Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun kaikilla muilla menee hyvin

Vierailija
18.05.2025 |

Siis mun lähipiiristä sukulaisilla menee hyvin. Lapset seurustelee, on töitä, on terveyttä, tulee ylennyksiä, on rahaa, uusia kumppaneita, heidän lapsilla töitä ja kaikki aina niin ihanasti. Mä en voi enää tehdä töitä, työkyvyttömyyseläke, köyhyyttä, lapsilla ei töitä eikö kumppaneita. Tulevaisuus näyttää mulle huonolta. Aina mulle hehkutetaan omaa elämää niin hirveästi. Onko se vaan huijausta?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ärsyttää? Itse ainakin olen mielissäni, jos joillakin menee hyvin. Minulta puuttuu kateusgeeni.

Tuohon en usko. Jokaisella on "hintansa".

- eri

Vierailija
42/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi koskaan tietää mitä kenelläkin on taustalla. On saatettu opiskella ja tehdä kovasti työtä saavutusten eteen. Sinä olet valinnut toimia toisin.

Suomessa kaikilla on samat mahdollisuudet opiskella. Jos et itse viitsinyt, se ei ole muiden syytä. Emme valitse esim sairauksia, mutta voi valita miten asennoituu. Pystyisitkö sinä luopumaan katkeruudestasi? 

Samat mahdiollisuudet ovat todellisuudessa aika höpöhöpöä, koska sattuma päättää jo sen millaiseen perheeseen synnyt. Saatko eväitä opiskeluun, tuetaanko sinua, onko sinulla opiskelurauha esim. oma huone ja ovatko vanhemmat kiinnostuneet koulumenestyksestäsi, vai käytetäänkö sinua nyrkkeilysäkkinä tai seksileluna kotona. Lisäksi tulevat erilaiset fyysiset haasteet ja syntymässä mahdollisesti saadut sairaudet.

Esimerkiksi äidilläni on diagnosoitu aikuisena muita heikompi ymmärryskyky ja keskivertoa matalampi ÄO. Koulukin jäi kesken, koska ymmärrys ei vaan riittänyt ja apua tai tukea ei tullut mistään. Äiti sai onneksi elää aikaa, jolloin työpaikkaan riitti reipas luonne ja se, että tulee paikalle tekemään hommansa.

On helppo opiskella vaikka kuinka pitkälle, jos on syntynyt hyvin toimeentulevaan perheeseen, jossa lapsena saa keskittyä opiskelemaan vanhempien tuella, ei tarvitse miettiä lapsena aikuisten asioita kuten taloushuolia ja miten pitää äiti/iskä hyvällä tuulella ettei se suutu ja anna remmistä, asuu alueella jossa on hyvät koulutusmahdollisuudet ja on varaa muuttaa opiskelemaan muualle, saa nuorena aikuisenakin keskittyä opiskeluun ja työpaikan hakuun, asuu paikassa jossa on kesätöitä ja pääsee niihin ja vielä parempi, jos iskä/äiti voi jelpata jotenkin sinne ekaan työpaikkaan tai kesätyöpaikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ärsyttää? Itse ainakin olen mielissäni, jos joillakin menee hyvin. Minulta puuttuu kateusgeeni.

Arvatenkin itselläsikin menee hyvin? Silloin ei tosiaan osaa olla kateellinen muille. Mutta jos tiput yhtäkkiä alemmas...

Sun omissa arvoissa ja itsetunnossa on vikaa.

Kukaan ei "tipu alemmas" jos jää työttömäksi.

Vierailija
44/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä vertaaminen muihin on epätervettä. Siinä hakemalla hakee itselleen oikeutusta itsesääliin ja omassa paskassa rypemiseen. 

Jos jäit työttömäksi, sopeuta taloutesi ja hae töihin/ koulutukseen. 

Kokoomuspersuille toki haastavaa kun teillä on ideologiset ja älylliset rajoitteenne.

Vierailija
45/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi koskaan tietää mitä kenelläkin on taustalla. On saatettu opiskella ja tehdä kovasti työtä saavutusten eteen. Sinä olet valinnut toimia toisin.

Suomessa kaikilla on samat mahdollisuudet opiskella. Jos et itse viitsinyt, se ei ole muiden syytä. Emme valitse esim sairauksia, mutta voi valita miten asennoituu. Pystyisitkö sinä luopumaan katkeruudestasi? 

Juuri näin! Suomessa on mahdollisuudet vaikka mihin ja esim. lääkäreillä on käytännössä täystyöllisyys ja erinomainen palkka.

Onko kaikilla realistisesti puhuttaessa yhtäläiset mahdollisuudet päästä lääkikseen, kunhan vaan reippaasti hakee, ja valmistua lääkäriksi ja saada lääkärin paikka?

Mitä tapahtuu yhteiskunnalle, jossa kaikki kouluttautuvat vain korkeisiin ammatteihin? Eletään saastan keskellä ilman kahviloita, kauppoja, lastenhoitoa, palveluita ja viihdettä mutta hei, ollaan kaikki lääkäri-lentokapteeni-juristeja :)

Vierailija
46/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko verrata, vertaa siihen 99% planeetan väestöä, jolla menee paskemmin kuin sinulla.

Esim orpolapsiin, jotka paljain jaloin ja käsin separoi käyttötavaraa jätekasoista.

Esim ihmisiin, joiden kotiin osui ohjus ja joiden perhe kuoli. Sun murheet on pieniä ja ohimeneviä. Esim lastesi sinkkuus on täysin naurettava "ongelma".

Vierailija
47/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla menee huonosti sen vuoksi, että kadehdit muiden hyvinvointia.

Vierailija
48/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Suomessa on mahdollisuudet vaikka mihin ja esim. lääkäreillä on käytännössä täystyöllisyys ja erinomainen palkka.

