Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raju oksentelu ja hirvittävät ylävatsakivut - mikä voi olla syynä?

Vierailija
25.05.2025 |

Läheisellä tällainen tilanne. On joutunut päivystykseen muutaman päivän aikana monta kertaa ja nyt pääsi vihdoin osastolle kun mikään ei pysy sisällä. Ei ole kuulemma haimatulehdus, vatsahaavaa epäilivät, mutta se lääke ei auttanut. Mikä ihme tämän voisi aiheuttaa? Olen erittäin huolissani. Kyseessä on nuori nainen.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku todella paha gastriitti, tosin crp olisi ehkä hieman koholla siinä kohtaa. Mitään ulkomaan matkoja ilmeisesti ei ole takana, oireiden kesto ei ilmene. Onko kysymys päivistä vai päivästä? Muut oireet, kuume? Ripuli? 

Vierailija
22/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimatulehdusta olisin ensin veikannut, t. sen ikävä kyllä kokenut. Mutta kerroitkin, ettei ole sitä. Hyvä näin, se voikin olla todella raju tauti. Itse jouduin teholle.

Tulee mieleen sappivaivat, entä onko ollut ulkomailla, jokin loinen suolistossa? Muu suolistoperäinen vaiva? Maksa? Toki joskus esim. norokin voi olla todella rankka. Ja voihan vatsa osaltaan kipeytyä jo rajusta oksentamisestakin. Osaako nuori varmasti kuvailla riittävän selkeästi, missä kohtaa kipu tarkalleen ottaen tuntuu?

Toivottavasti tilanne selviää pian ja oireet saadaan helpottamaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän muut kivet kuin sappi, eikös ole esim munuaiskiviä ym? En kyllä tiedä niistä tarkemmin

Vierailija
24/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tutullani tuollainen todettiin ensin suolen tulehdukseksi mutta selvisi pari kuukautta myöhemmin, että koko ajan hainatulehdus ollut mutta se vaurioitti myös suolta. Menehtyi diagnoosista muutaman kuukauden päästä. 

Ei ole helppoa olla epätietoisuudessa. Voi olla jotain joka ei niin vakavaa. Kaikesta huolimatta voimia. 

Vierailija
25/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut nyt tipassa?

Vierailija
26/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oksentaa ihan jatkuvasti, monta pussillista kerralla vihreää sappinestettä. Mutta sappikiviä ei näy. Pelkään, että lähettävät kohta taas kotiin, vaikka syy ei selvinnyt. Veriarvotkin ovat kai ok.

Ap

Sappitiehytkivet näkyy vaan magneetissa.

Vierailija
27/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haimatulehdusta olisin ensin veikannut, t. sen ikävä kyllä kokenut. Mutta kerroitkin, ettei ole sitä. Hyvä näin, se voikin olla todella raju tauti. Itse jouduin teholle.

Tulee mieleen sappivaivat, entä onko ollut ulkomailla, jokin loinen suolistossa? Muu suolistoperäinen vaiva? Maksa? Toki joskus esim. norokin voi olla todella rankka. Ja voihan vatsa osaltaan kipeytyä jo rajusta oksentamisestakin. Osaako nuori varmasti kuvailla riittävän selkeästi, missä kohtaa kipu tarkalleen ottaen tuntuu?

Mistä sait haimatulehduksen?

Vierailija
28/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista ravintoa on yleensä syönyt ennen sairastumista. Onko käyttänyt joitain lisäravinteita, vitamiineja tms superfoodia. Jotkut ovat herkkiä ja voi aiheuttaa kaikenlaista. Toisilla ei taas samoista ole mitään ongelmaa . 

Vaivat voi tulla vasta pitkän käytön jälkeen. Kysyppä ap:lta.

Vierailija
29/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus testeissä ei näy, mutta silti on oireet. Voisi kuvantaa haimaa, maksaa, sappi jne. Ellei ole noro.

Vierailija
30/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sait haimatulehduksen?

Alkoholia epäiltiin, olin käyttänyt alkoa edellisenä iltana ja myös siinä aiemmin ehkä vähän normaalia enemmän. Mutta aavistuksen jäi epäselväksi, ja sittemmin on tullut epäilys että ei välttämättä ollutkaan niin selkeää. Mm. sapen kierrossa todettu ongelmia ja sappikivi (jota ei silloin näkynyt), hiljattain poistettiin sappirakko. Mutta haimatulehdus oli siis todella raju kohdallani, ja hengenlähtö oli todella lähellä. Enää en käytä alkoa ollenkaan, ja nyt on onneksi tuo sappihommakin hoidettu pois, niin toivon hartaasti ettei haimis kohdallani enää uusiutuisi. Enkä toivo samaa kenellekään.

Vierailija
31/32 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerrothan sitten jos selviää lisää? Monia meitä vastanneita varmaan kiinnostaa, minua ainakin, t. ex-haimatulehduspotilas

Vierailija
32/32 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tämä keisii on edennyt, Ap?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän