Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kohteliasta vaiko epäkohteliasta ottaa kylässä tarjottua syötävää tai juotavaa?

Vierailija
24.05.2025 |

Tässä taitaa olla ero tapakulttuurissa Suomen eri seuduilla? Äänestäkää ja perustelkaa jos jaksatte, että onko kohteliasta/epäkohteliasta ottaa kylässä tarjoiluja. Haluan ymmärtää asiaa, koska luin kommentin ja sen mukaan on epäkohteliasta ottaa kylässä tarjottua syötävää ja juotavaa.

Onko kohteliasta ottaa kylässä juotavaa/syötävää, jos sitä tarjotaan?

Vaihtoehdot

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä haluat nyt sanoa? Ottaa mukaansa vai?

Vierailija
2/7 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt väärin. Joillakin alueilla kuuluu kursailla eli aluksi kieltäytyä tarjoomuksista, mutta lopulta niitä kuitenkin kuuluu ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää nykyään kursailla. Ei ole töykeää eikä kohteliasta tekee kummin vain.

Joskus 40 vuotta sitten herkut oli harvinaisempia ja silloin kaikki niitä ottivat. Jopa ne pahimmat kursailijat, koska oikeasti halutti, mutta piti antaa emännän tarjota monta kertaa. Nykyisin herkkuja on paljon ja joka paikassa ja jokaisella omat suosikit. Esim itse otan harvoin, kun en tykkää monistakaan herkuista. Musta kahvi kelpaa aina. 

Vierailija
4/7 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/7 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sellainen olo että tarjottavissa on jotain vikaa jos ne eivät kelpaa. Harmittaa sitten että edes näki vaivaa. Toisaalta nämä kuitenkin saattavat kaunistella ettei mitään tarjottu ja eivät edes tajua minkä vuoksi.

Vierailija
6/7 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan ok, ja kohteliasta ottaa, jos tarjotaan. Mua ainakin ärsyttää kursailu, että "ei mun takia tarvitse vaivautua", jos se on kursailua eikä vilpitöntä.

Mulla on useita ystäviä, jotka tarkkailevat painoaan tai on ruokarajoitteita, minkä vuoksi vain juovat teetä tai kahvia. Heidän kanssaan voi puhua suoraan, että ei tarvitse laittaa mitään esille. Molemmin puolin, eli jos menen kylään, ja sanon etukäteen että en syö mitään, niin he eivät tuputa mitään.

On myös niitä ystäviä, joiden luona voin mennä jääkaapille, jos tekee mieli jotain.

Ikää on lähes 60v, ja luulen että kursailu kuuluu vielä minua paljon vanhempiin ikäluokkiin. Ja ehkä maaseudulle?

Vierailija
7/7 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ei ole ottaa, eikä ole kohteliasta tuputtaakaan, mutta toisaalta isäntäväki on nähnyt tarjottavien teossa/suunnittelussa/esillelaitossa vaivan, joten itse yleensä otan pullan pelkästä kohteliaisuudestakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi