Voi tuota 13-vuotiasta...
Ärähtelee joka asiasta,
tutkii aamuisin naamaansa puoli tuntia peilistä...tänään löytyi alahuulesta ruma viiva:/
Eilen oli otsassa joku nuppineulan päänkokoinen " paukama" (virheetön iho, minä en sitä paukamaa nähnyt),
vaatteita vaihdellaan monta kertaa päivässä. Jos ehdotan jotain vaatetta mitä tyttö on alkuviikosta pitänyt, saattaa hän alkaa kirkumaan: " tollasta?! Ooks hullu?" ...
No, koulu menee hyvin, ei kiroa, ei polta tai testaile muitakaan päihteitä (vielä...), harrastaa ja totteleekin vielä (nokkavien kommenttejen saattamana), mutta kyllä tuntuu, että on aivot ihan jäässä!
ja se pahin on vasta edessä...
Kommentit (15)
Oma äitini huusi, hakkasi, pakotti urheilemaan, haukkui, vittuili, luki päiväkirjaa... :(
mikään ei ole hyvin... koskaan ei saa tehdä mitään, kotiin pitää tulla ajoissa mälsää... kotitöitä joutuu tekemään mälsää.. netissä ei saa olla yömyöhään mälsää...koskaan ei ole mitään ruokaa.... mälsää... nukkumaan pitää mennä ajoissa...mälsää.... kiroilee, sadattelee, rähyhää, läpsii pikkusiskoa, uhittelee ja paiskoo ovia ja tavaroita... välillä taas niin ihana ja lempeä... huh tätä murkkuikää....
Meillä 13 ja 15 vuotiaat pojat ja vastaukset on, kuin sonnimullikoiden öhkiminen. Toisella on lieviä perfektionistin piirteitä ja toinen taas on hälläväliä tyyppi. Ja mistään ei saisi sanoa mitää koska en kuulemma tajua ja olen tyhmä, kun pyydän tekemään jotain.. että silleen.. Ja perästä on tulossa vielä muutamam tyttölapsi jotka on nyt 11 ja 9 täyttävät loppuvuodesta... huheijaa vaan ;)
Kun eilen en päästänyt kuudesluokkalaista poikaa enää illalla ulos vaan sanoin että läksyt pitää tehdä, hän makasi kaksi tuntia pihalla lumihangessa ja toisteli tappavansa itsensä. Kun vihdoin sain hänet maaniteltua sisään, hän istui kylpyhuoneessa hammaslääkärin hampaankokeilupiikki kädessään ja vannoi että huomenna häntä ei enää ole. Jonkun ajan kuluttua hän meni nettiin etsimään itsemurhaohjeita. Sitten hän meni nukkumaan.
Aamulla hän teki miten kuten ne läksynsä ja käyttäytyi muuten normaalisti.
Pitäisikö meidän jo lähteä perheneuvolaan tämän sankarin kanssa :(
Milloin tuo itsetuhoisuus alkoi?
Miten toimit hänen näin käyttäytyessä?
Pyydän, hae pojalle apua!
T. lasten psykiatrinenhoitaja
Vierailija:
Kun eilen en päästänyt kuudesluokkalaista poikaa enää illalla ulos vaan sanoin että läksyt pitää tehdä, hän makasi kaksi tuntia pihalla lumihangessa ja toisteli tappavansa itsensä. Kun vihdoin sain hänet maaniteltua sisään, hän istui kylpyhuoneessa hammaslääkärin hampaankokeilupiikki kädessään ja vannoi että huomenna häntä ei enää ole. Jonkun ajan kuluttua hän meni nettiin etsimään itsemurhaohjeita. Sitten hän meni nukkumaan.
Aamulla hän teki miten kuten ne läksynsä ja käyttäytyi muuten normaalisti.
Pitäisikö meidän jo lähteä perheneuvolaan tämän sankarin kanssa :(
Kyllä tuon uhmaikäisen kanssa on helppoa, kun voi vaan napata syliin ja asettaa selkeät rajat...mutta miten nappaat murkun syliin, kun hänellä on huonot fiilikset?
Kyllä tässä vaaditaan jo aika oveluutta, pinnaa, johdonmukaisuutta ja huumoria...Ja vaikutusmahdollisuudet ovat olemattomat verrattuna uhmikseen.
Saas nähdä miten selviän, kun mukaan tulee erilaiset kokeilut...Tiedän, että kuuluu asiaan, mutta kauhistuttaa!
Tekisi mieli teljetä tyttö koppiin muutamaksi vuodeksi pahimman kauden yli;-)
ap
Pojalla on kyllä ollut samansuuntaisia juttuja jo muutaman vuoden, kolmannelta luokalta lähtien läksyjen tekeminen ja muutenkin velvollisuuksien täyttäminen on ollut jotenkin tavattoman hankalaa. Mikään vähänkään vaivaa vaativa ei kiinnosta. Hän on mm. nyt lopettanut yleisurheiluharrastuksensa kokonaan vaikka oli siinä tosi hyvä. Soitonopettaja just tässä valitteli että lahjoja olisi, mutta ei oikein halua yrittää, minkä takia oppiminen junnaa paikallaan. Ja koulussa tosiaan tuntuu eniten kiinnostavan se miten voisi olla tekemättä mitään sen eteen...
Kotona tekee kotitöitä jos hänet " lahjotaan" siihen tietokonepeliajalla, mutta odotas jos yrität vaatia liikaa tai jos yrität saada lukemaan kokeisiin tms niin vastauksena on useimmiten totaalikieltäytyminen ja joskus kommentteja tyyliin " saatte vaikka tappaa minut mieluummin" tai " mieluummin vaikka kuolen" . Ne ovat toki olleet vähän huolestuttavia, mutta ei niin vakavia kuin tämä viimeinen tempaus.
