Jännä fiilis kun tilillä on 7k, huomenna palkkapäivä ja on jo kesän lomareissukin maksettu
Ei siitä nyt montaa vuotta ole kun elin ihan kädestä suuhun mutta kun vei kaikki tulot ja menot exceliin ja alkoi järkevämmäksi rahan käyttäjäksi, säästöjä kertyy ihan itsestään.
On tässä toki palkkakin noussut n. 500 € viidessä vuodessa mutta silti.
Kiitollinen olen.
Kommentit (53)
Sama, paitsi nolla tuossa perässä. Asuntokaupat tehty taas.
On paljon:).. Itse työtön, mutta silti voin lähteä matkalle milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, ole ylpeä saavutuksestasi! Raha ei tee onnelliseksi, mutta kummasti se tuo turvaa, jos ei elä ihan kädestä suuhun.
Minäkin seuraan menojani ja kirjaan ne sentilleen exceliin. Säästänyt olen koko aikuisikäni, mutta menojen kirjaaminen on avannut silmiä sille, mihin rahaa todella kuluu ja kuinka helposti pieniä yksittäisiä menoja karsimalla saa säästöjä ilman, että elämänlaatu yhtään heikkenee.
Aika amatöörien puuhastelua kirjailla menoja exceliin, kun pienemmällä vaivalla ne kirjaa kahdenkertaisella kirjanpidolla kirjanpito-ohjelmaan.
Näin saa kaikki raportitkin automaattisesti.
Kirjanpito-ohjelmaan? Voi hyvänen aika. Mulle riittää ihan hyvin tuo kirjaussysteemini, jolla saan kuukausittaiset summat ja vuosittaiset keskiarvot kategoriakohtaisesti. Yhden kerran
Ainakin Nordealla on mobiilipankissa seuranta-toiminto, joka näyttää aika tarkkaan kategorioittain, mihin rahat on menneet ja mistä tulleet. Näyttää tietoja kuukausi tai vuositasolla, tuosta on helppo seurata miten paljon esim. ruokaan menee rahaa. Kai noita on muillakin pankeilla? Ei tarvitse mitään omaa erillistä seurantaa, en jaksaisi sellaista näpytellä.
Miksi menoihin ja tuloihin pitäisi käyttää exceliä tai kirjanpito-ohjelmaa? Itse osaan käydä ihan tilitiedoista katsomassa jos tarvitsee, myös ne turhat ostokset. Mutta joo, ilonsa ja harrastuksensa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menoihin ja tuloihin pitäisi käyttää exceliä tai kirjanpito-ohjelmaa? Itse osaan käydä ihan tilitiedoista katsomassa jos tarvitsee, myös ne turhat ostokset. Mutta joo, ilonsa ja harrastuksensa kullakin.
Ei ne sun tilitiedot osaa tulevaisuuden eri vaihtoehtoja kertoa
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Nordealla on mobiilipankissa seuranta-toiminto, joka näyttää aika tarkkaan kategorioittain, mihin rahat on menneet ja mistä tulleet. Näyttää tietoja kuukausi tai vuositasolla, tuosta on helppo seurata miten paljon esim. ruokaan menee rahaa. Kai noita on muillakin pankeilla? Ei tarvitse mitään omaa erillistä seurantaa, en jaksaisi sellaista näpytellä.
Voisihan se jotenki toimia JOS rahaliikenne olisi vain yhdessä pankissa.
Mutta kun on 3 pankin kortit, tilit 2 suomalaisessa pankissa ja yhdessä saksalaisessa pankissa, sijoituksia 2 pankin lisäksi vakuutusyhtiössä ja yhdysvaltalaisella välittäjällä niin eipä talouden seuranta millään yhden pankin äpillä toimikaan, eikä anna tarkkaa kuvaa toisin kuin kirjanpito-ohjelmani, joka hakee kaikkien sijoitusten reaaliaikaiset kurssit netistä sen lisäksi että näkee tarkasti mihin ne rahat menee, kuinka omaisuus karttuu ja miten pääomaerät vaihtelevat.
Tällä hetkellä tämän vuoden tulos on +65733,05 €. Eli tuon verran tulot ovat olleet menoja suuremmat.
Vierailija kirjoitti:
Ite saan sen verran rahaa etten jaksa miettiä menoja. Jatkuvasti jää säästöönkin.
Itsellä mediaanitason palkka, mutta itsekseen elävänä niin olemattomat kulut, että saa aina muistuttaa itseään, että tyhjennäs käyttötiliä säästöihin tai sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Osuuspankilla on myös, mutta sen tarjoamat luokat eivät ihan sovi omiin tarpeisiini joten olen katsonut parhaaksi tehdä oman luokitteluni exceliin.
Poistoon rahasta ei saa puhua on tabu. Aiheuttaa kateutta muissa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva kun rikkaat tule tänne vidduilee köyhille. Onko se rikkaan elämä sitte niinkään kivaa kun ei muuta keksi?
No on se ainakin turvallinen olo että voi ostaa mitä tarvitsee. Oishan se nyt karseeta jos ei tiettyä ruokaa tai juomaa voisi ostaa. Vaatteita myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elän toimeentulotuella eli kaikki puskurit pitää olla käteisenä tai ennakkoon hamstrattuna kulutustavarana.
Tuo on kyllä hankalaa. Ikäänkuin haluttaisiinkin, etteivät ihmiset katso kuluvaa kuukautta pidemmälle. Autokorjaamot, hammaslääkärit, optikot ym. kalliit jutut saisivat tarjota mahdollisuutta maksaa tulevista hommista etukäteen vuoden mittaan, vaikka satanen tai viisikymppiä kuussa.
Hammaslääkäri ja optikko taitaa olla kelan tukemaa jos nauttii tt-tukea. Määrätyt lääkkeet ovat hyvin halpoja tt-tuella.
Lääkkeet on ilmaisia tt-tuella. Samoin lekurilaskut
K=kilo, eli tuhat.
Älä välitä noista dissaajista.