HS Nuoret | Jokin kouluissa muuttui: Pilkataan homoja, tyttöjä, työttömiä
Tiivistelmä:
Helsingin Sanomat selvitti yli sadan yläkoulu- ja lukio-opettajan kokemuksia oppilaiden poliittisten mielipiteiden muutoksista. Useat opettajat kertovat, että jyrkän oikeistolaiset, rasistiset ja syrjivät asenteet ovat yleistyneet kouluissa. N-sanaa käytetään jälleen, sateenkaaritunnuksia piilotetaan, ja ihmisoikeuksia kyseenalaistetaan.
Vaikka ilmiö koskee pientä, äänekästä joukkoa, he usein hiljentävät muun luokan ja jopa opettajan. Tämä vaikeuttaa opetusta ja heikentää luokkahuoneen ilmapiiriä. Opettajat kertovat varovaisuudesta omissa sanavalinnoissaan ja keskustelun vähenemisestä yhteiskunnallisista aiheista. Esimerkiksi seksuaalisuudesta ilmastosta tai maahanmuutosta puhumista saatetaan vältellä.
Nuorten kielenkäyttö on raaistunut, natsitervehdyksiä ja holokaustin kieltämistä esiintyy. Arvot ovat koventuneet: köyhyyttä pidetään ihmisen omana syynä ja menestystä mitataan rahalla. Taustalla nähdään somevaikuttajien, kuten Andrew Taten, vaikutus sekä kriisien sävyttämä kasvuympäristö. Opettajat kokevat tarvitsevansa aiempaa enemmän kanttia, mutta moni myös väsyy tilanteeseen.
Opetussuunnitelma tarjoaa joillekin selkänojan puolustaa yhdenvertaisuutta, mutta osa opettajista kokee ristiriitaa omien arvojensa ja opetussuunnitelman välillä. Koulun yhteinen arvopohja ei ole enää itsestäänselvyys.
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Itse pistäisin aina vaan luokasta pihalle tuollaiset pojat, jotka hiljentää opettajankin. Ei muuta kuin ULOS.
Miksi nuiden pentujen annetaan hyppiä silmille?
Lasten ja nuorten täytyy vapaasti saada toteuttaa itseään ja olla rajoituksetta vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Vain siten kasvaa heistä luovia, yhteiskunnan jähmettyneet normit ja instituutiot haastavia aikuisia.
terv: Edistyksellinen humanisti
Vierailija kirjoitti:
Kokkelipersukulttuurin satoa.
Tai sitten ei. Mites olis intersektionaalien wokekulttuuri?
Mulle kävi opena niin, että kolme innokasta ja älykästä feministityttöä nauroi vähän vähemmän älykkään persupojan tuntikeskusteluista ulos. Pyörittelivät silmiään yms. Lopulta poika vaikeni. Poika ei ollut suinkaan nasse, vaan ma hanmuuttoon kriittisesti suhtautuva, kuten nyt suhtautuu Tanska ja moni muukin maa.
Katkeroituiko hän, mietin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi opena niin, että kolme innokasta ja älykästä feministityttöä nauroi vähän vähemmän älykkään persupojan tuntikeskusteluista ulos. Pyörittelivät silmiään yms. Lopulta poika vaikeni. Poika ei ollut suinkaan nasse, vaan ma hanmuuttoon kriittisesti suhtautuva, kuten nyt suhtautuu Tanska ja moni muukin maa.
0/5 Ei käynyt, älä jaksa valehdella. Jos olisit opettaja, niin olisit tietysti puuttunut moiseen naureskeluun ja ohjeistanut parempaan keskustelukulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttua settiä tosiaan jo kolmen vuosikymmenen takaa. Ainoa on tuo työttömyydestä haukkuminen, joka kuulostaa jotenkin oudolle, onhan kyseessä vain peruskoululaiset joita ei työelämä kosketa tai kiinnosta pätkääkään. Jotkut oman elämänsä oikeistolaiset wannabe-menestyjävanhemmat siellä kotona varmaan näitä mesoo ja lapset toistaa sitten papukaijana.
Tiktok syöttää teinipojille persupropagandaa ja näitä "MENKÄÄ TÖIHIN"-juttuja.
Itse olen 32v eikä N-sanaa käytetty minun kouluaikoinani. Homottelua oli kyllä osalla pojista murrosiässä, mutta tytöt jätettiin rauhaan ja rasissmia pidettiin nolona.
Olen samanikäinen ja käytettiin N-sanaa siitä kiintiöännästä, joka oli koulussamme. Rasismia pidimme normaalina. Esim tuodta kiintiöstä tuli mukamas kaikki taudit ja syöpäläiset. Se ei saanu myöskään mennä ulos turvallisuutensa takia välitunneilla. Isommat pojat antoivat tikkareita niille jotka potkivat ja nolasivat tuota kiintiötä
Vierailija kirjoitti:
Olisko ihan vaan aikuisten arvot valuneet nuorten maailmaan. Katsokaapa vaikka hallitustamme ja sen arvoja. Sieltä ne ovat lähtöisin.
Ajaako hallitus islamistisia arvoja?
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se miesviha.
Viime aikoina on ollut kovin vaikea olla sortumatta vihaamaan kaikkia miehiä. Ihan kun vaan uutisia vilkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttua settiä tosiaan jo kolmen vuosikymmenen takaa. Ainoa on tuo työttömyydestä haukkuminen, joka kuulostaa jotenkin oudolle, onhan kyseessä vain peruskoululaiset joita ei työelämä kosketa tai kiinnosta pätkääkään. Jotkut oman elämänsä oikeistolaiset wannabe-menestyjävanhemmat siellä kotona varmaan näitä mesoo ja lapset toistaa sitten papukaijana.
