maitoallergian toteaminen
Minkä ikäiselle vauvalle voi todeta maitoallergiaa jos on pelkkiä suolisto-oireita? Meillä esikoinen on allerginen maidolle, kaikille kotimaisille viljoille ja muutamalle hedelmälle. Meillä on nyt toinen lapsi, ikä 3 kk, joka on ollut hyvin levoton ja itkuisa alusta asti. Hänen kakkaansa on myös koko ajan kirkkaan vihreetä. Lisäksi paino on noussut vaan 600g kahdessa kuukaudessa, kun neuvolatäti oli sitä mieltä että olisi pitänyt nousta 2 kg. Kokeilin olla maidottomalla dieetillä, joka helpotti neidin oloa jonkin verran. Olen myös kokeillut olla viljattomalla ja munattomalla dieetillä, mutta se ei tuntunut vaikuttavan vauvan oloon. Neuvolalääkäri ei halunut kirjoittaa lähetteen lastenpolille, koska hänen mielestä kyse voi olla suolen epäkypsyydestä. Painokin on hänen mielest ok (3kk 4,6 kg). Hänen mielesä minun ei myöskää tarvitse olla maidottomalla dieetillä. Eli kysymys on siis että milloin teidän lapsille on todettu maitoallergia jos on pelkkiä suolisto-oireita. Tuntuu ikävältä huudattaa lasta turhaan jos kuienkin on kyse allergioista.
Mainittakoon vielä että esikoinen käyttäytyi samalla tavalla ja silläkin nousi paino hitaasti, joten epäilen itse kyllä vahvasti että nuorimmainenkin on allerginen.
Anteeksi, on tosi sekavaa tekstiä. Toivottavasti siitä saa jotain selvää.
Kommentit (4)
meilläkään ei neuvolassa otettu vakavasti maitoallergiaoireita, määrättiin vaan kortisonivoiteita ja perusvoiteta iho- ongelmiin. vein lapsen itse yksityiselle lääkärin ja allergologin vastaanotoille ja homma hoitui.
samoin hyvä kokemus tapiolan pikkujätin liisa kuikasta, jonka valvonnassa maitoaltistus tehtiin ja allergia todettiin ja sai b-lausunnon.
luota vaan omaan intuitioosiisi, ja toimi sen mukaan.
tsemppiä!
Usko, kun sanon että kiusaat lastasi ja hakkaat omaa päätäsi seinään jos yrität päästä eteenpäin neuvolan kautta. Varaa aika hyvälle allergologille, joka ottaa myös suolioireet tosissaan. Jos teillä ei ole vakuutusta voi allergologi laittaa sinua myös takaisin päin julkisille altistuksiin. Meillä allergiat alkoivat oireilemaan 3vk ikäisellä vauvalle suolioireilulla ja refluksilla. Vauva oli todella kipeä 5kk:n asti, mutta pullea ja hyvinvoivan näköinen ilman mitään iho-oireita. Tämä siitäkin huolimatta, että itki, valvoi yöt ja ripuloi kuukausitolkulla. Nytttemmin on todistetusti todettu laajat allergiat ja sopivalla ruokavaliolla vauva saatiin oireettomaksi. Painonnousu tai iho eivät ole mitään allergiamittareita. Joku lapsi voi oireilla ainoastaan vatsaoireineen tai jopa vain yöheräilyllä. Niin meillä neuvolassa kaikki oli koliikkia...
eli kannattaa jättää nämä " suolen kypsymättömyys" -kommentit omaan arvoonsa ja varata aika yksityiselle suolioireisiin perehtyneelle lasten allergologille (kaikki lasten allergologit eivät valitettavasti ota suolioireita vakavasti). Diagnoosista on turha kiistellä, sillä hoito on joka tapauksessa sama: välttää suolioireita ja itkua aiheuttavia ruoka-aineita, jotta oireilu loppuu ja suolisto pääsee rauhoittumaan. Ainakin meillä lapsi ehti allergisoitua melkein kaikelle ruualle, ennen kuin ymmärsin lopettaa imetyksen, sillä tiukka dieettikään ei auttanut oireisiin. Itse jatkaisin maidotonta dieettiä, jos oireet siitä helpottavat. Toki kalsiumin ja d-vitamiinin saannista on silloin äidin huolehdittava.
Pääkaupunkiseudulla hyviä lääkäreitä ovat mm. Pikkujätin Liisa Kuikka ja Tiina Tuomela.
Tsemppiä dieettiin ja allergioiden selvittelyyn!
Neuvolalääkäreiden sanomiset on ainakin oman kokemukseni mukaan yhtä tyhjän kans. Kannattaa varata välittömästi aika lasten allergialääkärille.