Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä ei syödä

21.03.2007 |

Huh huh. Olen saanut tytön täysimetettyä 6kk;n asti ja nyt tuli 7 k täyteen ja edelleen ei kelpaa mikään muu kuin rintamaito. Olen yrittänyt ties minkälaisia soseita, mutta menee ehkä vain noin 2-3 teelusikallista. Tietysti alussa menee kauheasti ruokaa hukkaan, mutta jotenkin niin turhauttaa kun teet soseet ja aina heität pois, kaikki se aika ja vaivakin mikä niiden tekemiseen on mennyt. Velliä olemme antaneet tuttipullosta, mutta kun tyttö näkeekin tuttipullon niin laittaa kapuloita rattaisiin. Olen antanut illalla vellliä lusikalla, mutta siinäkin hän osaa marista aika tavalla. Mitään allergioita ei pitäisi olla.

Onko teillä kikkoja?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin ennen vauvan syntymää, että toivottavasti voitaisiin mennä mahd. pitkään pelkällä tissillä ja niin mentiinkin. Noin kuukausi sitten alettiin maistella soseita ja herralla oli ikää silloin reilu puoli vuotta. Aiemmin oli kokeiltu vellin syömistä pullosta ja siitä ei tullut mitään. Kaikenlaisia soseita on koitettu, purkista ja itsetehtynä, mutta mikään ei oikein uppoa. Puolivuotisneuvolassa asiasta oli sen verran puhetta, että periaatteessa täysimetystä voi jatkaa 7kk ikäiseksi, mutta pieniä makuannoksia kannattaisi antaa jo ennenkin, että soseen nieleminen tulisi tutuksi. Meillä nieleminen sujuu hyvin, sose voi olla karkeampaakin, eikä tule mitään kakomista, mutta kun ne määrät on niin pieniä. sen olen huomannut, että jos vauva pääsee liian nälkäiseksi, niin silloin on ihan turha tarjota muuta kuin tissiä.

Minua myös harmittaa tuo ruuan hukkaan heittäminen ja vaikka haluan toki imettää vielä, niin kyllä nyt saisi ja pitäisi jo muukin kelvata. Esikoinen aikanaan alkoi saada perunaa jo 3kk iässä ja hyvin upposi kaikki alusta lähtien. Onkohan tälläinen yleisempää, mitä kauemmin täysimetys on kestänyt? Meillä molemmat pojat ovat olleet pieniä syntyessään(alle 3kg) ja hullunkurisesti (?) tämä kuopus kasvaa kovempaa vauhtia.

En siis osaa auttaa, vaan kyselen itsekin, josko jollain olisi jotain neuvoja?

Vierailija
2/4 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tekisitte isomman satsin sosetta pakkaseen vaikka jääpalakuutioihin ja sieltä sitte sulattaisitte aluksi niitä kirppuannoksia. Ei menisi niin paljoa hukkaan. Kaupankin soseet voi pakastaa.

Meilläkin aluksi kaksi kuukautta syötiin aikas huonosti. Välillä meni vain parin ruokalusikallisen verran, jos sitäkään. Kahdeksan kuukauden kohdalla söi ekan kerran purkillisen pilttiä. Annoin vaan sinnikkäästi ruoka-aikoihin ruokaa. Vaikka kyllähän se on turhauttavaa saada se ruoka ensin siihen pöytään ja sitten tapella sen kanssa, että suuhun menisi jotain ja lopulta pöydällä, lattialla, vaatteissa on enemmän ruokaa kuin suussa. Ei sitä pakottamalla kuitenkaan saisi tehdä. Olen yrittänyt pitää lelut pois siitä pöydästä, mutta niitäkin on ollut välillä. JOssain välissä annoin vauvalle oman lusikan käteen. Tällä hetkellä lähinnä annan jotain maissinaksua tms. käteen jota voi napostella siinä samalla (välillä on vain vaikea saada sitä ruokaa suuhun sit ollenkaan :))

En nyt tiedä onko tästä mitään iloa :) Tärkeää tosiaan olisi ajoittaa se ruoan antaminen siihen kohtaan, että on nälkä, mutta ei liian. Siinäpä tehtävä :) Joskus olen antanut rintamaitoa ensihätään, mutta irrottanut hetken kuluttua, kun on hieman rauhoittunut ja antanut sitten ruokaa. Jos liian suuri nälkä ei iske niin antaa ensin sosetta ja sen jälkeen maitoa vasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa " mukava" kuulla että muillakin on samoja ongelmia. Täysimetin rapiat 6kk ja nyt poika 7,5kk enkä saa menemään mitään kiinteitä. Lusikka menee omaan suuhun jos siinä ei ole ruokaa. Muutoin se ruoka on ravisteltava ensin pois siitä lusikasta.. Suu on tiukasti kiinni kun tarjoan ruokaa tai jos saan jotain huijattua suuhun asti pärisyttää kaiken pois.

Ei yökkäile eikä irvistele ruoalle, ei vain halua syödä. Tarjoan ruokaa 4-5 x/pv, aina kun me muutkin syömme, on siis mukana ruokailussa ja näkee mitä muut tekevät. Leivänkannikkaa ja porkkanaa imeskelee tyytyväisenä mutta muuta ei huoli.

Periaatteessa ei olisi kiirettä kiinteillä mutta yöimetykset rassaavat melkoisesti. Esikoisen kanssa ne loppuivat kun alkoi syödä iltapuuron ja sitä tässä kovasti yritän kuopuksellakin - huonolla menestyksellä tähän mennessä siis.

Ideoita ei minulla ole siis antaa, toivottavasti osaaottava ajatus hiukan helpottaa.

Vierailija
4/4 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti oli lähes vuoden kun syöminen alkoi sujua. 6 kk:n iässä aloitettiin kiinteät ja noin 9 kk:n ikään mennessä ei koskaan mennyt enempää kuin 1-2 tl, harvoin sitäkään. 10 kk:n iässä meni hoitoon, eikä aluksi syönyt sielläkään mitään koko päivän aikana. Perhepäivähoitajakin sanoi, ettei moista ollut koskaan nähnyt. Mutta siitä se sitten vähitellen lähti ja 1 vuotiaana alkoi vähitellen syödä jopa 8 kk:n ikäisille tarkoitettuja soseita. Nyt 1 v 4 kk:n iässä syö jo oikein hyvin jopa vähän karkeampaakin ruokaa.

Meillä ainakin alkuun maistuivat paremiin valmisruoat, niistäkin vain muutamat. Nyt toki masituu jo kotiruokakin.

Minäkin asian kanssa tuskailin aika lailla, mutta neuvolassa minua lohdutettiin ja sanottiin, että kyllä kaikki lapset jossain vaiheessa alkavat kiinteitäkin syödä. Rintamaitokin on kuitenkin tuon ikäiselle vielä hyvää ravintoa.