Pyhäinhäväistys! Taas on makaronilaatikko teurastettu kouluruokailussa: Nuoret heitti mössön roskiin ja lähtivät kauppaan hakemaan ruokaa!
No eipä tuota harmaata töhnää ihan äkkiseltään makaronilaatikoksi edes tunnistaisi. Jutun mukaan myös lasten opettaja kuvasi mössöä puhelimellaan.
Miten vaikeaa voi olla tehdä makaronilaatikkoa?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f629e07-d947-4272-b6aa-c1298b0d157c
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja voisin mennä tekemään koululle laadukasta ruokaa tuon mössön sijaan. Miksei meitä työttömiä oteta töihin valtion tai kaupunkien palveluihin sinne missä selkeästi sitä tarvitaan. Laatu on nykyään sellaista halpaa mössöä kilpailun takia, väitän että halvemmaksi tulisi palkata työntekijöitä ja tehdä itse ruuat laadukkaasti . Lisäksi kaupunki tai koulu voisi osan ruuasta kasvattaa jopa itse, kuten perunan ja salaatit. Ennen vanhaan monessa kouluissa oli lehmiä varmasti onnistuisi, jos edes osa ruuasta olisi omasta maasta ja osa sitten esimerkiksi liha suoraan tuottajilta.
Arvaa miksi ei tehdä? Ei ole varaa. Mihinkään ei ole enää varaa. Ja edellisellä sivulla joku kertoo olleensa palkattomassa työkokeilussa näissä laitoskeittiöissä.
Millaista laatua voi edes odottaa, jos ei makseta työstä palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikulttuurisuus on rikkaus.
Miten perisuomalaisesta ruuasta tuli tuollainen aasinsilta persun perseeseen?
Keittiöhenkilökunta on vaihtunut tosiosaajiin.
Toivottavasti oli kunnollista laatikkoa, eikä vehnämössöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin, että jos joku pilaa ruuan niin onko se pakko tarjota? Eikö voi keksiä jotain muuta tilalle?
Onko se tekemällä pilattu, vai mitä tuossa on tapahtunut? En itsekään söisi.
Tuo näyttää siltä, että se on lapioitu pesemättömään betoni myllyyn ja pyöritetty .pari minuuttia ennen tarjoilua.
Kokki syömään tuo paskansa ja yhdeltä istumalta.
MIkä viiraa päässä, että tuomoista kehtaa edes viedä tarjolle. Ennen vaikka pelkkää näkkiliepää ja voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin, että jos joku pilaa ruuan niin onko se pakko tarjota? Eikö voi keksiä jotain muuta tilalle?
Jos se huomataan liian myöhään, niin eipä siinä ehdi uutta tekemään. Varsinkaan, kun on niitä keittiöitä, mistä lähteen useampaan kouluun ruokaa.
Jutun mukaan oli tuossa koulussa erikseen juuri sitä varten valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se huomataan liian myöhään, niin eipä siinä ehdi uutta tekemään. Varsinkaan, kun on niitä keittiöitä, mistä lähteen useampaan kouluun ruokaa.
Jutun mukaan oli tuossa koulussa erikseen juuri sitä varten valmistettu.
Keittiön erikoinen, kokin bravuuri kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään jauhelihan tilalla soijaa, maito korvattu kauramaidolla, sarvimakaronin sijaan jotain pastalajiketta. Tuo näyttää vegaaniselta valmisteelta, jossa kananmuna on korvattu vehnäjauhoilla ja paisto epäonnistunut.
Aivan samaa veikkasin itsekin 😂 Joku vegaaninen mössö ja valmistaessa on mennyt pieleen kaikki mikä pieleen on voinut mennä. Näyttää lähinnä oksennukselta. Omista kouluajoista on kauan eikä tuolloin mitään gourmeta tarjoiltu mutta oli se ruoka sentään syötävää. Sääliksi käy tän päivän koululaiset.
Meillä oli (1980-90-luvulla) useamman kerran vuodessa perunavelliä, ja se oli oikeasti herkullista! Mikä tuota makaronilaatikkoa vaivaa?
Perunavellipäivänä sai ruisleipää ja mehua. 😋 Jonneille tiedoksi,
Leivän päälle sai valita oikeaa voita tai Floraa :) joskus vellipäivinä myös juustoa!
