onks 40 euroa hyvä summa ylioppilaalle tai ammattiin valmistuvalle lahjaksi?
Jos on, niin on. Jos ei, niin mikä sen sijaan olisi? Onko merkitystä lahjasumman arvoon, että osallistuuko juhliin vai lähettääkö postissa onnittelut?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaalle liian vähän ellei todistus ole ABBA. Ammattiin valmistuvalle riittää pullo Leijonaa.
Onneksi minun todistukseni oli AAAA niin sain tonnin per vieras. 20e olisi tosiaan ollut liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok suht läheiselle. Mutta jos on kummilapsi niin sitten liian vähän, naapurin lapselle taas 20 egeekin ok.
Onko naapurin lapsi tehnyt pienemmän työn saadessaan lakin vai miksi pienempi summa?
Mielestäni nuorelle pitää kelvata mikä vaan rahasumma tai muu asiallinen lahja. Monissa perheissä on tiukkaa, ja siinä nuorelle voi vaikka 10-20 e olla aivan tervetullutta. Alennusmyynneissä summan arvo joka tapauksessa tuplaantuu.
0-5v synttärit, niin 1000euroa riittää, kun ei vielä kuitenkaan itse ymmärrä rahan päälle. 6-10v olisi jo hyvä antaa 3000euroa. 11-17v 5000euroa. 18v on jo niin iso juhla, että uusi auto ja 20 000 euroa bensarahaa+ joku pieni asunto (esim 100 neliötä), että pääsee nuori elämässä alkuun. Kaikista muista valmistumisista sellainen 50 000 euroa on sopiva raha, jos yhtään välittää ihmisestä.
Varakkaat tädit (3 hlöä) menivät sukulaisen lapsen juhliin ja antoivat yhteislahjan 60e...
Niihin juhlien järjestämiseenkin menee varmasti 20e hlö. En kehtaisi antaa nöin pientä summaa. Itse annan 50e ylöspäin valmistujaisissa tai ylppäreissä, riippuen kuinka läheinen olen.
Ylioppilaalle liian vähän ellei todistus ole ABBA. Ammattiin valmistuvalle riittää pullo Leijonaa.