Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisella olevat työttömät! Miten ansioturvan leikkaus on motivoinut?

Vierailija
17.05.2025 |

Miten te muut ansiosidonnaisella olevat koette tuon tuen leikkauksen 80 prosenttiin kahden kuukauden jälkeen? Onko kannustanut hakemaan töitä pontevammin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se on motivoinut. Tervetullut uudistus.

Vierailija
2/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tipuin vaan toimeentulotuelle ja haen töitä edelleen samalla tahdilla kuin ennenkin. Avoimia ja mun osaamista vastaavia työpaikkoja ei mystisesti ilmaantunut tarjolle yhtään sen enempää kuin täyttä päivärahaa saadessa. 

Ainoa seuraus tuosta oli yöunien ja elämänilon menettäminen ja hirveä paperisota kelan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin siinä mielessä, että ilmaista rahaa tippuu vähemmän, ja pakko vaan nopeammin yrittää työllistyä ihan jo rahallisista syistä.

Vierailija
4/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole mitään merkitystä, kuin että nyt mun ansiosidonnainen on nettona enää 300€ isompi kuin Kelan päiväraha, eli alle tonnin, kaikki aika menee sen miettimiseen miten me pärjätään talvella kun tulee jopa reilusti yli 600€ sähkölaskut kuukaudessa, ja mies on jo osa-aikaeläkkeellä, lapset opiskelee ja joutuu asumaan kotona mutta keväällä lapsilisät loppuu kun lapset täyttää 17v. Ja silti meidän pitää saada ne syötettyä ja ruokittua ja vaatetettua.

En tiedä miten tämän kaiken kertominen kannustaisi jotain työnantajaa ottamaan minut töihin eikä jotain muuta sadoista hakoijoista.

Vierailija
5/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisinkin töihin, en tiedä mistä revin tuloja sen verran, että pystyisi käymään siellä töissä ennen ekaa palkkaa jopa 2kk. Tällä hetkellä saan 890e netto, en ole oikeutettu ttt:n koska omistusasunto (muuttotappiokunta).

Vierailija
6/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin siinä mielessä, että ilmaista rahaa tippuu vähemmän, ja pakko vaan nopeammin yrittää työllistyä ihan jo rahallisista syistä.

Aito anssin saaja ei ajattele sitä ilmaisena rahana.

Vierailija
7/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillain motivoi, että kun rahat loppuu, niin loppuu hengittäminenkin.

Vierailija
8/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole motivoinut millään lailla. Vanhoilla ehdoilla myönnettyjä ansseja rullaa soviteltuina vielä parisataa päivää, ja nythän ne on jatkossa euroistettu, eli tehdyillä tunneilla ei ole mitään merkitystä, vain tienatut eurot ratkaisevat. Sopii mainiosti mulle joka pystyn vaikuttamaan tuntimääriini varsin vapaasti. Sote, tietty.

Vierailija
9/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsisinkin töihin, en tiedä mistä revin tuloja sen verran, että pystyisi käymään siellä töissä ennen ekaa palkkaa jopa 2kk. Tällä hetkellä saan 890e netto, en ole oikeutettu ttt:n koska omistusasunto (muuttotappiokunta).

Tiesithän, että omistusasunnossa asuminen ei estä toimeentulotuen saamista? Kannattaa kurkata laskuri Kelan sivuilta :)

Vierailija
10/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran motivoi, että käytin joka ikisen päivän vanhalla päätöksellä. Nyt teen kesän töitä ja sitten olen lopun elämän työttömänä tai eläkkeellä. Ei napostele ns. työt enää. Laskurilla tsekkasin, että kun leikkuri iskee, alan saamaan asumistukea. 

Vierailija
11/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättää tympeyttä yhteiskuntaa ja työelämää kohtaan. Mulla ei tuota edes leikattu ja silti tuli sellainen vetelä olo, ettei tän yhteiskunnan vuoksi edes viitsi yrittää. Noh, nyt sain vuoden työttömyyden jälkeen töitä, rahat jemmaan ja muutaman vuoden raadannan jälkeen saakin sanoa heipat työelämälle. En halua olla osa tällaista.