Tiktok syöttää teinipojille persupropagandaa ja näitä "MENKÄÄ TÖIHIN"-juttuja.
Itse olen 32v eikä N-sanaa käytetty minun kouluaikoinani. Homottelua oli kyllä osalla pojista murrosiässä, mutta tytöt jätettiin rauhaan ja rasissmia pidettiin nolona.
Olen samanikäinen ja käytettiin N-sanaa siitä kiintiöännästä, joka oli koulussamme. Rasismia pidimme normaalina. Esim tuodta kiintiöstä tuli mukamas kaikki taudit ja syöpäl
Kuulostaa oksettavalta. Itse en tuntenut tuollaisia, ja oisin halveksinut noin toimivia poikia aivan täysillä ja tehnyt kaikkeni, että homma loppuu. Oisin tietysti myös kaveerannut sen kiusatun kanssa ja kulkenut vieressä, ettei muut uskalla tulla siihen.
Vierailija kirjoitti:
Taas näkyy kommenteissa se, että ei ymmärretä tai haluta ymmärtää tilannetta ja kaikki pahan alku ja juuri on vastakkaisessa sukupuolessa. Me vs ne.
Jos ei kykene edes ajattelemaan positiivisesti 50% väestöstä saatikka toimimaan yhteistyössä niiden kanssa niin on peiliin katsomisen paikka.
Tämä.
Koulu peilaa yhteiskunnan arvoja. Pienikin ääriporukka saa huonolla käytöksellään kaikki varpailleen.
Tyhmiä, rasseja ja naisvihamielisiä nuoria ja aikuisia on aivan liikaa.
Mikä muuttui? no VENÄJÄ ALKOI SYÖTTÄÄ TUOTA INCEL NAISVIHA TYÖTTÖMYYSVIHA PASKAA JOKA PALSTALLE.
Katsokaa tätäkin palstaa. Joka päivä naisia haukutaan, työttömiä haukutaan, homoja haukutaan. Venäjältä se kaikuu. Emmekä tee mitään asian estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun kouluaikana homo oli ensisijainen haukkumasana jota käytti sekä pojat että tytöt. N-sanaa käytettiin vapautuneesti sen kummemmin ajattelematta.
Mun nuoruudessa vuosikymmen sitten eivät tytöt kyllä homotelleet ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5 Ei käynyt, älä jaksa valehdella. Jos olisit opettaja, niin olisit tietysti puuttunut moiseen naureskeluun ja ohjeistanut parempaan keskustelukulttuuriin.
Totta kai puutuin! Monin tavoin. Mutta kyllä tytöt osasivat monin eri kielenulkoisin tavoin osoittaa halveksuntaansa pojalle. Sanoihin on helppo puuttua, mutta entä ohimennen heitettyyn ivalliseen katseeseen? Tai tyttöjen keskinäinen ivallinen katseenvaihto, kun poika yritti argumentoida vähän kömpelösti. Jos niihin puuttuu, sitten se kiusattu nousee kaikkien katseiden ja säälin tai huvituksen kohteeksi. Muut oppilaat eivät välttämättä ehdi edes nähdä niitä katseviestittelyjä kuten minä luokan edestä.
Tein aluksi pitemmän viestin, jossa selitin strategiaani, mutta se ei mennyt läpi, siksi laitoin lyhennetyn version. Olen siis äidinkielen opettaja, ja keskustelutan oppilaitani paljon. Minusta ristiriitaisten mielipiteiden käsittely ja arviointi pitäisi olla osa kriittisen ajattelun opettamista. Samoin ristiriitaisen tiedon tutkiminen ja sortteeraaminen. Oppilaat pitäisi viedä tunnilla lukemaan sekä Kokoomuksen Verkkouutisia että MV-lehteä, ja sitten pitäisi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Et ole opettaja, kirjoituksesi täynnä virheitä. Älä viitsi valehdella.
Vierailija kirjoitti:
mikähän siinä on muuttunut.ainahan näitä epänormaaleja on haukuttu.
Kuten naisia, vai?
Onkohan nää opettajat kenties vasemmistolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä muuttui? no VENÄJÄ ALKOI SYÖTTÄÄ TUOTA INCEL NAISVIHA TYÖTTÖMYYSVIHA PASKAA JOKA PALSTALLE.
Katsokaa tätäkin palstaa. Joka päivä naisia haukutaan, työttömiä haukutaan, homoja haukutaan. Venäjältä se kaikuu. Emmekä tee mitään asian estämiseksi.
Tämä. Venäjän trollit joka paikassa provosoimassa ja hörkkimässä.
Vierailija kirjoitti:
M a m u k a k a r a t siellä osoittaa kiitollisuuttaan.
Ja Tate-kulttiin hurahtaneet kotimaiset maitonaamat. Sieltä se naisviha on teinipoikiin levinnyt.
Juu, opettakaa ihmeessä kakaranne häpeämään työttömyyttä, tappavat itsensä sitten, kun eivät itse saa töitä eivätkä kestä häpeäänsä. Ehkä sekoavat ja vievät muitakin mukanaan. Voitte sitten vain toivoa, että nekin ovat työttömiä.