Mistä johtuu ihon kamala kutina suihkun jälkeen?
Tätä tapahtuu miltei aina suihkun jälkeen. Olen käynyt melkein kaikki hellävaraiset pesuaineetkin läpi. Ei auta. Pelolla odotan aina seuraavaa suihkukertaa. Tuntuu kuin pieniä neuloja pistelisi ihoon ja kutisee samalla.
Onko teillä muilla tällaisia kutinajuttuja?
Kommentit (38)
Jo kutinia ilmenee kannattaa kysyä lääkäriltä. Iho on tärkeä isoin elin ihmisellä, jokin syy siihen on voit olla allerginen fluorille esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veikkaus on, että käyt suihkussa liian harvoin etkä rasvaa sitä myöskään silloin riittävästi. Testaapa huviksesi käydä päivittäin ja voitele iho välittömästi suihkun jälkeen Probicarella.
Ps. Suurin osa perusvoiteista aiheuttaa lisää kutinaa tai ei kosteuta yhtään
Käyn päivittäin suihkussa. Iho ei ole kuiva. Mulla on rasvainen iho. Ite veikkaan josko olis klooriallergiaa.
Eli todennäköisesti ihosi on todella pintakuiva, kun pelkäät laittaa siihen voidetta.
Sitruunahappo citric acid E330, säilöntäaine. Sitä on joka tuotteessa!!!!!
Aivan Paz,Kaa! Leivokset, jäätelöt, karkit, irtokarkit, pesuaineet, rasvat, meikit. Ruuat KAIKKi!
Pesen vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Sitruunahappo citric acid E330, säilöntäaine. Sitä on joka tuotteessa!!!!!
Aivan Paz,Kaa! Leivokset, jäätelöt, karkit, irtokarkit, pesuaineet, rasvat, meikit. Ruuat KAIKKi!
Pesen vedellä.
Ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos iho kutisee niin mitään suihkusaippuoita ei pidä käyttää. Pelkkä vedellä suihku riittää. Vain vähän kainaloihin. Varmasti kutina loppuu. Jos käyttää suihkusaippuaa niin hyvin pieni määrä riittää. Iho kannattaa perusvoiteella rasvata.
Väärin. Esim atooppinen kuiva iho joka kutisee pitää nimenomaan pestä saippualla.
Paras rasvaus on suihkunmärälle iholle tavallinen rypsiöly jonka jälkeen kuivaa.
Onko sulla muualla suihkussa sama ongelma. Siinä vedessä on jotain kemikaalia.
Vierailija kirjoitti:
Jos iho kutisee niin mitään suihkusaippuoita ei pidä käyttää. Pelkkä vedellä suihku riittää. Vain vähän kainaloihin. Varmasti kutina loppuu. Jos käyttää suihkusaippuaa niin hyvin pieni määrä riittää. Iho kannattaa perusvoiteella rasvata.
ihon voi myös pestä sillä perusvoiteella ja pesun jälkeen sitten rasvata. Ihon oma rasva/lika saattaa myös ärsyttää ihoa eli siksi pelkät vesipesut ei useammalle riitä. Toki kannattaa suosia hajusteettomia ja hellävaraisia pesuaineita, esim. lactoline tai erisanin täyteläisessä suihkusaippuassa on osa kosteusvoidetta.
Onko myös kesällä? Mulla tulee talvella tuo kutina ja kutiavia näppylöitä.
Nokkosrokko lämpimästä vedestä. Sen kanssa joutuu elämään, allergialääkkeet eivät ole hyväksi. Siihen samaa kuuluu hillitön selän kutina myös iltaisin kun riisuu vaatteet tai käy saunomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veikkaus on, että käyt suihkussa liian harvoin etkä rasvaa sitä myöskään silloin riittävästi. Testaapa huviksesi käydä päivittäin ja voitele iho välittömästi suihkun jälkeen Probicarella.
Ps. Suurin osa perusvoiteista aiheuttaa lisää kutinaa tai ei kosteuta yhtään
Käyn päivittäin suihkussa. Iho ei ole kuiva. Mulla on rasvainen iho. Ite veikkaan josko olis klooriallergiaa.
Tuon helppo testata, kun kesä tulee. Käyt suihkussa jonkun kesämökillä, jossa ei ole kloorivettä, vaan vesi tulee omasta kaivosta. Tai uimalla järvessä. Mullakin on rasvainen iho, mutta en voi käydä uimahallissa uimassa sen klooriveden vuoksi. Onneksi asutaan kunnallisten vesijärjestelmien ulkopuolella ja suihkuvesi tulee porakaivosta.
Äidilläni kutisee iho yötä päivää ja mikään ei ole auttanut, monta kertaa on käynyt ihotautilääkärillä, hänellä saunominen auttaa jonkin verran kutinaan, joka päivä käy suihkussa, myös yöllä joutuu heräämään tunniksi raapimaan itseään kun kutittaa.
Atopiasta.
Rasvaa ihosi heti haalean suihkun jälkeen hajustamattomalla voiteella, käytä puuvilla- ja viskoosivaatteita, ei villaa iholle.
Käy suihkussa vain kerran kaksi viikossa ja silloinkin haalealla vedellä aika nopeasti. Muuten pese vain kainalot ja intiimit paikat. Kuiva iho ei kestä koko ajan suihkussa käyntiä. Muista rasvata ihoa. Tuli mieleen voiko kuitenkin olla joku ruoka-aine jonka vuoksi kutiset? Maksa-arvot?
Mulla tuo hyppelevä pistely johti myös punaisiin, kuiviin, tarkkarajaisiin läikkiin kasvoilla, kaulalla ja rinnuksilla. Herkistyin SLS:lle, sulfaatittomat ja palat käyvät.
2 vaihtoehtoa
Joko syyhy
Tai polystemia.
Käy tavallisessa verikokeessa, onko hemoglobiinisi ja erityisesti hematokriittisi nousseet.
No miksi se kutina sitten tulee vaan suihkun jälkeen?