Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sote-alueilla kuluu 35 miljoonaa euroa vuodessa tulkkaukseen

Vierailija
20.05.2025 |

Tanskassa terveyspalvelujen asiakas maksaa tulkkauksen asuttuaan maassa kolme vuotta. Suomessa vastaavaa sääntöä ei ole ja kustannukset kasvavatkin nopeasti.

Vieraskielisten asiakkaiden tulkkaus- ja käännöspalveluihin kuluu nopeasti kasvava määrä julkista rahaa. Merkittävimpiä tulkkauspalvelujen käyttäjiä julkisella sektorilla ovat hyvinvointialueet. Ne käyttivät vuonna 2024 tulkkaus- ja käännöspalveluihin noin 35,3 miljoonaa euroa.

https://yle.fi/a/74-20154942

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollainen on edes aloitettu aikoinaan? Jokainen huolehtii tulkin itse itsellensä. Kielen oppii kahdessa vuodessa, jos haluaa. Tulkkipalvelut estää kotoutumisen, kun ei ole syytä opiskella kieltä. Pitää loppua tuo välittömästi kaikilta ulkomaalaisilta. Yksikään suomalainen ei sa tulkkia ulkomailla ilman omaa rahaa. 

Vierailija
2/4 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen on edes aloitettu aikoinaan? Jokainen huolehtii tulkin itse itsellensä. Kielen oppii kahdessa vuodessa, jos haluaa. Tulkkipalvelut estää kotoutumisen, kun ei ole syytä opiskella kieltä. Pitää loppua tuo välittömästi kaikilta ulkomaalaisilta. Yksikään suomalainen ei sa tulkkia ulkomailla ilman omaa rahaa. 

Aikamoista utropiaa, että suomen kielen oppisi kahdessa vuodessa. Joku raja tuohon pitäisi myös minun mielestäni saada, mutta nyt ei puhuta mistään turisteista kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulkkaus on tarpeellista, hehän tulkkauksen kautta rikastuttavat maatamme.

Vierailija
4/4 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut näitä haluaa joka hallituskaudellaan uusien ennätysten verran, joten kaivakoot persut taskuistaan puuttuvat rahat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi