Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opinnot päätoimisina sekä yliopistossa että ammattioppilaitoksessa yhtä aikaa. Opintoraha?

Vierailija
22.05.2025 |

Jos olisi yhtä aikaa päätoimisena opiskelijana sekä yliopistossa että ammattioppilaitoksessa, miten menisi opintoraha? Opintoja suorittaisin molempiin oppilaitoksiin samassa tahdissa. Olen käyttänyt loppuun korkeakouluopintoihin käytettävän opintorahan. Saisinko toisen asteen opintotukea?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
2/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysy asiaa kelasta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysy asiaa kelasta? 

Jep. Täytyy kysyä, jos täältä ei tule vastauksia. 

Vierailija
4/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyt Kelasta, kannattaa ottaa yhteyttä valenimellä.

Vierailija
5/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyt Kelasta, kannattaa ottaa yhteyttä valenimellä.

No jaa..

Vierailija
6/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ees olla päätoiminen opiskelija kahdessa paikassa yhtäaikaa? 

Vierailija
7/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kahta tutkintoa samalla rahalla, tosin aloitin toisen asteen opinnot ennen korkeakouluopintoja ja mulla on jälkimmäiseen vielä opintotukikuukausia jälkellä. Jouduin maksamaan sen korkeakouluopiskelijoiden terv.huoltomaksun silti (Kela saa tiedon siitä, että on ilmoittautunut läsnäolevaksi), mutta itse tuki on haettu ja saatu toisen asteen opintoihin. 

Vierailija
8/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä. 

Korkeakouluissa ei saa ottaa samaan aikaan kahta paikkaa vastaan.

Oletan, että samaan aikaan voi siis ottaa yliopistopaikan että ammattikoulupaikan (mutta en ole tästä täysin varma).

Vierailija
9/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, jos ovat eri asteen opintoja. Kahta toisen asteen tutkintoa ei voi tehdä yhtä aikaa mutta voi tehdä toisen ja kolmannen asteen opintoja yhtä aikaa. Myös kahta korkeakoulututkintoa voi tehdä päällekkäin, mutta samana vuonna niitä ei voi aloittaa. Tosin tukea korkeakouluopintoihin ei enää saa jos opintotukikuukaudet on käytetty loppuun. 

Vierailija
10/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen kahta tutkintoa samalla rahalla, tosin aloitin toisen asteen opinnot ennen korkeakouluopintoja ja mulla on jälkimmäiseen vielä opintotukikuukausia jälkellä. Jouduin maksamaan sen korkeakouluopiskelijoiden terv.huoltomaksun silti (Kela saa tiedon siitä, että on ilmoittautunut läsnäolevaksi), mutta itse tuki on haettu ja saatu toisen asteen opintoihin. 

Jei! Kiitos paljon kokemuksen jakamisesta. 

Onneksi se yths-maksu on melko pieni kuitenkin, ja saahan sillä terveyspalveluita, vaikka jonoja on tietysti.

Haluaisin siis itsekin aloittaa nyt ammattikouluopinnot ensin. Ja sitten vuoden päästä hakea takaisin oikeutta opiskella yliopistotkinto loppuun. Olisi kiva, jos saisin tuota toisen asteen opintotukea.

Vierailija
11/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä. 

Korkeakouluissa ei saa ottaa samaan aikaan kahta paikkaa vastaan.

Oletan, että samaan aikaan voi siis ottaa yliopistopaikan että ammattikoulupaikan (mutta en ole tästä täysin varma).

Voi ottaa kaksi eri asteen paikkaa vastaan. 

Vierailija
12/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi se yths-maksu on melko pieni kuitenkin, ja saahan sillä terveyspalveluita, vaikka jonoja on tietysti.

Haluaisin siis itsekin aloittaa nyt ammattikouluopinnot ensin. Ja sitten vuoden päästä hakea takaisin oikeutta opiskella yliopistotkinto loppuun. Olisi kiva, jos saisin tuota toisen asteen opintotukea.

Kyllä sen pitäisi onnistua. Periaatteessa voit hakea oikeutta yliopistotutkinnon suorittamiseksi loppuun jo tänä vuonna, tuo "yhden paikan säännös" per vuosi ei koske eri asteiden opintoja. Hae ensin se toisen asteen paikka jatkuvassa haussa (ei yhteishaussa) ja tuki siihen. 

Vierailija
13/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mielelläni otan vastaan opiskelukokemuksia ammattioppilaitoksesta aikuisiällä. Voiko tehdä etänä, onko ruoka ilmaista, miten arvioinnit menevät, paljonko täytyy tehdä töitä, miten korvaavuudet menevät jne. En ole aiemmin opiskellut ammattioppilaitoksessa. Minulla on pari eri vaihtoehtoa aloiksi (ei varsinaisesti käytännön aloja).

Vierailija
14/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen pitäisi onnistua. Periaatteessa voit hakea oikeutta

Kiitos paljon! 

Vierailija
15/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis mielelläni otan vastaan opiskelukokemuksia ammattioppilaitoksesta aikuisiällä. Voiko tehdä etänä, onko ruoka ilmaista, miten arvioinnit menevät, paljonko täytyy tehdä töitä, miten korvaavuudet menevät jne. En ole aiemmin opiskellut ammattioppilaitoksessa. Minulla on pari eri vaihtoehtoa aloiksi (ei varsinaisesti käytännön aloja).

Ja saako ms office -paketin käyttöön?

Vierailija
16/16 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja saako ms office -paketin käyttöön?

Vastaan itse, jos joku muu hyötyy tästä. Kyllä saa käyttöön tuon.