Onko tummapaahteisessa kahvissa enemmän karsinogeenejä?
Onko tummapaahtoinen kahvi ikäänkuin vähän palanutta? Vai kuinka tummaa se loppupeleissä on?
Kommentit (19)
Entä kaakao ja muut paahdetut. Suklaa. Mustamakkara? Karsinageenillä karsinaan?
Vierailija kirjoitti:
Se on parempaa ja terveellisempää.
Ei ole.
Tummien joukossa on monenlaista laatua. Kovalla paahdolla peitellään jämälaatua ts. laadittomuutta.
Ei, mutta se on vähemmän hapanta eli vatsaystävällisempää ja sisältää myös vähemmän kofeiinia vaaleapaahtoiseen verrattuna.
Terveyden kannalta ei ole juuri väliä.
Vaalea on hieman terveellisempää. Koska papuja ei ole paahdettu yhtä kauan, ne sisältävät enemmän elimistöä puhdistavia antioksidantteja.
Tummapaahtoisessa on vähemmän happoja, joten se sopii paremmin vatsavaivaisille.
Pannukahvi on epäterveellisintä. Koska sitä ei suodateta, se nostaa veren kolesteroliarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä luulet että on palanutta kahvia?
Siksi koska ne kahvipavut on niin tummia :D Vähän kuin kärähtänyt grillimakkara.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta se on vähemmän hapanta eli vatsaystävällisempää ja sisältää myös vähemmän kofeiinia vaaleapaahtoiseen verrattuna.
Ostin kerran kokeeksi sitä tummaa vähähappoista, eikä ollut enää paluuta vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se poltetumpaa, tumma. Yleensä voisi odottaa rttä on karsinogeenejä. Kaikkein tummin kahvi eli lähinnä ns Ranskalainen paahto (esim Pauligin Café Parisien) paahdetaan niin pitkälle että muuten syvön ruskeissa pavuissa on pieniä mustia palopisteitä. Tämän mustemmaksi ei yleensä paahdeta.
Toisaalta kahvia paahdettaessa sen sisältämä kofeiini ja parkkihappo vähenee.
Jos siis haluat valvottavaa kahvia suosi robustalajiketta ja vaaleaa paahtoa.
Jos taas kahvi polttelee, tai jos haluat juoda kahvia myöhemmin iltapäivällä, juo tummaa paahtoa.
Vierailija kirjoitti:
:D Pukkaako ap taas terveyshurahdusmaniaa näin kevään kunniaksi?
En missään nimessä. Haluaisin uskaltaa alkaa testaamaan/juomaan tummapaahtoista kahvia mutta sen terveysjutut vaan mietityttää. Vaaleapaahtoinen on omaan makuuni, joten silläkin pärjään hyvin :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Tummien joukossa on monenlaista laatua. Kovalla paahdolla peitellään jämälaatua ts. laadittomuutta.
Osin totta. Kaikkien hienoimpia laatuja ei ole syytä eikä tarvetta paahtaa kovin tummaksi. Hyvin mustaan paahtoon voi käyttää aavistuksen huonompaa papua. Usein ei käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Osin totta. Kaikkien hienoimpia laatuja ei ole syytä eikä tarvetta paahtaa kovin tummaksi. Hyvin mustaan paahtoon voi käyttää aavistuksen huonompaa papua. Usein ei käytetä.
Sama koskee muuten teetä. Ns musta teetä ei aina ole sitä kalleinta ja parasta. Parhaat lajikkeet ja ensimmäiset lehdet juodaan mielellään tuoreena - siis valkoisena tai vihreänä teenä. Tukevasti fermentoitunut musta tee ei usein ole parasta.
Ja kaikkein heikointa muhua menee teepussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se poltetumpaa, tumma. Yleensä voisi odottaa rttä on karsinogeenejä. Kaikkein tummin kahvi eli lähinnä ns Ranskalainen paahto (esim Pauligin Café Parisien) paahdetaan niin pitkälle että muuten syvön ruskeissa pavuissa on pieniä mustia palopisteitä. Tämän mustemmaksi ei yleensä paahdeta.
Jos taas kahvi polttelee, tai jos haluat juoda kahvia myöhemmin iltapäivällä, juo tummaa paahtoa.
Hetkinen! Tässä on oltava jotain perää. Oon tositosi kofeiiniyliherkkä, mutta oon alkanut nykyisessä duunissa juomaan kahvia ja oon ihmetellyt miksei se vie yöunia koskaan. Nyt kun aloin miettimään ni sen on oltava kenties(?) tummapaahtoista kahvia koska siinä ne pavut on kans tosi tummia. Oon siis ehkä tietämättäni juonut töissä tummapaahtoista kahvia 🤔😅
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Joopa joo ja sulatejuustot tehdään kuivuneita ja homehtuneista emmentaaleista ja edameista
Haluatko muka mutuvastauksia palstalta? Toinen vaihtoehto on etsiä tietoa luotettavasta lähteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen! Tässä on oltava jotain perää. Oon tositosi kofeiiniyliherkkä, mutta oon alkanut nykyisessä duunissa juomaan kahvia ja oon ihmetellyt miksei se vie yöunia koskaan. N
Jos kahvi on automaatista, niissä on yleensä tummempaa paahtoa. Meillä oli töissä sellainen automaatti, että sen perushuolto eli kahvien laitto ja peruspesuohjelman ajaminen tehtiin itse ja kyllä se kahvi oli Pauligin tummaa paahtoa, mitä sinne säiliöön tungettiin.
Taidan tämän ketjun innoittamana lopettaa koko kahvinjuonnin. Hölmön hommaa koko syöpälitkuja imeskellä.
Pikakahvissa on eniten. Tavallisessakin on toki reilusti akryyliamidia ja kumppaneita, tummuus ei juurikaan vaikuta.