Oletko menettänyt omaisuutesi osakemarkkinoilla?
Sinä tai joku jonka tunnet? Mihin sijoitit ja kuinka paljon meni? (Ei siis mitään AI Bitcoin tai onecoin-huijauksia, vaan aitoja markkinoita).
Mulla mm. Nokian renkaat kosahti😁
Kommentit (42)
En ole menettänyt omaisuuttani, mutta takkiin on toki joidenkin osakkeiden kanssa tullut. Onneksi ei ole kaikki munat yhdessä korissa ja yhden osakkeen voitot ovat kuitanneet toisen tuomat tappiot. Kaverin kaveri menetti aikoinaan 200 000 mk teknokuplan puhjetessa. Kyseessä oli ymmärtääkseni myös hänen koko tuolloinen omaisuutensa. Oli laittanut kaikki kiinni yhteen osakkeeseen ja menetti käytännössä kaiken.
Joku säätiö se oli 2000 alkupuolella, myin nopeasti kun kurssit laski. Olin tyytyväinen, sain omani pois, mutta ilman korkoja. En varmasti tee sijoituksia. Varokaa ulkomaisia sijoitushuijareita, niistä varoitetaan, lupaavat nopeaa rikastumista, vain omalla työllä on turvallista rikastua.
Ei suuria summia koskaan, ei koskaan vaikka mitä luvattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
En minä, mutta äitini. Meni Nordean sijoitusneuvojen talutusnuorassa. Sijoitti 1,2 miljoonaa ja jäi jäljelle vajaa 200 000. Pyysin useita kertoja äitiäni lopettamaan tuon sijoittamisen. Ei kuunnellut.
Nämä pankkien sijoitusneuvojat ovat kyllä pahimpia vanhusten rahojen viejiä. Olen myös sivusta kuunnellut heidän neuvojaan. Yksi "karskein" oli neuvo sukulaistädilleni, ettei kannata myydä nyt kun osakkeiden hinnat ovat korkealla, koska menee niin paljon veroa. Näin varmistettiin se, että täti jatkoi myös tulevaisuudessa poskettoman kalliiden hallinnointikulujen tilittämistä pankille.
En saanut silloista rahaa penniäkään takaisin. Philipsin osakkeita olivat ja sitten joku rakennusfirma. Prosessi konkurssista oli aktiivinen monta vuotta. Ei pienille ihmisille jäämistä mitään tullut.
VAROKAA!
Ei ikinä valtakirjaa kenellekään, ei kenellekään. Vanhat ihmiset jos muisti ei ole ihan kirkas menettävät omaisuutensa valtakirjoilla, joita tekevättekastujen hoitofirmojen päälliköille.
Keskiviikkona oli saksalainen ohjelma ZDF kanavalla XY-ungelöst. Tässä paneuduttiin juuri näihin sijoituksiin ja kaikki meni , ihan kaikki.
Suomen kielellä en ole nähnyt vastaavia ohjelmia.
Pari vuotta ollu osakesalkku 45 000 nordea hajautettu, jonkin verran tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä, mutta äitini. Meni Nordean sijoitusneuvojen talutusnuorassa. Sijoitti 1,2 miljoonaa ja jäi jäljelle vajaa 200 000. Pyysin useita kertoja äitiäni lopettamaan tuon sijoittamisen. Ei kuunnellut.
Nämä pankkien sijoitusneuvojat ovat kyllä pahimpia vanhusten rahojen viejiä. Olen myös sivusta kuunnellut heidän neuvojaan. Yksi "karskein" oli neuvo sukulaistädilleni, ettei kannata myydä nyt kun osakkeiden hinnat ovat korkealla, koska menee niin paljon veroa. Näin varmistettiin se, että täti jatkoi myös tulevaisuudessa poskettoman kalliiden hallinnointikulujen tilittämistä pankille.
