Mun on pakko lähtee takas töihin, sydämmestä kouristaa :(
Oli tarkoitus olla kodinhoitotuella kotona vielä kesä, ja lähteä töihin kun kuopus olis 1v3kk - kuten esikoinenkin oli hoidon alkaessa.
Ei vaan tulla toimeen ja nyt ihan itkettää jättääkkin aikasemmin tämä " vauva-aika" taa.
Lapsilla tuskin hätäpäivää kun hoitoon menevät, mut miten minä tästä " selviän" ?
Kommentit (11)
mutta se loppui kyllä heti kun sanoit että kyllä lapset selviää, miten sinä selviät. Minullakin vastaavassa tilanteessa sydän oli pakahtua, mutta minusta kyllä lapsi oli se säälittävä enkä minä. Mikäs minulla töissä on, mutta pieni lapsi vieraan hoidossa vieraan lauman joukossa kymmenenkin tuntia päivässä. Vieläkin meinaa alkaa itkettään.
silti vuokran maksun jälkeen käteen jää nippanappa ruokarahat.
Ja toi mun alotusviesti ei ollu ihan loppuun asti ajateltu: Siis tottakai mun sydämmeen sattuu eniten toi pienimmän hoitoon laittaminen!! Isompi tosin on vaan mielissään kun pääsis takas hoitoon :)
Meilläpäin nyt haetaan syksyn hoitopaikkoja.
Vierailija:
Meilläpäin nyt haetaan syksyn hoitopaikkoja.
heinäkuun loppuna alkavaan hoidon tarpeeseen. Mut tarvittaessa kunta järjestää hoitopaikan lyhyemmässäkin ajassa, joskaan ei heti välttämättä pysyvä hoitaja.
-ap-
eikä täällä ainakaan saa lähellekään kotia, eikä sisaruksia samaan paikkaan.
5
voi laskea etukäteen?? Kun on toka lapsi, ei voi lapsen kulutkaan " yllättää" .
Että edes sitten hakisi kunnollisen hoitopaikan ajoissa, eikä roikottaisi lapsia sinne tänne.
Mikä on sellainen paikkakunta, jossa mikään näistä ei tapahdu muulloin kuin elokuun alussa:
Perheeseen syntyy toinen lapsi ja esikoisen päivähoidon tarve lakkaa
Perhe muuttaa paikkakunnalta toiselle
Vanhempi jää työttömäksi ja haluaa irtisanoa hoitopaikan
jne.
Ihan yhtä suuri todennäköisyys on saada hoitopaikka läheltä kotia tai kauempaa kotona... Ja täällä kyllä sisarukset sijoitetaan AINA samaan paikkaan (juuri viime viikolla soitin ja kysyin, että onko mitenkään mahdollista joutua viemään kahteen eri paikkaan: EI OLE, aina järjestetään jollain tapaa sisarukset samaan hoitopaikkaan riippumatta mihin aikaan vuodesta paikkaa hakee..). Esikoiselle löytyi aikanaan 2 viikossa hoitopaikka, joka oli juuri se mitä haimmekin. Sattui juuri joku jäämään mammalomalle 1kk kuluttua hoidon tarpeesta ja tuon 1kk ajan sitten lapsi oli ylimääräisellä paikalla, käytännössä kuitenkin koko ajan oli joku lapsi ryhmästä pois sairauden tai vanhempien työvuorojen takia, joten ihan meni lakien mukaan hoitajat lasta kohti.
t. 6
Vierailija:
eikä täällä ainakaan saa lähellekään kotia, eikä sisaruksia samaan paikkaan.5
Kyllä ainakin pienemmillä paikkakunnilla keväällä kartoitetaan syksyn hoitotarvetta..
Toki paikkoja on ympäri vuoden, mutta ne yleensä ovat jostain ihan muualta kuin sieltä minne itse haluaa..
Keväällä tehdään yleiskartoitus ja hoitosopimusten jatkot, jotta nähdään, kuka minnekin haluaa ja laitetaan sinne sitten..
Loput menee sinne minne mahtuu!!
Mutta keväällä todellakin on mahdollisuus vaikuttaa eniten kun tämä kartoitus tehdään KAIKKIEN kunnan hoitopaikkojen suhteen seuraavaksi syksyksi!!
ja todellakin mahdollisuus saada samaan paikkaan lähelle muulloin kuin elokuussa on tosi pieni. Täällä on koko ajan päiväkoteja remontissa ja niiden lapset evakossa toisaalla jo valmiiksi eli lapsia on muutenkin koko ylipaikoilla ja kierrossa, alueiden lapsiluku ja päiväkotimäärät ei kohtaa jne.
Ja tosiasia täällä on myös se, että perheeseen syntyvä uusi lapsi ei tarkoita että esikoinen/isommat lapset mihinkään päivähoidosta poistuisivat. Samaten työttömien lapset on siellä hoidossa edelleen.
Ainoastaan silloin, kun joku muuttaa paikkakunnalta, paikka vapautuu, mutta osa kyllä varmaan yrittää siinäkin tähdätä virallisen muuton niin, että lapsi käy Hesassa hoidossa vanhempiensa (työ)matkassa ja vaihtaa uuteen paikkaan vasta kauden vaihtuessa.
jos oikeasti ei halua. se on aina oma valinta. tukia saa ja elintasoa voi laskea aina.