Onko kaikilla realistisesti puhuttaessa yhtäläiset mahdollisuudet päästä lääkikseen, kunhan vaan reippaasti hakee, ja valmistua lääkäriksi ja saada lääkärin paikka?

Mitä tapahtuu yhteiskunnalle, jossa kaikki kouluttautuvat vain korkeisiin ammatteihin? Eletään saastan keskellä ilman kahviloita

Ei tietenkään yhtäläiset, mutta aikuisen ihmisen pitää ottaa vastuuta elämästään. Jos jollain on varaa valmennuskurssiin ja itsellä ei, niin täytyy vain tehdä fiksummin töitä ja keksiä keinot. Pääsykoe kuitenkin pohjautuu lukion oppimäärään eli se on pilipalikamaa verrattuna siihen mitä opinnoissa odottaa. Ihmiset preferoivat työssään eri asioita, joten seurauksena ei ole se, että kaikki haluavat kouluttautua korkeisiin ammatteihin.

Vierailija
49/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon en usko. Jokaisella on "hintansa".

- eri

Ei ole. Kateus liittyy alemmuudentuntoon ja häpeään. 

Vierailija
50/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pitkäaikaistyötön masentunut erityislapsen vanhempi, joka voisi hyvinkin katkeroitua jaetuista korteista. Sen sijaan että kärsisin siitä, miten asiat nyt on, kun en voi niihin vaikuttaa, kiinnitän huomioni elämässä muualle. 

Just nyt nautin siitä, että on mukava olla ulkona kun ei oo liian kylmä eikä kuuma, eikä tarvi lämmittää taloa niin säästyy rahaa siinä. Kehitän itseäni harrastuksillani, ja koen siitä pystyvyyttä ja onnistumisia. Käännän katseen sellaiseen suuntaan, joka tuottaa mulle itselle iloa elämässä, en niihin, mitkä menee päin hlvttiä.

Ootko edes masentunut? Mulla ainakaan ei auta kuin hetkellisesti joku positiivinen ajattelu. Yli 10v masennusta sairastanut oon

Ap

Olen. Tää on mun elämän kolmas masennusjakso, diagnoosina vaikea masennus, nyt jo lieventynyt vuosien varrella kyllä. Vuodesta 2019 ollut mulla tää viimeisin. Mä olen arvoton ruma kauhea surkimus, huono äiti, taakka yhteiskunnalle, mies varmasti jättää kun en edes tee osaani kotitöistä enkä tuo rahaa kuin sen työttömyystuen. Oon ollu vuoden terapiassa, kummasti auttaa kun siellä saa purettua noita ajatusrakennelmia, jotka ei hyödytä mua mitenkään. On ne silti siellä. Mut vaikka mä oon niin epäonnistunut ihmisenä, niin mä osaan "leipoa" ja "remontoida" ja "ommella" taitavasti.

Hassua kuinka kovaa otin ton sun epäilyn, tuntu tosi pahalta. Ehkä koska mä oikeesti haluan ihmisille hyvää ja yritän tehdä kivoja ja auttavaisia asioita, osin kompensoidakseni sitä kuinka pska ihminen mä muuten olen. Mutta olen rehellinen viesteissäni ja niissä ajatuksissani. Jos haluat, pystyt kyllä muuttaan sitä, miten näet asiat.

Vierailija
51/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden kuviteltua hyvinvointia. Kenenkään elämä ei ole täydellistä ja silkinsileää.

Me piilotellaan murheitamme ja pidetään yllä kulisseja ja se on ap:nkin suurin ongelma. 

Ketä me sillä huijaamme? Loppujen lopuksi vain itseämme.

Vierailija
52/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden kuviteltua hyvinvointia. Kenenkään elämä ei ole täydellistä ja silkinsileää.

Me piilotellaan murheitamme ja pidetään yllä kulisseja ja se on ap:nkin suurin ongelma. 

Mä en oo ikinä ymmärtänyt tuota lohdutusta, että kaikilla muka oikeasti olisi jotain piiloteltuja murheita. Se kun ei mitenkään ole totta. Joillain asiat oikeasti on tosi hyvin, itsekin kuulun siihen onnekkaaseen porukkaan. Ei se tietysti tarkoita sitä että asiat aina tulisi jatkumaan sillä tolalla, mutta ei jokaisella ole mitään piiloteltuja ongelmia ja rakennettuja kulisseja. Enkä muutenkaan tajua miksi se ketään edes lohduttaisi vaikka toisellakin olisi ongelmia. 

Vierailija
53/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo ikinä ymmärtänyt tuota lohdutusta, että kaikilla muka oikeasti olisi jotain piiloteltuja murheita. Se kun ei mitenkään ole totta. Joillain asiat oikeasti on tosi hyvin, itsekin kuulun siihen onnekkaaseen porukkaan. Ei se tietysti tarkoita sitä että asiat aina tulisi jatkumaan sillä tolalla, mutta ei jokaisella ole mitään piiloteltuja ongelmia ja rakennettuja kulisseja. Enkä muutenkaan tajua miksi se ketään edes lohduttaisi vaikka toisellakin olisi on

No miten lohduttaisit sitä suurta joukkoa ihmisiä, joilla on vähemmän ja huonommin kuin itselläsi?

Vierailija
54/54 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten lohduttaisit sitä suurta joukkoa ihmisiä, joilla on vähemmän ja huonommin kuin itselläsi?

Ei se nyt ainakaan ole heiltä mitenkään pois. Päin vastoin, jos vaikka joutuu elämään tukien varassa niin sehän on ihan elinehto että on olemassa myös niitä joilla menee paremmin ja jotka maksaa veroja hyvästä palkastaan ja sitä kautta pystyy kustantamaan näiden muidenkin elämän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi