Missä vaiheessa moraalisi antaisi sinun varastaa
Kuinka huonosti asiasi olisivat, ja oletko käynyt lähellä sitä tilannetta?
Jokaisella on jossain kohtaa murtumispiste moraalinsa kanssa, ja jaikki varastaisivat jossain kohtaa, tehdään se selväksi heti alkuun niin ei pääse kukaan jeesustelemaan että kuolisin ennen kuin varastaisin. Et kuolisi.
Mikä siis on oman moraalisi taitekohta?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin meno auttaa. Saa ihan rahalla ruokaa.
Lue aloitus uudelleen.
Opiskelijana olin tilanteessa että olin täysin rahaton kaksi kuukautta, kesäkuun alussa tuli 235 euroa opintotukea vielä kun opiskelu kesti kesäkuun loppuun, heinäkuussa kesätöihin kaupungin katutuotantoon eli roskia keräämään tien varsilta, palkka tuli elokuun puolivälissä. Ihan siinä roskia kerätessä löysin pulloja ja tölkkejä joilla pärjäsi taas päivän eteenpäin. Toimeentulotuki päätös kesäksi tuli elokuussa myös, vaikka se tehtiin hyvissä ajoin toukokuussa, se oli sitä ihanaa Lipposen hallituksen aikaa se. En varastanut koskaan, leivällä ja puurolla meni se kesä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset joutuisivat oleman nälässä.
Mistä lähtien velavanhapiialla on ollut lapsia?
Kaikki varastavat mutta toiset väittävät että eivät ikinä voisi. Turhaa kursailua.
Vierailija kirjoitti:
Mennyt aikoja sitten. Moraalini on onneksi ihanan taipuisa, ei unettomia öitä.
Kuka muka siitä menettäisi yöunet jos itse tekee jotain pahaa? Siitähän yöunet menetetään jos itselle tehdään jotain pahaa. Uhrit menettää yöunensa, mutta rikolliset ei yöuniaan menetä.
Tilanne tekee varkaan ja se, että jääkö siitä mahdollisesti kiinni. Toki kohdekin pitää olla jotain muuta, kun wc-paperia töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennyt aikoja sitten. Moraalini on onneksi ihanan taipuisa, ei unettomia öitä.
Kuka muka siitä menettäisi yöunet jos itse tekee jotain pahaa? Siitähän yöunet menetetään jos itselle tehdään jotain pahaa. Uhrit menettää yöunensa, mutta rikolliset ei yöuniaan menetä.
Kauppaketju tuskin valvoo miettimässä hävinnyttä juustoa.
Miten voi tietää murtumispisteensä, jos ei ole murtunut.
Mulla on todella matalan kynnyksen moraali tässä mielessä.
Ei ole rahasta kiinni, kun tekee mieli ja on tilaisuus. Otan.
Kyllä kavereiden korut yms omaisuus saa olla rauhassa. Niistä en kiinnostu.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti jos sairastuisin punikismiin. Siinä maailmassa varastaminen on hyve.
Oikeistopellet kuppaavat valtion tyhjiin yritystukineen ja sosialisoimalla tappiot sekä yksityistämällä voitot. Mutta jeesustelevat kyllä olevansa mukamas jotenkin suoraselkäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti jos sairastuisin punikismiin. Siinä maailmassa varastaminen on hyve.
Oikeistopellet kuppaavat valtion tyhjiin yritystukineen ja sosialisoimalla tappiot sekä yksityistämällä voitot. Mutta jeesustelevat kyllä olevansa mukamas jotenkin suoraselkäisiä.
Aika moni olisi samanlainen samassa tilanteessa. Itse en tiedä murtuisinko ja alentuisinko samaan.
No joo. Varastin kerran kalliin bleiserin. Se ei ollutkaan kiva ja kävin vaihtamassa sen hienoon talvitakkiin. Ilman kuittia tietty. Miten hölmö olikaan sen puljun myyjä.
