Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teitkö jo uuden kansansairauksien riskitestin? Mulle surkea tulos

Vierailija
21.05.2025 |

"Tällä riskitasolla tyypin 2 diabetekseen sairastuu 10 vuoden kuluessa arviolta joka kolmas" 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein laajan testin, mutta minulla ei ole tietoa tämän hetkisistä kolesteroliarvoista eikä verenpaineesta, joten noihin en pystynyt ottamaan muuta kuin sen oletetun keskiarvon. Mutta riski kaikissa kohdissa pieni tai erittäin pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista ne LDL kolesterolit ja verenpaineet. Mulle tuli sydäninfarkti yllätyksenä kun en tiennyt verenpaineiden hiljakseen nousseen.

Vierailija
4/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on jo sen takia korkea riski sairastua diabetekseen, koska suvussa on paljon 1-tyypin diabeetikkoja, isänikin on sellainen.

Vierailija
5/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista ne LDL kolesterolit ja verenpaineet. Mulle tuli sydäninfarkti yllätyksenä kun en tiennyt verenpaineiden hiljakseen nousseen.

Joo, tää voi tulla yllätyksenä hoikallekin. 

Vierailija
6/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulle osoitit tän tekstin niin joo, odottelen kutsua ikäkausitarkastukseen työterveyshuoltoon. Siellä ne tsekataan kuitenkin tänä vuonna. 

-2

Vierailija
7/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla. Oon jo lääkärillä ja labrassa käynyt. Ja tarkkailen jo itseäni ja terveyttä, en tiedä auttaako se. Mietin mitä muutoksia.

Vierailija
8/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"raskausajan nikotiini voi aiheuttaa sydämen rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia. Lisäksi tupakoinnin aiheuttamat muutokset sikiön DNA:ssa voivat olla yhteydessä sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin aikuisiässä"

Tämän hetken keski-ikäisillä alkaa näkyä seuraukset jos äiti on tupakoinut raskausaikana. 

Vierailija
9/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin oli pienet riskit, mutta itse tiedän, että vaarat vaanii. Meidän suvussa menee muisti, jopa hyvin varhain kuten siskollani (55v.). Elossa ei ole edes naiset yli 75-vuotiaana. Syöpä jyllää ja silleen.

Parhaani teen ja nautin elämästä nyt. Onnellinen saan olla siitä, että pystyn melkp helposti pitämään painon kurissa. Se on ainoita hyviä asioita geeneissäni.

Vierailija
10/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskiarviot mitään auta.

Vaan mahtaneeko edelleen olla se sama mikä oli joskus aikoinaan jossakin sydänriskikyselyssä että majoneesi nosti kolesterolin huonoja pisteitä, se oli ihan alan toimijan laatima, mutta ainakin minun luottamus lopahti siihen. Taatusti jonkun margariinivalmistajan koplaus ollut takana. 

Vierailija
11/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja testi, riskitaso pieni kaikkeen

Vierailija
12/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni riski kaikkiin noihin. Ihan höpötestejä, voi tietää koskaan.

Vierailija
13/21 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajassa testissä pitäisi mielestäni kysyä sukulaisista enemmän. Jos olisin ihan pölhökustaa niin tuon testin perusteella tuulettaisin nyt 45-vuotiaana, että mua ei kaada mikään. Niin ne sukulaisetkin luuli, kun viikatemies alkoi korjata satoaan. Ensimmäisille tuli lähtö heti viidenkympin jälkeen. Sitten tuli se sairastuneiden vyyhti kuudessakympissä. Seitsenkymppisiä, terveitä on elossa 5 (kaksi miestä, kolme naista) ja minulla on sentään valtavan iso suku, serkkujakin 34.

Vierailija
14/21 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan//ei ap

Vierailija
15/21 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lihaa ja eläinrasvaa niin et 2 tyypin diabetekseen sairastu. Väärällä ruokavaliolla HH-paskaa mättämällä sairastuminen on varma lopputulos.

Vierailija
16/21 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LDL kolestrolilla ei ole mitään väliä; korkea verensokeri, lihavuus ja korkea verenpaine sen sijaan ovat merkittäviä riskitekijöitä. Kannattaa tsekata FINRISKI-laskurista jos ei muuten usko.

Vierailija
17/21 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskiarviot mitään auta.

Vaan mahtaneeko edelleen olla se sama mikä oli joskus aikoinaan jossakin sydänriskikyselyssä että majoneesi nosti kolesterolin huonoja pisteitä, se oli ihan alan toimijan laatima, mutta ainakin minun luottamus lopahti siihen. Taatusti jonkun margariinivalmistajan koplaus ollut takana. 

Majoneesit on tehty kasviperäisiin akselirasvoihin joten ovat epäterveellisiä. Parempaa majoneesia saa kun tekee itse kirkastettuun voihin.

Vierailija
18/21 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt. Multa ei ole koskaan mitattu kolesterolia. Älyttömiä testejä tuommoset.

Vierailija
19/21 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö lihaa ja eläinrasvaa niin et 2 tyypin diabetekseen sairastu. Väärällä ruokavaliolla HH-paskaa mättämällä sairastuminen on varma lopputulos.

Näinhän se on, mutta THL:n mielestä ei päde nimenomaan suomalaisiin. Suomalaiset välttävät diabeteksen syömällä paljon hiilareita ja rasvoina rypsiöljyt ja margariinit :)

Ja tietenkin pitää olla se pulla päiväkahvilla ja herkkupäivä lauantaina.

Vierailija
20/21 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risitestin perusteella kuulun varmaankin riskiryhmään tai pariinkin, joskus olen niiiden tulosten vuoksi joutunut lisätutkimuksiinkin. Siellä sitten todettiin, että sisäelimeni on huomattavasti ikääni nuoremassa kuosissa ja kaikki pelitti kuin oppikirjassa konsanaan. Sama versiuoniston kohdalla. Meillä suvussa on tällaista liikkeellä muillakin ja eletään hyvin vanhoiksi ja suhteellisen terveenä. En kuitenkaan tuudittaudu tuohon uskoon, koska geenit on jänniä  juttuja ja kaikenlaisia ylläreitä voi tulla, joten pyrin kuitenkin elämään terveellisesti kaikesta "hyvästä" geenitiedosta huolimatta.

Riskitutkimuksia pitäisikin mielestäni lukea sillä lailla, että jos ne näyttää riskiä johonkin, niin sitten vaa vähän korjaa elintapojaan, ehkä konsultoi lääkäriä, että onko syytä seurata tai tehdä muutoksia ja siinä se. Nuo testit on kuitenkin tehty vain tilastojen valossa ja ihmiset on yksilöinä  muuta kuin tilastot.