Onko kokemuksia lyhytjälkihoitoisesta synnytyksestä?
Kommentit (11)
Kolma lapseni syntyi Kätilöopistolla klo 2.36 ja lähdimme kotiin puolilta päivin seuraavana päivänä. Olinne siis sairaalassa n. 10 tuntia. Nukuin suurimman väsymyksen pois ja vauva oli iso ja hyvinvoiva, joten lisäpäiville ei ollut erityistä syytä. Kävimme ottamassa calmeten parin päivän päästä laitoksella uudestaan.
Tuo termi tarkoittaa juuri sitä, miten sinulla oli (lähdit 10h päästä synnytyksestä).
Virallisesti tarkoittaa sitä, että äiti ja lapsi voivat kotiutua 6-24h päästä synnytyksestä, ja lapsen kanssa tullaan sitten sovittuna ajankohtana lääkäritarkastukseen.
Mutta jotku ovat päässeet lähtemään kotiin suoraan synnytyssalista. Ei ole siis tarvinnut siirtyä osastolle.
Esikoisen kanssa olin sairaalassa vain vajaat 2vrk (tätä ei laskettu lyhytjälkihoitoiseksi synnytykseksi), ja nyt olisin kiinnostunut lähtemään mahd. pian kotiin, jos vain mahdollista. (Edellyttää ilm. äidin ja lapsen hyvää kuntoa jne. Arvioidaan siis tietenkin paikan päällä; ei etukäteen sovittavissa. Ainoastaan voi toivoa.)
Olisi siis mukavaa kuulla, onko kenelläkään kokemusta jne.
Olen nyt rv36, ja neuvolasta on lähetetty sairaalaan paperit, jossa toiveena on tuo lyhsy.) Neuvolasta sain hyvää tukea toiveelleeni; tulevat tarvittaessa esim. kotiin antamaan imetysneuvoja jne.
Esikoinen on siis nyt 4 vuotta. Ja mies tosiaan pitää loman+isyysloman tuolloin putkeen. Ja kummankin vanhemmat asuu samassa kaupungissa, joten tarvittaessa saamme kyllä apua. :)
...olen toisessa ja kolmannessa synnytyksessä anonut sellaista ja eivät ole ottaneet kuuleviin korviinsa.
Olen ollut siis siinä kunnossa, että olisin voinut kävellä pari tuntia synnytyksen jälkeen hyväkuntoisena ja voimissani ulos sairaalasta. Lapset ovat myös olleet potria ja terveitä.
ei ongelmia, seuraavana ja kolmantena päivänä tarkastus synnyttäneiden osastolla.
Vihaan sairaaloita ja halusin päästä mahd pian perheeni luo uuden jäsenen kanssa, joten päädyimme tähän ratkaisuun. Imetys sujui hyvin, eikä tosissaan muitakaan ongelmia ollut. suosittelen lämpimästi.
sitä ennen ei pääse, kun lastenlääkärin tarkastus tehdään vasta 6h ikäiselle vauvalle.
Asiastaan pitää olla hyvin varma, muuten eivät sitä tyksissäkään puolla. Samoin äidin pitää vastailla muutamaan kysymykseen lääkärille, että miten toimii jossain tietyissä tilanteissa, ja näin lääkäri arvioi sitten voiko suositella nopeaa kotiuttamista.
Tässä onkin hyvää perustietoa aiheesta (jos jollekin vieras).
Löytyi ihan vauvat . net sivuilta.
---
Vierailija:
Poliklinikkasynnytys:
Lyhytjälkihoitoinen eli poliklinikkasynnytys on tarkoitettu pääasiassa uudelleensynnyttäjille. Polikliinisesti synnyttävä äiti lähtee kotiin 6-12 tunnin kuluttua lapsen syntymästä. Kotonakaan perhe ei jää oman onnensa nojaan, jos yhteistyö synnytyssairaalan ja neuvolan kanssa on tiivisrä.
Poliklinikkasynnytys on kehitetty vaihtoehdoksi kotisynnytyksen ja sairaalasynnytyksen välille. Edellytykset pikaiselle kotiinlähdölle synnytyksen jälkeen ovat normaali raskaus ja synnytys sekä terve lapsi.