Vierailija
12/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muo vituttaa, kun olen järkevä tuplamaisteri ja työpaikka vietiin alta tosta vaan. Näin voi  tapahtua eritoten pörssifirmassa. Olisinpa vaan tehdastyöläinen. Tehdastyöläinen, erityisesti nainen on kyllä käsistään erityisen näppärä ja osaava, tiedän sen hyvästä ystävästäni. Saa pitää työpaikkansa. Voi tätä maailmanmenoa, ennenkuin kuollaan pois.

Vierailija
13/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesithän, että omistusasunnossa asuminen ei estä toimeentulotuen saamista? Kannattaa kurkata laskuri Kelan sivuilta :)

Ei estä, mutta menot katsotaan aika eri tavalla kuin vuokralla asuessa, mm. Asuntolainasta pelkät korot vain (mikä toki ymmärrettävää). Mulla as.lainan korko on noin 100e kuussa, joten ttt:ssa laskelmat jäävät ns. plussan puolelle jo senkin vuoksi. 

Vierailija
14/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noita työpaikkoja ole ilmaantunut vaikka tukia leikattiin. Meniain kyllä töihin vaikka jo huomenna jos jotain tarjottaisiin.

Vierailija
15/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli siivoojan käyntejä vähentää kolmeen kertaan viikossa ja sisäfilettä syödään nykyään vähän vähemmän, mutta ei sen kummempaa vaikutusta ole ollut.

Vierailija
16/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mikään automaatio. Toimeentulotukeen on niin tiukat kriteerit. Yleistukeen tulee tosin samat vaatimukset. Sitten se show vasta alkaakin.

Vierailija
17/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Olen tähänkin asti hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja. Stressi vain on lisääntynyt ja entistä useammin mietin, että en jaksa enää.

Vierailija
18/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole mitään merkitystä, kuin että nyt mun ansiosidonnainen on nettona enää 300€ isompi kuin Kelan päiväraha, eli alle tonnin, kaikki aika menee sen miettimiseen miten me pärjätään talvella kun tulee jopa reilusti yli 600€ sähkölaskut kuukaudessa, ja mies on jo osa-aikaeläkkeellä, lapset opiskelee ja joutuu asumaan kotona mutta keväällä lapsilisät loppuu kun lapset täyttää 17v. Ja silti meidän pitää saada ne syötettyä ja ruokittua ja vaatetettua.

En tiedä miten tämän kaiken kertominen kannustaisi jotain työnantajaa ottamaan minut töihin eikä jotain muuta sadoista hakoijoista.

Mulla vähän sama, että kaikki energia menee nyt pennin venyttämiseen. Toki haen töitäkin, mutta en ole niin energinen ja positiivinen kuin aiemmalla ansiosidonnaisella, jolloin raha on riittänyt vähän paremmin. Viime viikolla olin työhaastattelussa, ja pakko oli mennä rikkinäisissä kengissä kun ei ollut rahaa eikä jaksamista hankkia ehjiä haastattelua varten. Ihan päätin että nyt en panosta vaan pidän puoleni. Mitään ylimääräistä en osta edes velaksi.

Vielä edellisellä työttömyyskaudella pystyi tuollaisista huolehtimaan ja säilyttämään "tason", että pääsi niihin omiin hommiin. Nyt syöksy pohjalle tuli jo kahden kuukauden jälkeen. Ansiosidonnaisesta lähti yli 400 euroa bruttona. Laskujen jälkeen jää rahaa 200 euroa kuussa ruokiin ja muuhun.

Vierailija
19/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillai vaikutti että italialainen lakko päälle,en aio tehdä mitään tän rosvohallituksen hyväksi enää.aiemmin lähinnä vientifirmoissa ja yksityisfirmoissa töissä.

Vierailija
20/22 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene töihin ennen kuin persut ja kokkarit on pois hallituksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä