Olen mies Lounais-Suomesta ja leivoin karjalanpiirakoita, mitä siihen sanotte?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Mites munavoi?
Se voi hyvin, kiitos.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mites rypytys?
En kai minä mikään Ahtisaari ole?
ap
Karjalanpiirakka mustalla makkaralla.
Kulttuurista omimista, paitsi jos sukujuuresi ovat Karjalassa.
Maiston just yhtä ja hiuka ottaa päähä, ku enemmä sualaa olis saanu olla.
(Todisteeksi Turun murteella)
ap
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat 90 % ruistaikinaan. Loput on juurta ja vehnägluteenia.
ap
Viärin män. Ei kuulu taikinajuuri piiroonkuoriin, se kuuluu vain ruisleipään. Vehnägluteenin tilalle välttää tavan vehnäjauho, eikä ole ies pakollista. Se taikina vain leipoutuu paremmin vähäisen vehnäjauhon kanssa ja loraus neutraalia öljyä taikinassa auttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Turussa minulla on paljon niitä omaavia karjalaisia ystäviä. Myös äikänope oli karjalalainen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Viärin män. Ei kuulu taikinajuuri piiroonkuoriin, se kuuluu vain ruisleipään. Vehnägluteenin tilalle välttää tavan vehnäjauho, eikä ole ies pakollista. Se taikina vain leipoutuu paremmin vähäisen vehnäjauhon kanssa ja loraus neutraalia öljyä taikinassa auttaa myös.
Kyllä jossain päin laitetaan juurta. Ja gluteeni on nerokas asia kaikkeen leivontaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites rypytys?
Yhistämistä se on eikä rypytystä, suomeksi siis yhdistämistä, mikä tehdään rypyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites rypytys?
En kai minä mikään Ahtisaari ole?
ap
Tuliko aikaiseksi kaikki kaupungin mallit?
Mikäs siinä. Itse olen karjalainen ja teen joskus pastaa.
Teitkö oikeita karjalanpiirakoita vai ehkä jotain wannabekarjalanpiirakoira?
Vierailija kirjoitti:
Teitkö oikeita karjalanpiirakoita vai ehkä jotain wannabekarjalanpiirakoira?
Unohtui että ohratäyte ja voitelu 100 % voilla eli kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa minulla on paljon niitä omaavia karjalaisia ystäviä. Myös äikänope oli karjalalainen.
ap
Eikö sinulla muka ole sitten karjalaista verta itselläsi?
"Karjalanpiirakka on perinteinen Karjalan alueelta peräisin oleva leivonnainen, jossa ohuen hapattamattoman ruiskuoren sisällä on riisipuuroa, ohraryynipuuroa, perunasosetta tai kasviksia. Se on alkujaan pohjois- ja rajakarjalainen herkku, muilla karjalaisalueilla piirakat tehtiin nostatetusta? taikinasta. Karjalanpiirakka on rekisteröity Euroopan unionin aidoksi perinteiseksi tuotteeksi vuonna 2002. Suojaus koskee ainoastaan nimeä karjalanpiirakka. Jos piirakka ei täytä yllä mainittuja vaatimuksia, voidaan käyttää esimerkiksi nimeä riisipiirakka" (Wikipedia)
Miun mummoin tekee karjalanpiirakat aina perunatäytteel ja jättää voitelematta. Mualiman parhaita.
Kauppojen riisipiirakat on iha muita kuin oikeita karjalanpiirakoita.
ap