Jos lapsi on täysiaikainen (väh. 38 viikkoa) ja normaalipainoinen ja jos myös äiti voi synnytyksen jälkeen hyvin, perhe voi halutessaan juhlia kuopuksen syntymää kotona.
Synnytyksen aikana käytetyt kipulääkkeet eivät ole esteenä äidin ja lapsen varhaiselle kotiinlähdölle. Joissakin sairaaloissa ei käytetä epiduraalipuudutusta jos äiti haluaa poliklinikkasynnytyksen.
Kotiinlähdöstä päätetään sairaalassa jokaisen perheen kohdalla erikseen.
Jos perhe suunnittelee poliklinikkasynnytystä, vanhemmat saavat kotihoito ¿ ja toimintaohjeet sairaalasta tai neuvolasta. Neuvolan terveydenhoitajan olisi hyvä tehdä ensimmäinen kotikäynti jo lapsen syntymäpäivänä tai heti seuraavana. Vanhemmat voivat olla päivittäin yhteydessä myös synnytyssairaalaan.. Kun lapsi on 3-4 päivän ikäinen, hänet tutkitaan synnytyssairaalan poliklinikallas.
Lyhyt jälkihoito sairaalassa vaatii erityistä valmistautumista kotijoukoilta. Äiti ja vauva tarvitsevat ensimmäisinä päivinä ja koko lapsivuodeajan paljon lepoa ja rakkautta.
-----
Meidän sairaalassa tuo on siis mahdollista (asia siis selvitetty). Ja esikoisen synnytys meni tosiaan niin hyvin, että olisin voinut lähteä jo silloin suoraan kotiin. Joten nyt todellakin toivon että vauvan ja oma kunto sen sallii. :)
ap
Lapsi syntyi siis pe-la yönä lauantain puolella ja sunnuntaina klo 14.00 lähdettiin kotiin. Ei ongelmia kummallakaan. Mentiin itse asiassa vielä suoraan sairaalasta käymään anoppilassa, siellä oli miehen sisarukset perheineen ja syötiin juhlailallinen, ja appiukko siinä ääneen totesi, että kukaan ulkopuolinen ei olisi voinut päätellä pöydässä istuvista ihmisistä kuka on edellisenä päivänä synnyttänyt.
Luin jotenkin, että appiukko totesi ettei kukaan ulkopuolinen pystyisi sanomaan, kuka pöydässä on SYNTYNYT edellisenä päivänä... hitto meinasin pudota penkiltä, kun ajattelin appiukon olleen " hieman" humalassa kenties... Kunnes luin uudelleen! :D
ettei synnytyksestä kannata tehdä kovin kummoisia suunnitelmia etukäteen.
Vaikka lähdin sairaalasta 10 tunnin kuluttuahtä upea ja hienon työn t kolmannen lapsen syntymästä ja vaikka ensimmäinen lapseni syntyi tuosta vaan )vaikka kyllä vähän vihlaisi=, niin toisesta lapsesta luulin kuolevani. Synnytys oli järkyttävä ja en pysynyt jaloillani kolmeen päivään. Ihan kertakaikkisen kamalaa.
En tarkoita pelotella tällä. Ainoastaan osoittaa, ettei suuria suunnitelmia kannata tehdä etukäteen. Lähdette kotiin jos molempien vointi antaa sille perusteet, mutta itseisarvoa polikliinisestä synnytyksestä ei kannata tehdä. Yhtä upea ja ja hienon työn ja lapsen olet tehnyt, vaikka sairaalassa muutaman yön viettäisittekin.
Vastasynnyttänyt äiti on vain kovin herkkä, jopa omille ajatuksilleen, joten rokaisen ajattelemaan nopeaa kotiinlähtöä yhtenä mahdollisuutena monien muiden vaihtoehtojen joukossa.
Oikein ihanaa ja hyvää synnytystä juuri siten, miten se ikinä meneekän!!!
Tämä mieheni kone on joku boldovialainen, joten nämä näppikset eivät mene ihan niin kuin olen tottunut. Skipatkaa teksti siis, ihan sekavaa sellaista....
Minä kotiuduin kuopuksen kanssa 2 vrk:n jälkeen laitokselta omasta toiveestani.
Imetys onnistui, en ollut kipeä ja hoidin vauvan koko ajan itse. Sama olla kotona. Minulle tämä oli oikea päätös.