Istuin sen pari tuntia pojan vieressä pihalla juttelemassa elämisestä ja siitä mitä itse ajattelen itsemurhasta kun en uskaltanut siinä mielentilassa yksinkään jättää. juttelin siis yksikseni koska hän ei vastannut muuta kuin että aikoo tappaa itsensä. Mutta kun sain hänet sisään, oli jo pakko ruveta laittamaan nuorempia lapsia nukkumaan. Jätin hänet sitten yksin kylppäriin kun en uskonut että hän sillä hammaspiikillä saa nyt itseään tapettua ja sieltä hän sitten siirtyi sinne tietsikalle. Kun menin katsomaan häntä sinne, hän totesi että nyt hän on löytänyt tietoa siitä miten tehdä se ja painui nukkumaan.
Täytyy varmaan soitella koulun terkkarille...
vaikeuksissa jonkin ajan kuluttua, noilla luonteenpiirteillä jonkinlainen riippuvuus tulevaisuudessa on taattu, oli se sitten huumeriippuvuus tms.
Juu, totta kai lapseni on laiska nulikka joka yrittää pompottaa äitiään minkä kerkiää. Mutta toisaalta: loput lapseni ovat NORMAALEJA. Jos tällä on psyykkisiä ongelmia, niin onko sitten kiva jos totean että tämä nulikka tarvii vaan lisää kuria, viis hänen puheistaan, ja seuraavaksi hän hyppää bussin alle osoittaakseen mieltään? Hän voi hyvinkin olla masentunut. Minullakin on vahvaa taipumusta masentumiseen, olen oikeastaan tapellut koko elämäni sen asian kanssa. En ole koskaan kuitenkaan käynyt sen takia hoidossa, vaan olen selvinnyt itse sinnittelemällä, käsikauppalääkkeillä yms.
Toisaalta en voi koko elämääni käyttää tämän lapsen vahtimiseen/käskyttämiseen/ymmärtämiseen/terapoimiseen. Kun on tosiaan ne kolme muutakin lasta joille heillekin pitäisi liietä hiukan energiaa. Toi oli mielestäni hiukan kumma kommentti että haloo annat mennä tietsikalle... Hän meni tietsikalle sillä aikaa kun olin nukuttamassa toisia lapsia, joten ei ollut kyse siitä annoinko vai enkö antanut. Vai olisiko pitänyt muistaa sanoa sille ennen kuin lähdin nukuttamaan että koska olet noin paska niin tietsikalle et sitten ainakaan mene? Ja mitenköhän olisin sitä kieltoa sitten vahtinut nukuttaessani?
kun tämä murrosiässä uhkaili henkensä ottamisella, että " no potkaise tyhjää sitten !" .
Ns. normaalille murrosikäänsä potevalle tuollainen kommentti voi olla sopivan rempseä " reality check" . Tämä tietysti edellyttää turvallisen luottavaisen lämpimiä välejä muuten, jotta huumori sen kestää.
Sitkeä sissi Sinulla, kun viitsii 2 h istua hangessa !
Toisaalta toinen tapaus: lankoni koetti päästä rakkausmurheiden vuoksi hengestään äitinsä verenpaine- ja sydänlääkkeillä. Oma osansa oli myös äidillä, joka yksinhuoltajana ja alkoholiongelman vuoksi oli sangen kykenemätön auttamaan poikaansa.
Voimia kaikille vanhemmille !
Frank Papan sanoin : " Kosketelkaa toisianne !" Ihminen on laumaeläin, joka vahvistaa yhteenkuuluvuutta kosketuksin. Saattaa auttaa murrosikäistäkin.
Käytös kuulostaa hätähuudoilta. Nyt tosiaan äkkiä yhteys kouluterkkaan/lääkäriin tai mihin tahansa tahoon, joka osaa auttaa!
Meillä on myös 13-vuotias " ilopilleri" .
Parasta oli se kun joulun alla oltiin kahdestaan vaateostoksilla.
Autossa kotimatkalla mä kysyin että, " miksi sä mökötät?, sait vaatteita ja luulis sun nyt olevan iloisella mielellä" ?.
No, mä olin kuulema nolannut sen! Minä kun olin mennyt esittelemään sille jotain ihan kauheeta vaatetta, ja siinä oli ollut lähettyvillä pari tytön koulun vanhempaa oppilasta. " Että voitko ens kerralla mennä vaikka johonkin kahvilaan istumaan siksi aikaa kun mä käyn itse ostoksilla" ?
Parempi se on vaan antaa rahat kouraan ja mennä eriteitä vähän aikaa.
Vierailija:
Meillä on myös 13-vuotias " ilopilleri" .Parasta oli se kun joulun alla oltiin kahdestaan vaateostoksilla.
Autossa kotimatkalla mä kysyin että, " miksi sä mökötät?, sait vaatteita ja luulis sun nyt olevan iloisella mielellä" ?.
No, mä olin kuulema nolannut sen! Minä kun olin mennyt esittelemään sille jotain ihan kauheeta vaatetta, ja siinä oli ollut lähettyvillä pari tytön koulun vanhempaa oppilasta. " Että voitko ens kerralla mennä vaikka johonkin kahvilaan istumaan siksi aikaa kun mä käyn itse ostoksilla" ?Parempi se on vaan antaa rahat kouraan ja mennä eriteitä vähän aikaa.
KUKAAN ei ymmärtänyt juuri MINUN ongelmiani, ja naaman (olemattomat) kauneusvirheet oli tosiaan aivan hirvittäviä... :))) Tsemppiä!