Kuinka moni kärsii jatkuvasta raha-ahdistuksesta? Miten se ilmenee? Vertaistukea.
Minulla on nykyään vaikea käydä kaupassa. Joka kerta jotain hintaa on hilattu 50-150% ylöspäin. Viimeksi Lidlin puolukat, maksaneet aiemmin 60 senttiä pussi, nyt 1,5 e.
Jää sitten ostamatta.
Tuntuu, että kohta pitää lopettaa syöminenkin.
Tuntuu, että koko ajan joku kiristää ja käyttää valtaa, ilman että minä voin vaikuttaa siihen mitenkään.
Tällaisessa ilmapiirissä ihminen muuttuu luovasta olennosta rotaksi joka kyyhöttää kolossaan peläten mitä seuraavaksi.
Mistä lähtien tästä tuli tällaista? Koronasta?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Valmiiseen pöytään tullut sukupolvi on kasvatettu siihen, että hyvät ajat on ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Esim äitini säilöi puolukat pakkaseen keräämälllä ne metsästä itse ja sinä odotat, että saa ne aina ikuisesti samaan hintaan jonkun muun pakastealtaasta.
Suomalaisista on tullut pelkkiä narsisteja. He kuvittelee, että voivat seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään.
Martyyrius on narsismin piirre. Kenen eteen aloittajakin kokee uhraavansa itsensä kun lopettaa syömisen? Jos ei maistu niin ei maistu. Täällä ei ole kenenkään mikään pakko olla.
Kyse on vakavasta asiasta kun ihmisiltä loppuu ruoka. Irvokkaasti sinä
Juuri nyt vuokrataan kaupungin viljelypalstoja ja on FB täynnä "tuletko mukaan ruokarinkiin, kasvatetaan vihannekset itse" -juttuja ja samaan aikaan itketään, kun 1300 e/kk ei riitä ruokaan, vaikka 3 krt viikossa on ruokajakelu.
Siellä on kuulkaa mummoilla jo raparperihillot tehty ja syödään vuohenputkisalaattia, pakastimesta otetaan ihan viimeiset marjat. Oih, nuo halveksitut varautujamummot, joita ei nälkä yllätä.
"Älä jaksa olla lapsellinen. Kaikilla on mahdollisuus. Nyt on vaan vallalla käsitys, että niiden tulisi olla kaikille samat."
Kuole.
On raha-ahdistus. 90 000 e irtorahaa miettii sijoituspaikkaansa.
Kannatti tehdä vuosikausia töitä, nyt ei tule nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö kaupan idea ole se että tarpeita ostetaan jonkun muun pakastealtaasta? mitä jos työssäkäyvä ihminen ei ehdi puolukkametsään? palkalla ei vaan tule toimeen.
eikö kaupan idea ole se että tarpeita ostetaan jonkun muun pakastealtaasta? mitä jos työssäkäyvä ihminen ei ehdi puolukkametsään? palkalla ei vaan tule toimeen.
Silloin tuhra parkua, että ne puolukat maksaa. Elämme aikaa, jolloin on ennätysmäärä vapaa-aikaa, jonka he voisivat käyttää muuhunkin kuin vain somessa uhriutumiseen.
kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Valmiiseen pöytään tullut sukupolvi on kasvatettu siihen, että hyvät ajat on ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Esim äitini säilöi puolukat pakkaseen keräämälllä ne metsästä itse ja sinä odotat, että saa ne aina ikuisesti samaan hintaan jonkun muun pakastealtaasta.
Suomalaisista on tullut pelkkiä narsisteja. He kuvittelee, että voivat seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään.
Teidän pomo ja sossu on piiska kourassa, kunta ja valtio. Älä tee kaikkea köyhien syyksi. Byrokratia on valtava. Jotkut äänestivät tätä.
Olet idiootti. Ihminen ei voi esim. päättää millaiseen perheeseen syntyy. Tai sairastuuko. Toivotaan että sairastut, niin näet kuka on narsisti. Epäilen, että se löytyy ihan omasta peilist
Really? Voiko ihminen oikeasti sairastua?
Vierailija kirjoitti:
On raha-ahdistus. 90 000 e irtorahaa miettii sijoituspaikkaansa.
Kannatti tehdä vuosikausia töitä, nyt ei tule nälkä.
Minulla ne meni sairastumiseen. Onneksi oli raha olemassa, enää ei ole.
"Really? Voiko ihminen oikeasti sairastua?"
Pian näet.
Peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martyyrius on narsismin piirre. Kenen eteen aloittajakin kokee uhraavansa itsensä kun lopettaa syömisen? Jos ei maistu niin ei maistu. Täällä ei ole kenenkään mikään pakko olla.
Kyse on vakavasta asi
Juuri nyt vuokrataan kaupungin viljelypalstoja ja on FB täynnä "tuletko mukaan ruokarinkiin, kasvatetaan vihannekset itse" -juttuja ja samaan aikaan itketään, kun 1300 e/kk ei riitä ruokaan, vaikka 3 krt viikossa on ruokajakelu.
Siellä on kuulkaa mummoilla jo raparperihillot tehty ja syödään vuohenputkisalaattia, pakastimesta otetaan ihan viimeiset marjat. Oih, nuo halveksitut varautujamummot, joita ei nälkä yllätä.
Kyllästyin jo viime hallituskaudella tähän koko ajan jatkuvaan valitukseen ja muutin metsään. Liha tulee metsästä, kala mersestä, kasvikset, yms omasta maasta. Pitäkää tunkkinne!
Se, ettei ole varaa toteuttaa kaikkea haluamaansa tai tarvitsemaansa, kuten muuttoa tai matkaa tai vaihtaa huonoja tavaroita, aiheuttaa todellakin jatkuvaa rahan miettimistä, mikä vähentää elämänlaatua, koska harmitus pyörii koko ajan mielessä. Itselläkin on kyllä pieni puskuri, mutta ei kumminkaan niin paljon rahaa, että voisin toteuttaa em. asiat tuosta noin vaan ilman säästämistä tai ilman sitä, että jostain saa ylimääräistä lisää.
No sait peukutukset mitä varmaan haitkin! Älä kitise köyhä.
Tämän on hiukan ohi aiheen, mutta minkälainen maakuva alkaakaan välittyä muualle Eurooppaan, sieltä kun tänne tulee natoporukkaa töihin. Jos itse emme enää tunnista köyhyyttä katukuvassa, tulijat sen taatusti tunnistavat ja vertaavat tilannetta omaan lähtömaahansa. Se kurjistuminen, varattomuus, apeus, aggressiivisuus, sulkeutuneisuus ym. ihan oikeasti näkyy ja kuuluu katukuvassa.
Sitten toinen asia: kauppojen hyllyissä on monien tuoteryhmien kohdalla nykyisin tyhjää, ei koske pelkästään jauhelihaa. Nämä tulijat ovat taatusti tottuneet laajempaan tuotevalikoimaan, kuin mitä täällä on tarjota, voi herätää hämmästystä, kun kauppa myy ei oota ihan tavallisen elintarvikkeen tai käyttötavaran sijaan. Tästä tulee kuulkaa mielenkiintoista. Ehkä mm. näistä tekijöistä johtuen manner-eurooppalaisia tänne harvemmin rantautuu, muuta kuin erehtymällä. Suomi on monin tavoin niin ankea ja karu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin tuhra parkua, että ne puolukat maksaa. Elämme aikaa, jolloin on ennätysmäärä vapaa-aikaa, jonka he voisivat käyttää muuhunkin kuin vain somessa uhriutumiseen.
Ei ole vaikeaa poimia sankollinen tai kaksi niitä puolukoita ja pakastaa ne.
Vierailija kirjoitti:
En hakenut peukutuksia vaan kirottavia.
Kuole.
Minäkin kärsin raha-ahdistuksesta. Sitä tahtoo olla niin paljon, että osa jää säästöön vaikka kuinka yrittäisi tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa poimia sankollinen tai kaksi niitä puolukoita ja pakastaa ne.
Kuole.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kärsin raha-ahdistuksesta. Sitä tahtoo olla niin paljon, että osa jää säästöön vaikka kuinka yrittäisi tuhlata.
Mikä syy oli tulla siitä tähän ketjuun leuhkimaan? Siksi, että saisit pahan mielen ihmisille jotka joutuvat kamppailemaan?
Kadotkoon rahasi tuuleen.
Osa valittaa että he tekevät "töitä muiden puolesta", kuitenkaan mikään parannus ei kelpaa tai mikään muutos. Tai edes yritystä parempaan maailmaan ei ole. Äänestävätkin samaa. Sitten syyttävät muita siitä että käyvät töissä "muiden puolesta" ja heidän raha. Eivät salli muille mitään hyvää, katkeria. Jarruja kaikelle uudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hakenut peukutuksia vaan kirottavia.
Kuole.
Kita kiinni!
Terveisin Kylmis
Ihmiset syövät kaviaaria ja merenelävät salaattia, kaikki hyvä itselle. Ja sitten narisevat kun käyvät töissä mutteivät halua mitään parannusta siihen, pomoa nuolevat ja kaikkia. Ja kuvittelevat että muut elävät pelkällä ilmalla tyhjästä ja ei väliä vaikka toinen kuolee puutteeseen. Luulevat että kaikilla on sama tilanne kuin heillä ja helposti voi mennä töihin. Yhtä terveitäkin.