Työnantajan tympeä suhtautuminen lapseni sairastuessa
Ilmoitin tänä aamuna töihin, että poikani oksentaa. Ensimmäinen kommetti oli: " voi kauheeta, kun meillä on nyt tälläinen päiväkin ja kenetköhän nyt saan siihen?" Sitten muisti vielä muistuttaa, että minun on vietävä oksentava lapseni lääkäriin tai muuten en saa palkkaa tältä päivältä. Todistus oltava ja ei hänen ongelmansa, miten sen hankin.
Ei pitäisi olla myöskään minun ongelmani, miten työnantaja paikkaa minun työpanokseni.
Kyllä tuli taas syyllinen olo siitä, että lapsi on kipeä.
Kommentit (14)
sitä muuten tapahtuu yllättävän paljon. Lapset viedään hoitoon ja vanhemmat töihin, vaikka lapsi kipeä, koska työpaikalla suhtaudutaan niin huonosti sairastelevien lasten takia poissa oleviin.
Jospa työnantajan mielestä olis ukkosikin vuoro joskun hoitaa sairasta lasta kotona.
ongelma se lapsesi sairaus, vaan ihan oma ongelmasi.
" Ei pitäisi olla myöskään minun ongelmani, miten työnantaja paikkaa minun työpanokseni."
Tuosta tuli heti viesti läpi, että ei saisi olla tuon takia pois. Itse en ole kertaakaan aiemmin ollu lapsen sairauden takia pois, joten olisi voinut jättää minulle tilittämättä, että kukahan sinne nyt saadaan minun tilalleni. Se on kuitenkin hänen asiansa järjestää, ei minun. ap
Minä en myöskään kanna stressiä siitä, miten pomo järjestää minun työasioideni hoidon poissaollessani.
Oletko ap joskus ollut pois töistä lapsen sairastamisen takia ilman lääkärintodistusta, kun et ole (muka) päässyt lääkäriin tms, ja siksi pomo muistuttaa asiasta?
mutta tällä kertaa oli sellainen este, että ei voinut jäädä. En myöskään voinut enkä halunnut pyytää mummoja, koska tauti alkoi vasta aamulla ja on minusta sellainen tauti, että on kiva olla äiti tai isä hoitamassa. ap
Lisäski sijaisen hankkiminen tai minun töitteni hoitaminen on pomoni asia, eikä siitä olis minulle tarvinut valittaa. Minusta myös oli turhaa mainita, että lääkärintodistusta ilman ei saa palkkaa. Olisi riittänyt vastaus kysymykseen, tarviiko todistus olla. ap
Minäkään en haluaisi ottaa stressiä siitä, miten minun työni järjestetään, mutta pomo selväsi halusi saada stressiä asiasta myös minulle. ap
ilman lääkärintodistusta on kaksi eri asiaa. Erittäin hyvä, että selvensi, ettet sitten jälkeenpäin harmittele, että ei sanottu, että " tarvitaan lääkärintodistus jotta saan palkan, vaikken ollut töissä" .
Sanoin, että ei ole. Selvä, kirjoitti kaksi päivää lomaa. Muuta ei tutkinut, ei kysellyt. ap
Mä ainakin soitan neuvolaan (alle kouluikäinen lapsi) ja sanon, että " tää lapsi oksentaa nyt, kirjoitatko todistuksen töihin" ja neuvolantäti kirjoittaa todistuksen jonka mies hakee neuvolan seinältä (kuoressa toki, nimellä) töistä tullessa. Ja se kelpaa työnantajalle. Meillä kelpaa yhdestä päivästä myös päivähoidon todistus, että lapsi ei ole sairauden vuoksi tullut hoitoon.
Moni työnantaja puhuu lääkärintodistuksesta, vaikka tarkoittaa siis mitä tahansa " virallista" todistusta eli myös terveydenhoitajan tai neuvolantädin todistusta.
Miehen työpaikassa vaaditaan jopa kesken työpäivän kotiin lähdöstä LÄÄKÄRIN todistus, hoitajan allekirjoittama ei kelpaa, jos lapsi tai itse on kipeä. Mun työpaikassa taas (terv. huoltoala) saa omalla ilmoituksella hoitaa lasta tai itseä 3 päivää kotona. Arvatkaapa vaan, kumpi meillä enemmän sairasta hoitaa...
Olisiko työnantajan pitänyt vastata:
Aha, okei - no ei haittaa mitään, kyllä me täällä pärjätään - eihän sun työpanoksestasi yleensäkään mitään hyötyä ole. Ja voit olla sitten vaikka koko loppuviikonkin vaikka lomailemassa vaikka se lapsesi sattuisi tervehtymään. Kyllä me palkkaa maksetaan sulle vaikka olisitkin kotona, eihän me siinä mitään hävitä kun ei se sun työpanoksesi täälläkään mitään tuota.