Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En olisi ikinä uskonut, että 30 kilon ylipainon kerääminen on näin helppoa

Vierailija
22.05.2025 |

Vielä joskus ihmettelin, miten ihmisistä tulee lihavia, mutta tässä sitä ollaan nyt itse.

Matka 60 kilosta 90 kiloon on ollut erittäin suoraviivainen.

Olen nimittäin lihonut 3 kiloa vuodessa 10 vuoden ajan. Kolme kiloa on erittäin helppo saada ja jossain vaiheessa painoon vaan turtuu.

Laihdutusyrityksiä on ollut yhtä paljon kuin epäonnistumisia, ja olen laihduttanut tuon lihomani määrän moninkertaisesti tässä vuosien aikana. Koskaan en vaan ole päässyt alkua pidemmälle.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa olla tunkematta sitä roskaa lärviin päivästä toiseen? 

En ymmärrä enkä edes halua ymmärtää teitä tankkereita.

Vierailija
42/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa olla tunkematta sitä roskaa lärviin päivästä toiseen? 

Lue aikaisemmista kommenteista laskelmia siitä, kuinka pienellä liikakalorimäärällä lihoo IRL. Ei ihmisen tarvi syödä muruakaan roskaksi luokiteltavaa lihoakseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin vuosia laihduttaa. Olen tallentanut painon apsiin, josta näen jojoilevaa aaltoliikettä painonkehityksessä. Sitten lopetin joka toinen viikonloppu tissuttelun. Siitä hetkestä paino pudonnut ja nyt vakiintunut ns normaalille tasolle. Ruokailu on pysynyt perusjärkevänä koko ajan. Tällä kokemuksella väitän, että alkoholin käytöstä saatu energia ja sen liitännäisvaikutukset ( huono uni, vetämättömyys, herkkujen syöminen viinin kanssa ja krapulamätöt) olivat kertyneiden kilojen taustalla. 

Laihduttaminen oli stressaavaa viinin lipittelyn kanssa. Nyt kun lipittelyn on lopettanut paino ei nouse eikä koko asiaa tarvitse pohtia. 

Vierailija
44/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 kiloa on tullut lisää 20 vuodessa. Painan nyt 40-vuotiaana miehenä 90 kg, kun 20-vuotiaana painoin vain 65 kg. Olin hyvin hoikka nuori mies aikoinaan. Pystyin syömään kaikenlaista roskaruokaakin ilman lihomista. Hieman alle 30-vuotiaana aloin sitten lösähtämään. Oma vika tavallaan, mutta olihan elämässä kaikenlaista. En vieläkään varsinaisesti ns. "läski" ole, mutta kyllähän tuollainen 10 kg pitäisi tiputtaa. Pientä vatsaa on ja naamassa pyöreyttä. Muuten melko ok.

Vierailija
45/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aikaisemmista kommenteista laskelmia siitä, kuinka pienellä liikakalorimäärällä lihoo IRL. Ei ihmisen tarvi syödä muruakaan roskaksi luokiteltavaa lihoakseen. 

Jep! Ekstrakauhallinen lämmintä ruokaa ja yksi voileipä päivässä riittää lihomiseen. Siihen jos vielä lisää roskaruokaa ja herkkuja edes satunnaisesti niin turpoaminen on taattua, jos elämäntapa ei ole erityisen aktiivinen. Lisäksi esim. alkoholista tulee nopeasti ja helposti tyhjiä kaloreita.

Suurin osa ylipainoisista on lihonut ihan tavallisella ruoalla, ei ole tarvinnut mättää naama punaisena.

Vierailija
46/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydän anteeksi typerää kommenttiani, olen huonolla tuulella. poistun sateeseen tuulettumaan. Hyvää vloppua kaikille.

Vierailija
47/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 kiloa on tullut lisää 20 vuodessa. Painan nyt 40-vuotiaana miehenä 90 kg, kun 20-vuotiaana painoin vain 65 kg. Olin hyvin hoikka nuori mies aikoinaan. Pystyin syömään kaikenlaista roskaruokaakin ilman lihomista. Hieman alle 30-vuotiaana aloin sitten lösähtämään. Oma vika tavallaan, mutta olihan elämässä kaikenlaista. En vieläkään varsinaisesti ns. "läski" ole, mutta kyllähän tuollainen 10 kg pitäisi tiputtaa. Pientä vatsaa on ja naamassa pyöreyttä. Muuten melko ok.

Ajattele, tuo on vaan reilu kilo vuodessa.

Mutta ei ole liian myöhäistä kääntää suuntaa. 

Vierailija
48/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö missään vaiheessa hälytyskellot soineet, että jotain varmaan tarttis tehdä? Muistan aikoinaan, kun alkoi tulla painoa ja olin 10 vuodessa lihonut 15 kg, niin muutin elintapoja. Syömistä pääasiallisesti ja mahdollisuuksia mukaan valitsin tavan liikkua, vaikka en varsinaisesti mitään liikuntaharrastusta aloittanutkaan. Niistä max painoista hitaasti lähti 10 kg pois ja siinä pysynyt nyt toistakymmentä vuotta. Toki oli mulla ekana yrityksenä 10 kg laihdutus kymmenessä viikossa. Tein sen, mutta havaitsin, ettei siitä ollut mitään hyötyä. Kun puhutaan vuosikymmenestä, niin elintapoja pitää muuttaa. Isona osana syömistä.

Vierailija
49/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa olla olematta i diootti? Kuten tuolla aikaisemmin todettiin, kolmen kilon lihomiseen vuodessa tarvii ylimääräistä reilut 60 kcal päivässä.

Sinä et voi edes mitenkään tietää kulutustasi, joten mistä voit tietää oliko tänään syömäsi 70g banaania liikaa vai ei? Pitkällä aikavälillä siitä yhdestä suupalasta voikin muodostua ongelma - puhumattakaan siitä että yhtälöön lisätään stressi, unettomuus, suolistobakteerit, hormonit, ylipäätään elämäntilanne, jaksaminen ja fyysinen kunto.

Mites itse selviytyisit siitä että kärsisit valtavan stressin aiheuttamasta unettomuudesta, sulla olis vaikka pari pientä lasta, sun suolistobakteerit olisivat vinksallaan, ja lisäksi loukkaantuisit ja joutuisit kuntoutumaan kuukausien ajan JA 70g banaania päivässä olisi likaa ja lihottaisi pitkällä aikavälillä?

Vierailija
50/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydän anteeksi typerää kommenttiani, olen huonolla tuulella. poistun sateeseen tuulettumaan. Hyvää vloppua kaikille.

Oho, hattu päästä, tätä ei palstalla usein näe. Toivotaan sinulle parempia tuulia. 

Vierailija
51/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin vuosia laihduttaa. Olen tallentanut painon apsiin, josta näen jojoilevaa aaltoliikettä painonkehityksessä. Sitten lopetin joka toinen viikonloppu tissuttelun. Siitä hetkestä paino pudonnut ja nyt vakiintunut ns normaalille tasolle. Ruokailu on pysynyt perusjärkevänä koko ajan. Tällä kokemuksella väitän, että alkoholin käytöstä saatu energia ja sen liitännäisvaikutukset ( huono uni, vetämättömyys, herkkujen syöminen viinin kanssa ja krapulamätöt) olivat kertyneiden kilojen taustalla. 

Laihduttaminen oli stressaavaa viinin lipittelyn kanssa. Nyt kun lipittelyn on lopettanut paino ei nouse eikä koko asiaa tarvitse pohtia. 

Hienoa! Itse ihmettelen näitä tarinoita että lopetin tissuttelun joka toinen viikonloppu ja laihduin - mä tissuttelin korona-aikaan lähes joka päivä (joo, ei ollut terveellistä enkä voinut henkisesti hyvin) ja nyt kun olen pari-kolme vuotta sitten lopettanut sen kokonaan... en ole laihtunut yhtään :D. Ja ei, en ole korvannut alkoholia ruoalla, punnitsen ja lasken kaikki ruokani kalorilaskuriin kun kerta laihdutus on ollut viimeisen vuoden ajan tavoitteena. Ei vaan lähde millään käyntiin ja kaloreita en enempää voi tiputtaa. Alhaiset kalorit ja paljon liikuntaa kun on varma tie tuhoon, se on kokeiltu ja se ei toimi vaan johtaa vain totaaliseen repsahtamiseen. Maltillisesti, tervellisesti, kuntoillen - mutta miksi paino ei vaan putoa :D. Pitää varmaan yrittää muokata ruokavaliota yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes putoaa.

Vierailija
52/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin jo sanoin pyydän anteeksi ja myönnän idioottimaisuuteni.

Vierailija
53/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pysyn samassa painossa kun en ostele uusia vaatteita. Joko mahdun vanhoihin vaatteisiin tai kuljen sitten verkkareissa. On toiminut hyvin. 

Vierailija
54/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihoin korona-aikana 2020-2021 30 kg. Mulla ei tullut tuolla tavalla hitaasti, vaan minä suoraan sanoen jotenkin masennuin, kun jouduin yksiööni eristetyksi, enkä kirjaimellisesti nähnyt ketään ihmisiä kuin ruokakaupassa. Aloin ahmia ja juoda siideriä lääkkeeksi yksinäisyyteen ja ahdistukseen. En edes miettinyt mitään painoa. Sitten vasta kun koronat oli ohi, ja piti mennä taas konttorille tajusin että pitää ostaa uusia vaatteita. Tajusin toki että olin lihonut, mutta että sitä oli tullut niin paljon että tarvitsin koon 42 sijaan kokoa 52, oli mulle shokki. Mutta joo, ihan syömällä ja juomalla tuli, ei mysteereitä.

