Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etävanhemman käytös

Vierailija
22.05.2025 |

On niin turhauttavaa kun toisella vanhemmalla on tapaamisoikeus jokatoinen viikonloppu. Aiemmin hän sentään yritti tulla hakemaan lapset ajoissa heti koulun jälkeen. Nyt on viimeiset kolmena hakukerralla tullut vasta viiden jälkeen ja lapselta kuulin että ois nytkin taas tulossa vasta myöhään iltapäivällä. Mulle tää vanhempi ei mitään kerro. Itelläni on ollut menoa myös, mutta olen joutunut välillä siirtämään omaa menoa kun on mennyt liian myöhäseen.

Oikeudessa käytiin yksinhuoltokiista, ja sain hyvästä syystä yksinhuoltajuuden. Silloin tämä lasten toinen vanhempi väitti että vaihdot onnistuu kun vain keskenämme sovimme, mutta todellisuudessa hän on tehnyt paljon kiusaa, jos vain on saanut vaikeutettua mun suunnitelmia niille viikonlopuille kun lapset ovat hänen luonaan.

Ennen yksinhuoltoa meillä oli yhteishuolto ja hän oli se lähivanhempi monta vuotta. Mutta hänellä ei ole elämä kunnossa, joten sain yksinhuoltajuuden. Silloin vaihdot onnistuivat paremmin koska kuskasin hänenkin puolestaan lapsia ees taas. Hain ja vein. Nyt tuomari päätti että hän hakee meiltä ja minä haen lapset häneltä.  Hänen kanssaan ei kuitenkaan pysty oikein sopimaan koska hän on hirveän vihan vallassa mua kohtaan ja hänelle varmaan tulee parempi mieli, jos tietää että sai pilattua mun suunnitelmani ja menoni.

Kiusa se on pienikin kiusa. Lapset ovat 9 ja 13v. En halua että tuo vanhempi tulee meiltä hakemaan lapsia jos en ole kotona. Joten pitäisi keksiä jotakin, että pääsen lähtemään ajoissa ja lapset sinne vanhemmalleen. Olen ymmärtänyt että hän ei olisi kotonaan silloin kun tulee hakemaan lapsia. Töitä hällä ei ole joten siitä ei ole kyse.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin tuota ensimmäistä lausetta, että turhauttaa nämä toisen vanhemman hakemiset, kun ei hae lapsia ajoissa. Ap

Vierailija
2/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko matka mahdoton lapsille omin päin? 13-vuotias alkaa jo olla kohtuullisen kehittynyt ajatuskyvyltään (yleensä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 13v täytyy hakea kotoa? Eikö ole julkisia?

Vierailija
4/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko matka mahdoton lapsille omin päin? 13-vuotias alkaa jo olla kohtuullisen kehittynyt ajatuskyvyltään (yleensä).

Kyllä he pystyvät kulkemaan myös omin päin. En tiedä, voivatko he kuitenkaan mennä vanhemmalleen jos hän ei ole kotona. Tähän asti on autolla kuskattu tai pyörillä, eli olen hakenut heidät vanhemman luota. Ap

Vierailija
5/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään hakee lapset. Minä en edes tekisi suunnitelmia hakupäivälle. Minulla kylläkin meni aina koko vkonlopun suunnitelmat kun etävanhempi ilmoitti, että nyt ei sovi ollenkaan.

Vierailija
6/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 13v täytyy hakea kotoa? Eikö ole julkisia?

Tämä oli tuomarin päätös kun piti varmistaa että tulee selvinpäin hakemaan. Nykyään 13 v saattaa myös jättää menemättä sinne mutta tuo nuorempi on halunnut menn. En siis pakota menemään enkä kielläkään koska heillä on oikeus päättää haluaako nähdä vanhempaansa. Ap

Vierailija
7/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentään hakee lapset. Minä en edes tekisi suunnitelmia hakupäivälle. Minulla kylläkin meni aina koko vkonlopun suunnitelmat kun etävanhempi ilmoitti, että nyt ei sovi ollenkaan.

Ymmärrän, tosi harmi sun ja lasten puolesta. Itse ottaisin mielelläni lapset mukaan omiin menoihini. Ap

Vierailija
8/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajuus ja tapaamiset ovat kaksi eri asiaa.

Isot lapset saa päättää itse, menevätkö. Meillä on 12-vuotiaasta asti kulkenut itse ja hänellä on avaimet molempiin koteihin. Täällä saa olla aina; en suunnittele menoja. Käy toisen vanhemman luona mielellään, mutta harvoin.

Tuo itsenäinen kulkeminen avaimineen alkoi kun lapsi itse hermostui odotteluihin ja myöhästelyihin ilman ilmoitusta. Kieltäytyi aluksi menemästä ollenkaan. Kuukauden jälkeen alkoi tämä uusi järjestely.

Vierailija
9/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä etävanhemman viikonloput on menneet niin, että hän on sanellut koska tulee hakemaan ja mihin aikaan minä saan hakea lapset häneltä. Hänen kanssaan ei voi sopia koska hänelle ei käy jos ehdotan mitään. Usein on myös käynyt niin, että hänen kertoma kellonaika ei ole pitänyt paikkaansa ja lapset ovat joutuneet odottamaan pitkän aikaa hänen hakuaan. Ja sinä aikana ei pysty muuta kuin vain odottamaan että tulee. Välillä sitten tuleekin heti koulun jälkeen. Ap

Vierailija
10/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltajuus ja tapaamiset ovat kaksi eri asiaa.

