Lääkäri sanoi, että uniapnean todennäköisyys on kohdallani pieni, enkä päässyt tutkimuksiin
Minulla on ikää 48 vuotta ja ylipainoa 20kg. Näen usein unia, joissa joudun esim. veden alle tai muuten ahtaaseen paikkaan. Joudun käymään vessassa vähintään kerran yössä. En ole herännyt virkeänä moneen vuoteen ja väsymys on eriasteisena aivan jatkuvaa.
Yritän laihduttaa, mutta väsyneenä se on todella haastavaa. Ei mulla ole varaa maksaa yksityiselle lääkärille. Olen tosi pettynyt ja luulen, että koska mulla on diagnoosina mm. masennus, niin kaikki vaivat menee lääkärien mielestä siihen piikkiin.
Kommentit (18)
Jos olet nainen, niin todennäköisemmin johtuu esivaihdevuosista kuin uniapneasta.
Vessassa kerran yön aikana käyminen on täysin normaalia. Tuollaiset unet on tyypillisiä myös masennuksessa ja ahdistuksessa. Väsymyskin on tyypillistä masennuksessa myös. Eli ymmärrän sitä lääkäriäkin kyllä tässä, vaikka hyvähän se olisi uniapnea poissulkea.
Onko kukaan sanonut että kuorsaat ja sinulla on hengityskatkoksia? Tai olisiko sinulla mahdollisuutta nauhoittaa?
Vaadi päästä tutkimuksiin.
Mä pääsen kyllä. Työterveys ei maksa mutta sairauskassa korvaa 25%. Tulee sille silti hintaa. Ajattelin kyllä kysyä pääsisinkö julkisen puolen kautta.
Tiesitkö että 1/3 ei kykene nukkumaan cpap-laitteen kanssa? Väsymys on pelkkä tekosyy huonolle ruokavaliolle tai liialle syömiselle. Ei tuossa tilanteessa vaan ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin saada edes 10kg painoa pudotettua. Jos sulla onkin uniapnea niin se voi lähteä pelkällä painonpudotuksella. Uhriutumisen sijaan joudut nyt itsekin ottamaan elämästäsi vastuuta. On varmasti ollut rankka elämä ja traumoja riittää mutta valitettava tosiasia nyt vaan on että vain sinä itse voit tehdä tuolle ylipainolle jotain.
Entä jos nauhoittaa jollakin tavalla mitä kuuluu nukkuessa. Mikä sellainen nauhuri olisi ja miten sen nauhan (tai videon) purkaa, koska se voi vaatia ohjelmiston joka näyttää missä kohtaa yötä on muutoksia hengityksessä (ettei käy koko nauhaa läpi pitkällä kaavalla). Muillakin olisi kysyntää tällaiselle laitteelle. Vai älykello, ei siihen ole monellakaan varaa.
Mene toiselle lääkärille, mene yhä uudelleen, niin kauan kunnes saat lähetteen.
Uniapnea voi olla myös hoikilla ihmisillä, itse kärsin monta vuotta uniapneasta enkä osannut kyllä lähetettäkään pyytää, koska olen normaalipainoinen. Tiedän myös yhden suvun, jonka jäsenet ovat kaikki todella pitkiä ja hoikkia, kaikilla uniapnea. Se voi johtua myös kurkun rakenteesta.
Muistan ikuisesti tunteen miltä tuntuu kun herää pirteänä. Noin kaksi viikkoa meni saada univelat kuitattua, vaikka olikin vaikeaa alkuun tottua nukkumaan laitteen kanssa. Nyt tuntuu, etten osaisi yhtään nukkua ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mene toiselle lääkärille, mene yhä uudelleen, niin kauan kunnes saat lähetteen.
Uniapnea voi olla myös hoikilla ihmisillä, itse kärsin monta vuotta uniapneasta enkä osannut kyllä lähetettäkään pyytää, koska olen normaalipainoinen. Tiedän myös yhden suvun, jonka jäsenet ovat kaikki todella pitkiä ja hoikkia, kaikilla uniapnea. Se voi johtua myös kurkun rakenteesta.
Muistan ikuisesti tunteen miltä tuntuu kun herää pirteänä. Noin kaksi viikkoa meni saada univelat kuitattua, vaikka olikin vaikeaa alkuun tottua nukkumaan laitteen kanssa. Nyt tuntuu, etten osaisi yhtään nukkua ilman sitä.
Se miten unoapnea löytyi johtui unihäiriöstä, jonka takia menin sairaalaan nukkumaan yhdeksi yöksi laitteisiin kiinnitettynä. Löytyi samalla uniapnea ja myös unihäiriö katosi samalla, koska se johtui univajeesta, jonka uniapnea oli aiheuttanut.
