Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sisaruksilla olla eri sukunimi, jos toinen sen haluaa vaihtaa.

Vierailija
22.05.2025 |

Ihan siis täyssisarukset, ovat isänsä nimellä. Toinen haluaisi vaihtaa minun nimeen, kun kuulemma tykkää siitä enemmän ja isän kanssa muutenkin nyt välit huonot ja ei oikein edes käy siellä. On kuitenkin vasta 12v, toinen lapsi on nuorempi. Ja hän haluaa pitää nykyisen nimensä. Tiedän toki että vaatii myös luvan isältä tämä vaihto, mutta onko se ylipäätään mahdollista, kun ainakin silloin kun ovat kastettu, silloin pitää olla sama nimi kuin sisaruksella, kun ovat täyssisarukset. Isän kanssa yhteishuoltajuus. En nyt ole heti viemässä asiaa eteenpäin, antaa nyt lapsen vielä pohtia tätä, mutta kunhan mietin että onko edes mahdollista, aikuisena sitten toki on. 

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi nimi on vaan nimi, antaisin olla kunnes on täysi-ikäinen, tehköön sitten mitä lystää. 

"Nimi on vaan nimi." Siinä nainen, joka ottaa jokaisen vastaantulevan miehen sukunimen mitään ajattelematta 

Mun identiteetti ei ole riippuvainen siitä mikä nimi kotiovessa on. 

Vierailija
42/46 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla. Vasta 15-vuotiaana saa halutessaan vaihtaa.

Mutta muuten ei mikään sukulaisuus vaikuta. Paitsi jos se haluttu nimi olisi suojattu ettei kukaan suvun ulkopuolinen saa ottaa. 

Olemassa ei ole ollut erikseen suojattuja sukunimiä pitkiin aikoihin. Kun ottaa jonkun olemassa olevan sukunimen, niin jollain esivanhemmalla pitää olla kyseinen sukunimi. Toki naimisiin mennessä voi ottaa puolison sukunimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Oma sukunimeni on vaihdettu äidin sukunimen kun olen ollut ala-asteella, ja pari vuotta nuoremmalla pikkuveljellä oli edelleen isänsä sukunimi. En ole oikeastaan koskaan pitänyt sitä ihmistä isänäni koska hän ei ole sellaista ollut, käytännössä olin isätön. Kouluikäisenä tuntui tosi typerältä että minulla on ihan vieraan ihmisen sukunimi, joten halusin vaihtaa äidin sukunimeen. Se onnistui ja siitä alkaen minulla ja äidillä oli sama sukunimi, veljellä isänsä sukunimi.

Teillä vaan oli eri tilanne, koska teillä ei ole sama isä. 

Vierailija
44/46 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki on aika selkeä 

"muutosta ei ilman erityistä syytä voida hyväksyä, jos muutos johtaisi siihen, että  perheen alaikäisillä täyssisaruksilla olisi eri sukunimet" 

Tuossahan on se erityinen syy, toinen haluaa äidin sukunimen koska kokee sen enemmän omaksi.

Ei todennäköisesti riitä syyksi. Ehkä sitten jos yhteys isään olisi kokonaan katkennut tai isä tehnyt tyyliin rikoksen lasta kohtaan. 

Miksi ei riittäisi?

Jos lapsi ei käy isällään, niin siinä on jo aika painavat syyt.

Koska yhteys sisarukseen on tässä merkityksellisin juttu.

Sukunimest

Nimilain mukaan kyllä. 

Vierailija
45/46 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdoin 13-vuotiaana sukunimeni samaksi kuin isälläni. Isältäni ei kysytty lupaa, koska emme olleet silloin yhteyksissä. Äidin lupa riitti. Jos jokin perustelu löytyy, niin on todennäköisempää, että nimivaihdos tulee voimaan kuin että se hylättäisiin.

Montako sisarusta sulla on?

Vierailija
46/46 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Oma sukunimeni on vaihdettu äidin sukunimen kun olen ollut ala-asteella, ja pari vuotta nuoremmalla pikkuveljellä oli edelleen isänsä sukunimi. En ole oikeastaan koskaan pitänyt sitä ihmistä isänäni koska hän ei ole sellaista ollut, käytännössä olin isätön. Kouluikäisenä tuntui tosi typerältä että minulla on ihan vieraan ihmisen sukunimi, joten halusin vaihtaa äidin sukunimeen. Se onnistui ja siitä alkaen minulla ja äidillä oli sama sukunimi, veljellä isänsä sukunimi.

Teillä vaan oli eri tilanne, koska teillä ei ole sama isä. 

Mistä ihmeestä niin päättelit? On, vaikka en ole koskaan pitänytkään tätä ihmistä isänä.