Isot lapset saa päättää itse, menevätkö. Meillä on 12-vuotiaasta asti kulkenut itse ja hänellä on avaimet molempiin koteihin. Täällä saa olla aina; en suunnittele menoja. Käy toisen vanhemman luona mielellään, mutta harvoin.

Tuo itsenäinen kulkeminen avaimineen alkoi kun lapsi itse hermostui odotteluihin ja myöhästelyihin ilman ilmoitusta. Kieltäytyi aluksi menemästä ollenkaan. Kuukauden jälkeen alkoi tämä uusi järjestely.

Joo tää ehkä vois olla hyvä ainakin 13v kohdalla, nuorempikin toki osaa pyöräillä itse. Tähän asti olen noudattanut tuomarin päätöstä, että lapset haetaan meiltä. Ap

Vierailija
11/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En halua että tuo vanhempi tulee meiltä hakemaan lapsia jos en ole kotona. Joten pitäisi keksiä jotakin, että pääsen lähtemään ajoissa ja lapset sinne vanhemmalleen. Olen ymmärtänyt että hän ei olisi kotonaan silloin kun tulee hakemaan lapsia."

En oikein ymmärrä tätä. Pääset lähtemään mistä? Töistä?

Ex ei ole kotonaan kun tulee hakemaan lapsia? Eihän kukaan kahdessa paikkaa voi olla??

Teillä on varmaan jotkut kellonajat sovittuna. Pidät kirjaa siitä, toteutuuko ne. Jos ei, niin ota vaikka valokuva lapsista kotonanne, mistä sitten näkyy se kellonaika. Näitä jos kerääntyy tarpeeksi, niin sitten otat yhteyden johonkin lastenvalvojaan tai asianajajaan, ja kerrot ettei tämä toimi.

Itse antaisin ukon hämmentää. Aika korjaa tuonkin ongelman ja teillähän on jo isot lapset. Noinko ne teinitkään enää mukisematta heittää reppua selkään ja lähtee jollain kellonlyömällä viikonlopuksi pois kavereiden parista. Siis edes niissä sopuisissa eroperheissä.

Vierailija
12/13 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En halua että tuo vanhempi tulee meiltä hakemaan lapsia jos en ole kotona. Joten pitäisi keksiä jotakin, että pääsen lähtemään ajoissa ja lapset sinne vanhemmalleen. Olen ymmärtänyt että hän ei olisi kotonaan silloin kun tulee hakemaan lapsia."

En oikein ymmärrä tätä. Pääset lähtemään mistä? Töistä?

Ex ei ole kotonaan kun tulee hakemaan lapsia? Eihän kukaan kahdessa paikkaa voi olla??

Teillä on varmaan jotkut kellonajat sovittuna. Pidät kirjaa siitä, toteutuuko ne. Jos ei, niin ota vaikka valokuva lapsista kotonanne, mistä sitten näkyy se kellonaika. Näitä jos kerääntyy tarpeeksi, niin sitten otat yhteyden johonkin lastenvalvojaan tai asianajajaan, ja kerrot ettei tämä toimi.

Itse antaisin ukon hämmentää. Aika korjaa tuonkin ongelman ja teillähän on jo isot lapset. Noinko ne teinitkään enää mukisematta heittää reppua selkään ja lähtee jollain kellonlyömällä viikonlopuksi

Mistä sukupuolioletus? Itse ajattelin just toisinpäin. Yleensä äidillä on lähihuoltajuus eron jälkeen - paljon tavallisempaa kuin että se olisi isällä. Ja tässähän lähihuoltajasta on tullut etä. 

No oli miten oli, eihän sillä mitään väliä edes ole, minusta aloitus on ihan selkeä. Aloittajalla on omia suunnitelmia jotka hän joutuu perumaan / joita hän joutuu muuttamaan jos etä ei tulekaan hakemaan lapsia sovitusti. Ja jos etä ei ole kotona, eihän sinne voi lapsia yksin laittaa menemään - varsinkin jos on riski että etällä onkin putki päällä. 

Vierailija
13/13 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin hyvissä ajoin viestiä, että tulisi hakemaan heti koulun jälkeen kun itsellä menoa, niin koko päivänä ei muka edes lukenut viestiä ja sitten taas kun illalla  vastasi, niin 11 viestiä putkeen pelkkää solvausta ja uhkailua.

Hän siis uskoo vievänsä asiat uudelleen käräjille ja hän saisi yksinhuollon. Kun omasta mielestään on niin paljon parempi vanhempi.

Miksi ei ymmärrä, että nämä hakemiset puolin ja toisin sovitaan yhdessä. En pysty sopimaan mitään kun hän on niin agressiivinen ja hyökkää vaikka laitan ihan normaalia viestiä.

Nyt asiat menee sitten niin, että lapset päättivät lähteä mukaani ja jos haluavat, niin vien heidät sitten tuolle vanhemmalle kun tulemme takaisin. 

Tää vanhempi ei jostain syystä halua kertoa minulle, miksi ei tule hakemaan heti koulun jälkeen. Ymmärtäisin jos asiallisesti kertoisi että hällä on vaikka joku kurssi tms, ettei pääse hakemasn. Mutta kun ei kerro, niin oletan ettei vain halua tulla. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan