Puolivuotiaan vieroittaminen, miten? Apua!
Pian 6kk vanhalla pojallani on allergioita, enkä saa imetysdieettiä millään kohdalleen. Sopivaa korvikettakaan ei ole vielä löytynyt, mutta olemme kokeilleet oikeastaan vain yhtä (Almiron), joten sopiva varmaan löytyy. Kun sen löydämme, olen päättänyt lopettaa imetyksen, koska kapealla dieetillä oleminen ja oireiden kyttääminen yhdistettynä oireilevan ja huonosti nukkuvan vauvan kanssa elämiseen alkaa hajottaa pään.
Tähän asti ollaan menty hyvin pitkälti täysimetyksellä. Ongelmana onkin, että poika hylkii tuttipulloa, pehmeänokkaisesta mukista nestettä menee hitusen paremmin, mutta ei kovin hyvin siitäkään. Vauvalla on myös taipumus nukahtaa rinnalle, ilman unihuikkaa uni ei meinaa tulla varsinkaan illalla ja yöllä (itse aiheutettu ongelma...). Soseita menisi hyvin, mutta olemme ehtineet aloittaa vasta perunaa, emmekä voi oikein ottaa mitään uutta ennen sopivan korvikkeen löytymistä.
Siis: Onko kellään kokemusta vauvan " pakkovierottamisesta" ? Miten ja millä aikataululla se on onnistunut? Onko vierottaminen parempi tehdä kertarysäyksellä (siis esim. viikon sisällä) vai hitaasti? Taistelua tulee ihan varmasti olemaan, mutta mikä olisi vauvalle lempein vaihtoehto? Imetyksen loppuminen on itsellenikin kova paikka ja vauvalle varmasti kovempi. Pelkään, että vauva kuivuu, jos ei suostukaan juomaan pullosta tai mukista, ja vähintäänkin traumatisoituu ja äitisuhde häirintyy (;-)). Toisaalta olen varma, että pehmeä vieroittaminen ei onnistu, vaan poika kieltäytyy korvikkeesta kerta kaikkiaan, jos rintaakin on tarjolla.
Kokemuksia, vinkkejä kaivataan tosi kipeästi!
Kommentit (3)
Itse vierrotin kerralla 11 kuukautisen tyttöni. Lopetus tapahtui sairaalassa Almiron altistuksessa ja ilmeisesti vieraan paikan takia rinta unohtui heti. Kotonakaan ei rintaa enää kaivannut. Oli varmastikin väsynyt imemään laihaa maitoani. LApsi siirtyi suoraan nokkamukiin, tuttipulloa ei osannut imeä. Riippuu varmaankin lapsesta, kuinka nopeasti tottuu uuteen tilanteeseen. Itse koin nopean lopettamisen itselle helpoksi ja selkeäksikin.:Sitä olisi helposti sortunut tiukan paikan tullen imettämään, juuri vaikka saadakseen lapsen helpommin uneen. Voimia!
Itse vieroitin 7kk iässä lähinnä samoista syistä. Ajattelin tehdä kerta rysäyksellä, kun oli kovin tissistä riippuvainen, eikä pullo kelvannut. Aamulla imetin, mutta sen jälkeen tarjosin ainoastaan pulloa. Illalla taisi olla jo niin kova nälkä, että pullokin kelpasi ja siitä se lähti. Aika kivuttomasti voisin sanoa. Tsemppiä!!
...mutta 9 kk vanhan poikani jouduin pakkovieroittamaan viikossa leikkauksen ja sita seuranneen pitkaaikaislaakityksen (joka ei ihan teratologisen tietopalvelunkaan mukaan sopinut yhteen imetyksen kanssa). Vastaavasti esikoista vieroitin pitkaan ja hartaasti, melkein 2-vuotiaaksi. Voin sanoa etta ainakin meilla viikon vieroitus oli liian nopea, lapselle traumaattinen kokemus EIKA auttanut yhtaan siihen etta hyvaksyisi korviketta paremmin, pain vastoin ei vielakaan hyvaksy tavallista korviketta (ikaa nyt 13 kk ja risat) vaan ainoastaan sellaista johon on sekoitettu hedelmamehua, ei edelleenkaan hyvaksy tuttipulloa eika nokkamukia (juo vain lasista/mukista) jne. Itse asiassa meilla oli monta viikkoa erittain hankala vaihe jossa lapsi seka soi ja joi ihan minimaalisesti koska ei halunnut edes kiinteita. Mehua sitten juottelin etta edes jollain pysyisi hengissa, ihan kirjaimellisesti, mutta paino tippui kuin lehman hanta. Eli en suosittele jos ei mitaan todellista pakkoa ole vieroittaa rysayksella, niinkuin teilla ei ilmeisestikaan ole. Itse asiassa mina olisin sinnitellyt vaikka milla imetysdieetilla jos vain olisin saanut jatkaa edes osittaisimetysta, sen verran kamala kokemus tuo oli kaikenkaikkiaan, mutta meilla ei ollut vaihtoehtoja. :-(