Hammaslääkäri varoittaa Normalin hammaslääkäri välinesetistä: Paikkaisitko sinä omat hampaasi?
Viitaten tähän alle 3 euron settiin, jota myydään Normalissa ja se sisältää hammaslääkärin välineet.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/abbcaf98-f76a-4693-8fd4-7cd30…
Ja Prismassa myydään nykyisellään hampaiden paikkaamiseen ainetta:
https://www.prisma.fi/tuotteet/110802759/perfection-plus-valiaikainen-h…
Vähän ihmetyttää tämmöiset. Jokunen vuosi sitten oli mediassa juttuja, kun hammaspäivystyksen puhelinneuvonnassa oli komennettu ihmisiä itse paikkaamaan hampaansa. Vaarana näissä on hampaiden pintojen vaurioituminen ja se, että tee-se-itse paikan alle jää bakteereja muhimaan.
Kommentit (13)
Ja ei, en paikkaisi itse hammastani. En paikkaisi hammasta muutenkaan. Huolehtisin suuhygieniasta ja siitä, että hammas remineralisoituu.
käytän purentakiskoa ja siihen on kertynyt hiukan hammaskiveä. voisin hyvinkin ostaa tuollaisen setin ja koittaa puhdistaa kiskoa ennenkuin vien sen hammasteknikolle huoltoon
Vierailija kirjoitti:
Bakteerit eivät kai "muhi" hapettomassa tilassa?
Lääketeollisuus varmasti mielellään omistaisi ihan kaikkien ihmisten ihmiskehojen osat ja laskuttaisi kaikesta niihin liittyvästä, jos voisi. Silti useiden tonnien operaatioita todellakin pystyy tekemään kotosalla itse. Olipa joku 3d-tulostanut itselleen hammasraudatkin, jotka toimivat ja tuottivat halutun lopputuloksen.
Suomessa ollaan erittäin sairaalla tavalla fanaattisia ja auktoriteettiuskovaisia lääketieteen suhteen. Se ei ole tervettä eikä hyväksi. Kehonne ovat omanne, eivät lääketeollisuuden.
Taitaa olla nimenomaan ne vaarallisimmat bakteerit, jotka muhii hapettomassa tilassa? Joku mikrobiologiaa tunteva voisi kommentoida. Esim elintarvikkeissa esiintyvä botulismi taitaa vaatia hapettoman tilan erittääkseen toksiineja.
Vierailija kirjoitti:
käytän purentakiskoa ja siihen on kertynyt hiukan hammaskiveä. voisin hyvinkin ostaa tuollaisen setin ja koittaa puhdistaa kiskoa ennenkuin vien sen hammasteknikolle huoltoon
Siihen tuota ehkä jopa uskaltaisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Lääketeollisuus varmasti mielellään omistaisi ihan kaikkien ihmisten ihmiskehojen osat ja laskuttaisi kaikesta niihin liittyvästä, jos voisi. Silti useiden tonnien operaatioita todellakin pystyy tekemään kotosalla itse. Olipa joku 3d-tulostanut itselleen hammasraudatkin, jotka toimivat ja tuottivat halutun lopputuloksen.
Suomessa ollaan erittäin sairaalla tavalla fanaattisia ja auktoriteettiuskovaisia lääketieteen suhteen. Se ei ole tervettä eikä hyväksi. Kehonne ovat omanne, eivät lääketeollisuuden.
Onhan tämä viesti trollausta? Minkä tonnien operaation teet kotona itse? Silikonit, vai uuden nivelen?
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, en paikkaisi itse hammastani. En paikkaisi hammasta muutenkaan. Huolehtisin suuhygieniasta ja siitä, että hammas remineralisoituu.
Remineralisoituu? Kuten jutusta voi lukea, ei hammaskiillettä saa takaisin, jos se on vaurioitunut.
Suomessa on alueita, missä hammaslääkäriin ei pääse heti, mutta ei siellä normal - liikkeitäkään ole. Apteekista pitää ostaa ja kallista on.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on alueita, missä hammaslääkäriin ei pääse heti, mutta ei siellä normal - liikkeitäkään ole. Apteekista pitää ostaa ja kallista on.
Prismassa on n. kympin tuo paikkausmassa. Kai sen jollain hammastikulla voi paikoilleen lykätä?
Ne apteekin itsepaikkausjutut ovat tilapäisiä ratkaisuja, kun joutuu jonottamaan hammaslääkärille. Se on tarkoitettu tilapäiseksi paikaksi, kun tuntuu ikävälle, jos vaikka paikka irtoaa.
Tiedän kyllä, että on ihmisiä, jotka voivat paikata omat hampaansa, mutta en ihan luottaisi niihin, voi jäädä vaikka bakteereja muhimaan paikan alle.
Vähän ihmetyttää, miten mentiin maasta, jossa oli toimiva ja ilmainen julkinen hammashoito, maaksi jossa halpakaupoissa myydään hammaslääkärin välineitä ja paikkausaineita.
Vierailija kirjoitti:
Ne apteekin itsepaikkausjutut ovat tilapäisiä ratkaisuja, kun joutuu jonottamaan hammaslääkärille. Se on tarkoitettu tilapäiseksi paikaksi, kun tuntuu ikävälle, jos vaikka paikka irtoaa.
Tiedän kyllä, että on ihmisiä, jotka voivat paikata omat hampaansa, mutta en ihan luottaisi niihin, voi jäädä vaikka bakteereja muhimaan paikan alle.
Jos teet itse tilapäisen paikan, niin eikös hammaslääkäri joudu hiomaan sen sitten pois?