Onpa outoa. Minulla todettiin uniapnea kun painoin 52 kiloa, lääkäri olisi hyvin voinut ohittaa "epätodennäköisenä". Minulla oli myös noita tukehtumisunia joissa pyrin aina ulos raittiiseen ilmaan ja oksensin myös unissani. Lisäksi kuorsasin kuin hinaaja
Mulla ei ole yhtään ylipainoa, mutta pääsin julkisella tutkimuksiin kun kuorsaan ja just koko ajan niin väsynyt, että nukahtelen istualleen. Löytyi uniapnea.
Mulla ei ole ketään kuuntelemassa mahdollista kuorsausta tai muuta yöllä. Epäilen vahvasti, että kuorsaan ainakin selällään.
Onko jollain kokemusta noita puhelimeen saatavista jutuista, joilla voi nauhoittaa kuorsausta?
Voi olla myös esivaihtarit, mutta onko niissäkään normaalia jatkuva väsymys?
ap
Mitäs sitten kun et pystykään nukkumaan sen maskin kanssa?
Mulla testattiin julkisella uni-apneaa, väsymyksen takia. Sain yhdeks yöksi semmosen seuranta-laitteen, jonka perusteella todettiin lievä uni-apnea, johon ei mitään hoitoa. Lainasin kerran veljen cpap-laitetta, en oppinu nukkuun sen kanssa. Jonkun viikon kokeilin. Nykyään teippaan suuni yöksi apteekin haava-teipillä, semmosta kapeeta, laitan nenän alta leukaan suun yli pätkän teippiä. Suupielestä pystyy yskiin ja aivastaan jos on tarve. Oletettavasti se teippi auttaa ettei ainska suu auki kuorsaa.
Jos millään saa motivoitua itteensä liikkeelle, niin kävelemisestä ois apua. Vaikka ees vartti päivässä, vaikka sauvojen kanssa, muutaman korttelin ympäri, tai puistoon ja takas. Elimistö saa happee, lihakset vähän töitä, saattaa tulla senverran mukavampi mieli että pystyy välttään mielihyvä-syömistä. Ja jos oikeesti kävelis tunnin päivässä, nii vuoden mittaan siinä jo laihtuskin. Nyt ei oo ees ulkona liukasta, nii senkin puolesta parempi kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nainen, niin todennäköisemmin johtuu esivaihdevuosista kuin uniapneasta.
Vessassa kerran yön aikana käyminen on täysin normaalia. Tuollaiset unet on tyypillisiä myös masennuksessa ja ahdistuksessa. Väsymyskin on tyypillistä masennuksessa myös. Eli ymmärrän sitä lääkäriäkin kyllä tässä, vaikka hyvähän se olisi uniapnea poissulkea.
Ei aina kaikkea voi syyttää vaihdevuosista. Mulla tutkittiin ja todettiin uniapnea. Kyllä se tauti pitää pois sulkea! Hoitamattomana uniapnea on vaarallinen.
Uniapneaan liittyy suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin
Uniapneassa esiintyy unenaikaisia hengityskatkoksia ja niihin liittyen yön aikaista hapenpuutetta.
Hapenpuute aiheuttaa havahtumisia, mikä rikkoo unta ja voi aiheuttaa esimerkiksi päiväaikaista väsymystä tai mielialan laskua.
Uniapnea voi kuitenkin olla myös täysin oireeton ja joskus oireet voivat olla hyvinkin epätyypillisiä, varsinkin naisilla.
ap tilaa suku selvitys sieltä varmaan selviää kun sukulaisesi ovat kuolleet seinä hulluina laitoksissa. adhh sinulla varmaan on jo todettu tälläkö nyt yrität eläkkeelle. oikea diaknoosi on LAISKA NYPSY.
Uniapnea lisää esimerkiksi seuraavien sairauksien riskiä:
tyypin 2 diabetes
sydän- ja verisuonitaudit
astma
kohonnut verenpaine
sepelvaltimotauti
sydänkohtaus
aivoinfarkti
Alzheimerin tauti
Vierailija kirjoitti:
Uniapneaan liittyy suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin
Uniapneassa esiintyy unenaikaisia hengityskatkoksia ja niihin liittyen yön aikaista hapenpuutetta.
Hapenpuute aiheuttaa havahtumisia, mikä rikkoo unta ja voi aiheuttaa esimerkiksi päiväaikaista väsymystä tai mielialan laskua.
Uniapnea voi kuitenkin olla myös täysin oireeton ja joskus oireet voivat olla hyvinkin epätyypillisiä, varsinkin naisilla.
Jotkut oireet eivät ehkä johdu siitä ihmisillä. Voi johtua kilpirauhasesta, vaihdevuodet, ylipaino, kurkun kitarisat tai nielurisat, närästys, ahdistus, paniikkihäiriö, verenpaine, suola, maksa, haima, tulehdus, jokin muu, astma, allergia, tyyny, liikunnan puute, liika suorittaminen, huolet.
No eihän se lääkäri voi sitä tietää, ellei tutkita! Vaadi päästä tutkimuksiin!!