Minne synnyttämään pääkaupunkiseudulla?
Minne synnyttämään pääkaupunkiseudulla?
Kokemuksia kaivataan!
VAIHTOEHTOINA:
Jorvin sairaala
Kätilöopiston sairaala
Naistenklinikka
Kommentit (9)
Melban kanssa olen samoilla linjoilla. Itsekin olen naistenklinikalle menossa toistamiseen, ja nimenomaan siitä syystä, että jos ongelmia olisi / tulisi, on siellä apu varmasti lähellä. Ekalta kerralta on myös tosi hyvät kokemukset, henkilökunta oli tosi ystävällistä ja kaikki meni kivasti.
Sinällään kaikki noista sairaaloista on varmasti todella hyviä vaihtoehtoja. Tunnen monia Jorvissa ja Kättärillä synnyttäneitä, joilla on pelkkää positiivista sanottavaa. Samoin löytyy varmasti naisia, joilla on ikäviä kokemuksia noista kaikista kolmesta sairaalasta. Synnytys on niin henkilökohtanen kokemus ja siihen vaikuttaa monet tekijät. Ja on huonoa tuuriakin, jos kohdalle sattuu esim. ikävä kätilö, niitä riittää kaikissa sairaaloissa vähän.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivan synnytyssairaalan ja kaikki menee nappiin! :)
Toistamiseen olemme syyskuussa menossa Jorviin. Esikoinen syntyi siellä 2004 ja pelkkää hyvää kerrottavaa löytyy. Kaikki meni tosi nappiin ja iso tyttö (4750 ja 56 senttiä) syntyi mallikkaasti.
Meillä tosin vaikuttaa sijaintikin, asumme 10 minuutin matkan päässä ja Helsingin puolelle olisi paljon pidempi matka.
Kyllä nämä kaikki pääkaupunkiseudun synnärit ovat tosi hyviä ja synnytyksiä on niin paljon että ongelmatilanteissa kaikki osaavat toimia kyllä oikein. Tsemppiä synnytykseen missä se sitten ikinä tapahtuukin :)
t: Typykkä
Esikoisen synnytyksessä oli ongelmia, ja eräs ystäväni sanoikin
jälkikäteen, että Naistenklinikalla minut olisi viety hätäsektioon.
Silti Jorvinkin toiminnassa oli puolensa: vauva tuli lopulta alateitse,
ja minäkin säilyin hengissä, vaikka jouduinkin kaavintaan. Toisella
kerralla kynnys lähteä synnyttämään alateitse oli pienempi, kun
tiesin, että kyllä se vauva sieltä sittenkin tulee. Pitää vain itse
olla aktiivinen ja vaatia itselle sopivaa kivunlievitystä ym.
Edellisten kirjoittajien haihatus tuosta Naistenklinikan valmiudesta on toki osittain totta. Toisaalta on erittäin harvinaista, että synnytyksessä jotain sellaista katastrofaalista tapahtuu. Vaikeutena Naistenklinikalla on se, että siellä on mielettömästi synnyttäjiä. Voi olla niin täyttä, että et mahdu saliin kuin ponnistamaan. Yksi kätilö hoitaa useita synnytyksiä, toivoa sopii että kaikki eivät ponnista samaan aikaan. Öisin lääkäreitä on vain yksi, joten se ei kaikkiin hätätapauksiin välttäämättä riitä.
Kätilöopisto ottaa sen verran synnyttäjiä, mitä sinne mahtuu. Niillä ei ole sisäänotto velvoitetta, ylimääräiset käännytetään Naistenklinikalle. Kättärillä saa helpommin perhehuoneita.
Naistenklinikan synnyttäneiden osasto on surkea, sieltä ei paljon tukea ja apua tule. Kättärillä neuvotaan kaikki kädestäpitäen ja sinusta pidetään siellä huolta.
Itse synnytin Naistenklinikalla. Jos voisin valita synnytyssairaalan (minun kohdallani se ei ole mahdollista), menisin nyt Kättärille.
Mutta Kätilöopistolle ja Haikaranpesään olisi tarkoitus mennä synnyttämään. :) Valmennukset siellä + henkilökunta on tähän mennessä ollut aivan loistavaa! Todella hyvällä mielellä ollaan sinne miehen kanssa menossa ja toivotaan että todellakin on tilaa sekä synnyttää että jäädä perhehuoneeseen. Vauvan tahtiin olisi mukava aloitella yhteistä taivalta.
Mammis + Tiitiäinen 37+4
kaksi ekaa kertaa oli hienoja kokemuksia. paikasta ei valittamista. kätilöt kyllä ehtivät hoitamaan koko synnytyksen. sain opastusta vauvanhoidossa. jos ei suoraan opasteta koko ajan, niin voi itse kysyä kaikkea mahdollista. sympaattiset kätilöt ja lastenhoitajat. turvallinen tunne synnyttää. perhehuone oli ekalla kerralla, tokalla olin yhteishuoneessa. ei huono kokemus sekään, oli ihan kiva äiti mun seurana.
korjaan hieman huldion viestiä, eli ei Naistenklinikallekaan pilvin pimein synnyttäjiä mahdu, vaan sieltäkin käännytetään kättärille, jos on täyttä. kummassakin sairaalassa on kuitenkin ponnistuspaikat sellaisia tilanteita varten, että salit on täynnä ja vauva meinaa syntyä sairaalan ovelle.
Eli avoimin mielin synnyttämään myös sairaalan suhteen - vaikka valitsisit minkä tahansa, voit päätyä muualle.
Ja vielä eroista - NKL:n vuodeosastolla on rauhallisempaa vaikka käytössä myö isoja, usean hengen huoneita. syynä tähän on myönteisyys antaa vauvoille lisämaitoa jos äidin maito ei ole vielä kunnolla noussut. toinen syy on säästellä äidin rinnanpäitä ekoilla imetysmaratooneilla (ettei iho mene rikki).
huldio:
Kätilöopisto ottaa sen verran synnyttäjiä, mitä sinne mahtuu. Niillä ei ole sisäänotto velvoitetta, ylimääräiset käännytetään Naistenklinikalle.
Mulla on kaksi loistavaa kokemusta Kättäristä. Ekalla kerralla tavallisessta perhehuoneesa ja tokalla kerralla ruuhkan vuoksi pääsin synnyttämään Haikaranpesään ja saimme sieltä vielä huoneenkin. Se oli loistava paikka!
Mä menen toistamiseen naistenklinikalle. En tiedä, että minkälainen on kohtelemaan äitejä verrattuna muihin mainitsemiisi paikkoihin, mutta minua rauhoittaa se tieto, että sinne keskitetään kaikki ongelmaraskaudet eli tietävät kyllä kaikki omituisetkin tilanteet ja sitten tarvittaessa on maan alta yhteys lastenklinikalle nopeasti. Mulle oma itse on tässä vauvaprojektissa ihan sivuseikka, pääasia, että koen, että vauvan asiat on parhaalla mahdollisella tavalla hoidossa.