Vierailija
55/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin jo sanoin pyydän anteeksi ja myönnän idioottimaisuuteni.

Miksi edes tulit tähän ketjuun? Ooettele ajattelemaan ennen tekoja, kiitos.

Vierailija
56/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin joku aika sitten, lihoin 49kg > 57kg parissa vuodessa. Laihdutin 6 kuukaudessa osan pois jättämällä lounasruoalla leivän syömättä ja lisäämällä vähän salaattia enemmän lautaselle. Nyt 53-54kg, olen ihan tyytyväinen. Ehkä terveempi olo nyt kuin 4-5kg tätä laihempana. 

Mä en tajua tällaisia tarinoita. Itse voi vaikka laskea grammalleen jokaisen suupalan, treenata hulluna ja suunnitella koko elämänsä laihdutuksen mukaan, ja tulos on tyyliin -2kg / puoli vuotta. Toiset jättää vähän leipää pois ja lisää vähän salaattia. Tasan ei käy :D.

Varsinkin jos on laihduttanut useasti, ei enää toimi noin. Useimmilla elämän eka laihdutus on tosi helppo, varsinkin jos sen tekee suht nuorena. Tästähän oli se typerä brittidokumenttikin, missä langanlaiha kolmekymppinen toimittaja lihotti itsensä nopeasti 10 kg (valittaen kuinka kovaa ja ällöttävää työtä on syödä niin valtavasti), ja sitten näytösluontoisesti laihdutti sen pois. Helppo juttu, sanoi. Sävy oli vähän lihavia moralisoiva, että onhan se nyt vaikeaa ja ällöäkin syödä niin paljon että tulee lihavaksi, ja laihtuminen ihan helppo nakki, lähinnä helpotus ettei tarvi kaksin käsin enää kuvotusta vastaan tunkea sisäänsä rasvaa ja sokeria. Asia vaan on ihan täysin eri ihmisellä, jolla ensinnäkin liikapainoa on paljon enemmän (muuttaa hormonaalista tilannetta, kylläisyys- ja nälkäsignaaleja, jopa solujen mitokondrioiden toimintaa), joka on ollut pitkään siinä ylipainossa ja saanut sen hitaasti, ja vielä pahempaa jos on jojoillut painonsa kanssa monta kertaa jolloin kroppa on oppinut loistavaksi selviämään "nälänhädistä" mahdollisimman vähillä rasvavarastojen kulutuksella.

Vierailija
57/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Itse ihmettelen näitä tarinoita että lopetin tissuttelun joka toinen viikonloppu ja laihduin - mä tissuttelin korona-aikaan lähes joka päivä (joo, ei ollut terveellistä enkä voinut henkisesti hyvin) ja nyt kun olen pari-kolme

Sama paitsi että mä tissuttelin joka päivä. Kysyin ChatGPT:ltä, paljonko laihtuisin, jos lopettaisin keskimäärin 5 ison (0,5 l) keskikaljan jokapäiväisen juomisen. Lopputulos oli että parikymmentä kiloa. Jes, minä ajattelin, minäpä lopetan. Oikeasti lopputulos oli, että turvotusta poistui ekojen parin viikon aikana 3 kg, sen jälkeen ei tapahtunut enää painon laskua ollenkaan.

Vierailija
58/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pysyn samassa painossa kun en ostele uusia vaatteita. Joko mahdun vanhoihin vaatteisiin tai kuljen sitten verkkareissa. On toiminut hyvin. 

100-prosenttisessa etätyössä olevana kommentoin tähän, että ei valitettavasti toimi, jos voi käyttää niitä verkkareita 24/7. Aaargh. 

Vierailija
59/60 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Itse ihmettelen näitä tarinoita että lopetin tissuttelun joka toinen viikonloppu ja laihduin - mä tissuttelin korona-aikaan lähes joka päivä (joo, ei ollut terveellistä enkä

Kysypä ChatGPT:ltä seuraavaksi, että mitäs nyt :D

Vierailija
60/60 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta eläkkeellä, paino noussut kilon vuodessa, 55 - 70. 

Itse olen ollut 5 kk eläkkeellä ja paino on laskenut 7 kg.

Yhteensä painoni on pudonnut 15 kg, koska stressi alkoi helpottaa kun pääsin työuupumuksen vuoksi osa-aikasairauspäivärähalle 2 vuotta sitten.

Nyt poltan energiaa lenkkeilyllä ja puutarhatöillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi