Kuinka moni kärsii jatkuvasta raha-ahdistuksesta? Miten se ilmenee? Vertaistukea.
Minulla on nykyään vaikea käydä kaupassa. Joka kerta jotain hintaa on hilattu 50-150% ylöspäin. Viimeksi Lidlin puolukat, maksaneet aiemmin 60 senttiä pussi, nyt 1,5 e.
Jää sitten ostamatta.
Tuntuu, että kohta pitää lopettaa syöminenkin.
Tuntuu, että koko ajan joku kiristää ja käyttää valtaa, ilman että minä voin vaikuttaa siihen mitenkään.
Tällaisessa ilmapiirissä ihminen muuttuu luovasta olennosta rotaksi joka kyyhöttää kolossaan peläten mitä seuraavaksi.
Mistä lähtien tästä tuli tällaista? Koronasta?
Kommentit (61)
Ahdistushäiriö vielä pahentaa osalla asiaa ja jos muita huolia. Jotkut luovat lisää huolia. Miten sairasta touhua Suomessa ja muualla maailmassa. Maailma saisi muuttua paremmaksi.
Ihan oikeastiko te idiootit ajattelette, että tämä kiristys on _oikein_ meille?
Olen elänyt pitkään niin, että ostan vaan itselleni ja rakkaalle kissalleni hyvälaatuista ruokaa.
Säästyneillä rahoilla varaudun tulevaan:
Jos jommankumman pitää mennä lääkäriin tai saada lääkkeitä, jos joku kodinkone tai telkkari tai kengät menevät rikki jne.
Sosiaalinen elämä 0e.
Olen pärjännyt hyvin.
En kärsi pätkääkään. Viimeiset 10 vuotta ruokalistassani ei ole ollut kuin noin 15 tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
eikö kaupan idea ole se että tarpeita ostetaan jonkun muun pakastealtaasta? mitä jos työssäkäyvä ihminen ei ehdi puolukkametsään? palkalla ei vaan tule toimeen.
Mikä esti sinua kouluttautumasta antoisampaan ammattin? Suomessa kouluts on ilmaista ja jokainen saa opintolainaa. Sillä me muutkin olemme opiskelleet. Kaikki tuntemani lääkärit ja opettajat ovat tavallisia työläisperheiden lapsia.
Eipä voi muuta toivoa kuin että tällaiset empatiakyvyttömät, sydämeltään julmat ihmiset kuolee tuhlaamasta maapallon resursseja omaan olemiseensa. Te olette se syöpä täällä. Te.
Hamstraus on huono lääke. Säästät tonnin. Pian se ei riitä, pitää olla viisi tonnia, sitten viisitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö kaupan idea ole se että tarpeita ostetaan jonkun muun pakastealtaasta? mitä jos työssäkäyvä ihminen ei ehdi puolukkametsään? palkalla ei vaan tule toimeen.
Mikä esti sinua kouluttautumasta antoisampaan ammattin? Suomessa kouluts on ilmaista ja jokainen saa opintolainaa. Sillä me muutkin olemme opiskelleet. Kaikki tuntemani lääkärit ja opettajat ovat tavallisia työläisperheiden lapsia.
kuole.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko te idiootit ajattelette, että tämä kiristys on _oikein_ meille?
Sitä niitä mitä kylvää. Ahneella on paskainen loppu. Hyvinvointiyhteiskunta oli vielä 1990-luvulle asti edullista ylläpitää. Sotien jälkeinen hyvinvointiyhteiskuntaprojektihan nojasi siihen että elättejä on erittäin vähän elättäjiin nähden. Demografisen muutoksen jälkeen ongelmaksi tuli moraalinen muutos, elätiksi jäämisestä tuli hyväksyttävää ja joissain piireissä jopa ihailtavaa. Viimeisin piirre murroksessa on se, että elättejä suorastaan aktiivisesti hankitaan ulkomaita myöten...saajia on enemmän kuin maksajia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Valmiiseen pöytään tullut sukupolvi on kasvatettu siihen, että hyvät ajat on ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Esim äitini säilöi puolukat pakkaseen keräämälllä ne metsästä itse ja sinä odotat, että saa ne aina ikuisesti samaan hintaan jonkun muun pakastealtaasta.
kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Valmiiseen pöytään tullut sukupolvi on kasvatettu siihen, että hyvät ajat on ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Esim äitini säilöi puolukat pakkaseen keräämälllä ne metsästä itse ja sinä odotat, että saa ne aina ikuisesti samaan hintaan jonkun muun pakastealtaasta.
Suomalaisista on tullut pelkkiä narsisteja. He kuvittelee, että voivat seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään.
kuole.
Poimi itse puolukkasi äläkä ulise
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista on tullut pelkkiä narsisteja. He kuvittelee, että voivat seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään.
Martyyrius on narsismin piirre. Kenen eteen aloittajakin kokee uhraavansa itsensä kun lopettaa syömisen? Jos ei maistu niin ei maistu. Täällä ei ole kenenkään mikään pakko olla.
kuole.
Vierailija kirjoitti:
Poimi itse puolukkasi äläkä ulise
kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeat ACE-pisteet (adverse childhood experiences) eli vähemmän hienosti kasvaminen perhehelvetissä tai muu vahingoittava asia lapsuudessa, vaikuttaa heikentävästi opiskelukykyyn, oli lapsi sitten Westendistä tai Jakomäestä.
Olen itse alisuoriutunut edellä mainitusta syystä. Kirjoitin ällän paperit yli ysin keskiarvolla, mutta en ole akateeminen. Jos on elänyt 18 vuotta stressissä, ei välttämättä ole rahkeita lähteä siihen urakkaan, vaikka halua ja kykyä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän pomo ja sossu on piiska kourassa, kunta ja valtio. Älä tee kaikkea köyhien syyksi. Byrokratia on valtava. Jotkut äänestivät tätä.
Mikään ei koskaan vahingossakaan ole omaa syytänne. Jokainen joka
Olet idiootti. Ihminen ei voi esim. päättää millaiseen perheeseen syntyy. Tai sairastuuko. Toivotaan että sairastut, niin näet kuka on narsisti. Epäilen, että se löytyy ihan omasta peilist
Älä jaksa olla lapsellinen. Kaikilla on mahdollisuus. Nyt on vaan vallalla käsitys, että niiden tulisi olla kaikille samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martyyrius on narsismin piirre. Kenen eteen aloittajakin kokee uhraavansa itsensä kun lopettaa syömisen? Jos ei maistu niin ei maistu. Täällä ei ole kenenkään mikään pakko olla.
En ajattele uhrautuvani kenenkään puolesta. Tuntuu vain, että ruoka on
TÄMÄ! Olen myös ruumiillista työtä tekevä ja asumiskulujen ja ruoan jälkeen jää 0,38€/2vko vaikka kuinka nipistän ruoasta, määräänsä enempää ei siitäkään voi nipistää. Palkka kun tulee kahden viikon välein ja molemmilla kerroilla jää tuo 0,38€ kun olen maksanut ensin asumiseni ja ruoat niin kyllä työssäkäynti tuntuu talkoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun mitään ei jää pakollisten menojen jälkeen, yhyy yhyy....Mä haluun mersun kun naapurillakin on.
kuole.
Joskus tein ruokalistoja, havaitsin että se alkoi ahdistaa. Oletan että ainakin kerran kuussa ostettava joku mieliruoka. Rahan pohtimista vaikea välttää, ruokaan ei niinkään huomiota.
Raadan saman verran kuin ennenkin, ja saan palkallani puolet vähemmän.
Tässä alkaa palaa loppuun.