Asuntolainan kilpailuttaminen
On ollut vuosia asuntolaina Osuuspankilta. Ajattelin kilpailuttaa lainan, tein myös Op:lle hakemuksen. Asiakaspalvelija soitti Osuuspankilta ja pitää liittää asunnon jokaisesta huoneesta valokuvat hakemukseen tai muuten hakemusta ei käsitellä. Onko miten yleistä muilla pankeilla?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
On ihan käytöntö, että pankkin arvioi asunnon arvon.
Kiitos vastauksesta
Ei todellakaan ole tullut tällaista eteen. Asutaan tosin Helsingissä niin ehkä kokonaisuudessa yhtiön kunto on se, joka kiinnosta.
en ole myöskään koskaan kuullut, että joku olisi joutunut kuvaamaan asuntonsa sisäpuolelta.
Kun viimeksi vaihdoimme asuntoa, kysyin tarjouksia eri pankeista, eikä ainakaan silloin tarvinnut mitään kommervenkkejä tehdä. Osuuspankki tarjosi pienimmällä marginaalilla. Kun kerroin asiasta omassa pankissani Nordeassa, lupasivat saman marginaalin.
Juu nykyään yleinen käytäntö, kiristyneet linjaukset ja pankin pitää olla tarkemmin kartalla vakuutena olevien asuntojen kunnosta ja muusta.
Vierailija kirjoitti:
Juu nykyään yleinen käytäntö, kiristyneet linjaukset ja pankin pitää olla tarkemmin kartalla vakuutena olevien asuntojen kunnosta ja muusta.
Mutta eiväthän kosteusvauriot tai taloyhtiön huono hoito näy valokuvissa.
Mä olen joskus pyytänyt vain koron tarkistusta. On mennyt aina läpi, eli korkoa laskettu hiukan. Näin Nordeassa.
Lainan siirto toiseen pankkiin maksaa aina; tulee ehkä jotain sanktiota ja ainakin uuden lainan toimituspalkkiot, lainannostomaksut sun muut.
Täytyy olla aika surkeat lainaehdot että lainan siirto kannattaa. Toki näin voi ollakin ap:n tapauksessa.
Muuten, aika hassua tuo kuvien pyyntö. Ennen tulivat paikan päälle itse arvioimaan. Toki tuo on kustannussäästö. Siitä vaan siivoamaan paikat minimalistisiksi. Onneksi kuvissa ei näy kolhut ja tahrat.
On ihan käytöntö, että pankkin arvioi asunnon arvon.