Mies puhuu passiivissa
Mies puhuu jatkuvasti passiivissa tai sitä vastaavalla tyylillä. Todella raivostuttavaa! Mistähän tuollainen johtuu?
Esimerkkejä: Kahvi on keitetty (eikä keitin kahvin), pestään hiukset/hiukset on pesty (eikä menen pesemään hiukset tai pesin hiukset), jonkin tavaran ollessa hukassa saattaa sanoa, että etsitään (eikä etsin), nyt on pyöräilty 30 km (eikä pyöräilin 30km). Miksi se ns. tekijä pitää poistaa joka lauseesta? Onko yleinenkin puhetapa nykyään?
Kommentit (7)
Jotenkin vain vierastan sellaista puhetapaa, jossa itsestään puhutaan ns. monikossa. Mutta kai olen kummajainen tässä asiassa!
vanhaa kansaa tai itäsuomalainen. on itsensäkorostamista olla joku aktiivinen subjekti.
Laita ukko luiskaan, vaikuttaa oudolta
Emt, muuttaisiko se asiaa että puhuisi koko ajan "minä minä minä"? Mielestäni kuulostaa keskenkasvuiselta raportoida tekemisiään tuolla tavalla. Pesin hiukset? Okei hermanni, haluatko jonkun papukaijamerkin?
Vierailija kirjoitti:
Emt, muuttaisiko se asiaa että puhuisi koko ajan "minä minä minä"? Mielestäni kuulostaa keskenkasvuiselta raportoida tekemisiään tuolla tavalla. Pesin hiukset? Okei hermanni, haluatko jonkun papukaijamerkin?
Minulle on ainakin ominaista sanoa esim. että kävin aamulla kaupassa. Tuntuisi oudolta sanoa, että kaupassa on käyty.
Sian voi myös jättää, jos vituttaa. Siitä ei edes tarvitse raportoida mammapalstalle.
Aina on noin puhuttu