Kun se sisällissota vihdoin alkaa miehiä kerätään kuormaautojen lavoille jokaisella siniristi liput käsivarres ja hirvikiväärit ja haulikot käsis sitte vain moottorimarssi kohti Helsinkiä jokainen moottoritie Helsingistä pois suljetaan varuskuntiin hyökätään asevarastot tyhjätään kansan käsiin ja sieltä viedyt tykit suunnataan kohti Helsinkiä ja pommitus alkaa kaikki paskat tapetaan KAIKKI päättäjät hirtetään eduskuntalon pilareihin poliisille annetaan mahdollisuus antautua tai päätyä samahan joukkohautahan kun johtajansakki TURUSTA tulee suomen pääkaupunki Eu:sta erotaan markka tuodaan takaisin ulkomaalaiset jotka eivät puhu suomea potkitaan rajan yli Natosta ei erota koska se sota käydään seuravaksi THE END
Vierailija kirjoitti:
Kun se sisällissota vihdoin alkaa miehiä kerätään kuormaautojen lavoille jokaisella siniristi liput käsivarres ja hirvikiväärit ja haulikot käsis sitte vain moottorimarssi kohti Helsinkiä jokainen moottoritie Helsingistä pois suljetaan varuskuntiin hyökätään asevarastot tyhjätään kansan käsiin ja sieltä viedyt tykit suunnataan kohti Helsinkiä ja pommitus alkaa kaikki paskat tapetaan KAIKKI päättäjät hirtetään eduskuntalon pilareihin poliisille annetaan mahdollisuus antautua tai päätyä samahan joukkohautahan kun johtajansakki TURUSTA tulee suomen pääkaupunki Eu:sta erotaan markka tuodaan takaisin ulkomaalaiset jotka eivät puhu suomea potkitaan rajan yli Natosta ei erota koska se sota käydään seuravaksi THE END
Nyt on punikilla ruuvit löysällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on todella matalan kynnyksen moraali tässä mielessä.
Ei ole rahasta kiinni, kun tekee mieli ja on tilaisuus. Otan.
Kyllä kavereiden korut yms omaisuus saa olla rauhassa. Niistä en kiinnostu.
Aikoinaan olin koditon Italiassa. Näin nälkää, olin kuolla nälkään. Joten "vein" ruokaa joltain toiselta ventovieraalta kodittomalta. Suomessa kodittomana "vein" kirjastosta muistaakseni vessapaperia ja saippuaa. Nyt jälkeenpäin ajatellen: tuo "vieminen" oli varastamista. Mutta ihan vain rahapulan ja hengissä selviytymisen vuoksi varastin. Jos rahaa olisi ollut niin olisin ostanut, en olisi varastanut. Eli mulla varastaminen on rahasta kiinni. Enkä ikinä varastaisi mitään luksusta kuten vaikkapa puhelinta, vaan varastin vain halvimpia perustarpeita hengissä selviytymiseen: ruokaa, vessapaperia, saippuaa.
Niitä ihmisiä en ymmärrä jotka varastaa kavereiltaan. Kavereilta varastajia on yllättävän paljon. Ne on jo aika tosi outoja "kavereita". Jos hengailen jonkun kanssa niin tahdon kohdella häntä hyvin, en tahdo tehdä hänelle mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa moraalisi antaisi sinun varastaa
Ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistopellet kuppaavat valtion tyhjiin yritystukineen ja sosialisoimalla tappiot sekä yksityistämällä voitot.
Tämä on keskustalaista politiikkaa, ei oikeistolaista.
Varastaisin sitten jos en enää saisi kelatukia joilla ostaa ruokaa :P
Sitten varastaisin kun toteaisin että tilanne on ajautunut sellaiseen pisteeseen josta ei ole paluuta ja jossa moraali menettää merkityksensä selviytymisen noustessa ykkösprioriteetiksi. Tietenkään etukäteen en pysty tätä pistettä tarkasti määrittelemään.
Ajattelen että moraali on sellaisia ihmisiä varten, joilla on varaa siihen. Ja että lähes jokaiselta ihmiseltä on löydettävissä se murtumispiste jossa moraalisäännöt heitetään romukoppaan. Missä se piste kullakin ihmisellä sitten sijaitsee, riippuu tietenkin siitä ihmisestä ja kuinka pahasti häntä koetellaan ja antaako elämä ja maailma hänelle kuinka helposti sitä mitä hän tarvitsisi.
En oikein osaa tuomita ihmisiä jotka varastavat, koska kaikkihan me teemme niin. Vai mitä mieltä olette esimerkiksi menneisyyden orjakaupasta, kolonialismista ja muusta väkivalloin ja voimalla otetusta mikä tänä päivänä on verhoiltu oikeutuksella? Rikkaat ne vasta pahimpia riistäjiä ja sitä kautta varkaita itseasiassa ovat.
Suomessa saa kovemman tuomion talousrikoksista kuin esim r aiskauksista. Siinä on kyllä moraali persiillään.