Mistä johtuu, että öisin tulee vessahätä?
Kommentit (13)
Muakin kiinnostaa. Ei omakohtaista kokemusta (vielä) mutta vanha äitini ravaa vessassa öisin ja se vaikuttaa tietysti jaksamiseen.
Minä ravaan vessassa yöllä, jos olen juonut alkoholia tai muuten vaan juonut nestettä illalla.
Kaljoittelu, virtsatietulehdus, lääkitys tai ihan mikä vaan. Lääkäri osaisi auttaa paremmin.
Kumpi hätä?
Jos pissattaa, voi selityksiä olla illalla liikaa juominen, yliaktiivinen rakko, vaihdevuodet tai eturauhasvaivat. Hoito riippuu syystä.
Jos taas kakattaa, selitys on suoliston toiminnan aktivoituminen aamun aikaisina tunteina, muutama tunti ennen heräämistä. Tämän opin lääkäriltäni, kun ihmettelin tätä haavaisen paksusuolentulehduksen akuuttivaihetta sairastaessani. Vessaralli alkoi jo aamuviideltä, vuorokauden vessakäynnit oli 20 nurkilla.
Kävin verikokeissa ja sen mukaan en juo tarpeeksi nestettä. Sanoin, että vähintään 2-4 litraa juon olutta päivittäin. Eikö se ole tarpeesi nestettä
Lopeta se siiderin lutkutus niin voi nukkua normaalisti. Rakkoa voi myös treenata, eli pidättelee aamuun saakka.
Kusen tosi monta kertaa päivässä ja tuntuis oudolta, että yhtäkkiä yöllä ei enää kusettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea sekottaa hormonitoiminnan ja saa ravaamaan yöllä vessassa.
Sekin voi olla, minulla olikin, cpap koneella loppui öiset vessareissut.
Jos ottaa tavaksi käydä päivällä usein vessassa, sinne täytyy mennä myös yöllä. Voi yrittää pidentää käyntivälejä siten, että ei mene heti, kun tuntuu siltä, että pitäisi mennä, vaan vasta vähän myöhemmin.
Mulla ennen myös noin ja rupesin epäilemään diabetes kakkosta ja niinhän se sitten olikin. Nyt on lääkitys ja ei tartte nousta yöllä veskiin. Juon kyllä yli kaksi litraa mineraalipitoista vettä päivässä. Ennen kävin päivälläkin vaikka kuinka monta kertaa kusella. Nyt sekin on tasoittunut. Päiväsaikaan pitää sit käydä ainakin kolme kertaa kakkimassa joka johtuu taas diabeteslääkkeistä, saneli diabetoloogi.
Rakko on nopea oppimaan. Jos käy yhden kerran yöllä vessassa, herää herkemmin seuraavanakin yönä vessahätään. Jos menee silloinkin, kierre alkaa olla valmis. Kannattaa yrittää jatkaa nukkumista hädän tunteesta huolimatta. Rakko venyy kyllä. Voi myös päiväsaikaan harjoituttaa rakkoa venymään niin, ettei käy liian tiheästi vessassa. Ilta-aikaan ei myöskään kannata juoda paljon vaan vähentää iltaa kohti.
Vaihdevuosissa yöheräily lisääntyy, mutta silloin ei kannata tosiaan opettaa rakkoaan siihen, että alkaa käydä yöllä vessassa. Myös paikallisestrogeeni kannattaa ottaa käyttöön (ei ole riskejä, koska vähäinen määrä oikeassa paikassa).
Kun olet vaaka asennossa kusi valuu keskikroppaan