Tein aikoinaan päätöksen etten neuvo vaimoa sijoittamisasioissa, koska siitä tulee vain riitaa ja syytöksiä jos menee pieleen. Menin kuitenkin tueksi pankkiin, kun hän oli varannut ajan sijoitusneuvojalle. Oli todella vaikea pitää hengitystä, kun sijoitusneuvoja kertoi vaimolle ettei silloin nousevien korkojen aikana kannata sijoittaa korkorahastoihin vaan pankin omiin osakerahastoihin. Niistäkin onnistui tarjoamaan sitä huonoiten tuottavaa. Pidin kuitenkin kiinni päätöksestäni ja tungin mölyt takaisin mahaani. Arvata saattaa, ettei saatu sijoitusneuvo ollut kovinkaan hyvä ja vaimo haukkui pankin neuvojaa minulle vuosikausien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Nokia ja Talvivaara vei rahaa.
Miten sen Soneran osakkeiden kävi?
Vierailija kirjoitti:
Sen olisi pitänyt neuvoa ostamaan Nordeaa. Noussut 240% viidessä vuodessa.
Aina noissa kuulemma vain voittaa, mikäli palstasijoittajia ja muiden palstojen suuria sijoittaja-jooseppeja on uskominen. Varmaa 7% tuottoa tulee aina joka vuosi. Sinne vaan kannattaa sijoittaa kaikki ja lisäksi vielä vaikka lainarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olisi pitänyt neuvoa ostamaan Nordeaa. Noussut 240% viidessä vuodessa.
Kirjoittajan äidin rahat on jaettu osakkeenomistajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika taitava saa olla, jos on menettänyt.
Juuri tuli tutkimus, että 90% suomalaisista piensijoittajista menettänyt.
Mikäs se tällainen tutkimus on, josta ei voi edes nimeä laittaa?
Sijoittakaa ylikansallisiin riistofirmoihin, tai lääkeyhtiöihin, mutta yhtiön koko pitää olla mahdollisimman suuri. Esim. Nestlé, Amazon, Google, Alphabet, Apple, Novo Nordisk, vokkkibisnes, vihreän siirtymän yhtiöt, mitä näitä hullutuksia on. Sopulit ovat näiden asiakkaita ja ne keittää vaikka pienempiä valtioita hengiltä, kun lämpötilaa nostetaan vähän kerrallaan, sammakko ei tajua että pitäisi hypätä pois padasta, ennenkuin kiehuu elävältä.
Mutta näistä pitää osata hypätä pois, kun hype laantuu, esim. Nesteen biodieselkupla poksahti komeasti, mutta siinä huippukaudella oli osake mennyt lähes 20x ylöspäin lähtötasoon verrattuna. Rheinmetal AG Saksassa on toinen yritys, jossa on sopuliefekti, yhtiö lienee mennyt ylöspäin noin 5000% viimeiset 5 vuotta, ja 3x tämän vuoden alusta. Euroopan eliitti, mm. Ranskan Macron lietsoo sotaa Venäjää vastaan, ja sopulit seuraavat perässä... kunnes tämäkin idea osoittautuu todella huonoksi.
Onneksi mieheni hoitaa isommat raha-asiat. Minulla on lupa säästää vain rahastoihin. Niistä on tullut ihan hyvin tuottoa. Ostin joskus vähän jotain osakkeita, mutta myin pois. Massimimmit kehottavat naisia sijoittamaan, mutta jos ei ole kiinnostusta eikä osaamista, kannattaa pysytellä rahastoissa ja säästää vain pitkällä aikavälillä. Joku Merja Mähkä on saanut ison perinnön ja pystynyt aloittamaan kunnolla alusta asti. Nuorena olin vaihto-oppilaana perheessä, joka oli menettänyt omaisuuden sijoitusten luhistuessa. Ehkä se opetti varovaisuutta.
Yksittäisistä osakkeista on voinut tulla persnettoa, mutta kokonaisuus plussalla. Ja esim. Nokian renkaita ja Nestettä pidän kyllä salkussa, jos nuo tuolta pidemmällä aikavälillä nousisivat, nyt ovat jonkin verran miinuksella. Ei nyt älyttömästi nekään eikä haittaa kokonaisuudessa kun on tarpeeksi hajautettu salkku.
Osakkeet ovat tuottaneet omassa salkussa kuitenkin rahastoja paremmin jatkuvasti, joten ihan mielelläni otan niihin liittyvän riskin.