Välillä kyllä mietin, että kuinkakohan paljon kysyntää erinäisillä kouluilla olisi, että voisivat palkata ihan omat keittäjät tekemään paikan päällä alusta alkaen sinne ruokaa sen sijaan, että pitää hommata keskuskeittiön kautta?
Olisi varmaan kunnon tehoduo kun olisi joku +60v ikänsä ruokaa tehnyt mamma päässään puoli tuhatta reseptiä ja partnerina huoltopuolen upseeri ja soppatykkien kenraali jokaa tietää miten valmistetaan suuressa määrin ruokaa. Siihen kaks apuria niin seuraava sukupolvi suurtalouskokkeja on opetettu ajan kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Välillä kyllä mietin, että kuinkakohan paljon kysyntää erinäisillä kouluilla olisi, että voisivat palkata ihan omat keittäjät tekemään paikan päällä alusta alkaen sinne ruokaa sen sijaan, että pitää hommata keskuskeittiön kautta?
Olisi varmaan kunnon tehoduo kun olisi joku +60v ikänsä ruokaa tehnyt mamma päässään puoli tuhatta reseptiä ja partnerina huoltopuolen upseeri ja soppatykkien kenraali jokaa tietää miten valmistetaan suuressa määrin ruokaa. Siihen kaks apuria niin seuraava sukupolvi suurtalouskokkeja on opetettu ajan kuluessa.
Kysyntää voi olla, mutta onko budjettia, tiloja ja vehkeitä enää tuommoiseen?
Paljon on viime vuosina puhuttu prosessoiduista ruuista ja niiden negatiivisista vaikutuksista terveyteen. Onko tuommoinen teollisesti tuotettu mössö, josta on mahdotonta sanoa, mitä se oikein on, prosessoitua, vai prosessoimatonta?
Vierailija kirjoitti:
Seurausta siitä kun kaikki pitää saada ilmaiseksi. Ilmainen ruoka ei voi olla hyvää, edes halvalla tehty ei ole sitä.
Hei putkiaivo!
Kyllä voi, ennen oli ja silloinkin tehtiin halvalla ilmaista ruokaa ja silloin ei laitettu tarjolle pilalle menneitä ruokia.
Näyttäisi olevan lähinnä jauhoa ja vettä. En nähnyt yhtään kiinteää pastaa tuossa videossa. Enkä lihaa. Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen maustamaton vehnäpuuro.
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisi olevan lähinnä jauhoa ja vettä. En nähnyt yhtään kiinteää pastaa tuossa videossa. Enkä lihaa. Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen maustamaton vehnäpuuro.
Olisiko itse makaroni unohtunut ja vuoka vain työnnetty uuniin tarkastamatta, että kaikki komponentit ovat mukana? Olen käsittänyt, että näissä kouluruokaloissa ei käytetä keitettyä makaronia vaan se laitetaan raakana sekaan. Olen itsekin tehnyt usein tuon laatikon raaasta makaronista ja siitä on aina tullut hyvää.
Minä teen nykyään makaroonilaatikon tomaattikastikkeeseen ja se varmaan maistuisi koululaisillekin ja myös kasvisversiona (jauhelihan sijasta kaurajauhista) paremmin kuin tuo perinteiseen tyyliin ja vielä epäonnistuneesti tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyntää voi olla, mutta onko budjettia, tiloja ja vehkeitä enää tuommoiseen?
Kyllä joka keittiössä on tilat valmistaa ruokaa paikallisesti. Ja vehkeet voi aina hankkia uusiksi.
Ja mitä budjettiin tulee, niin ainahan voi kouluruokaan budjejoita enemmän rahaa kussakin kunnassa/kaupungissa kun niistä päätetään, se vain on sitten muusta pois.
Itse kannatan tätä suuresti että luovutaan tästä keskitysmallista ja siirrytään takaisin vanhaan malliin jossa mahdollisuuksien mukaan, joka keittiössä tehtiin paikan päällä itse ruoka. Joo ehkä hiukan kalliimpi tämä malli, mutta minusta se on sen arvoista.
90-luvulla tuota olisi syöty tai itketty ja syöty. Poisheittämisestä sai jälki-istuntoa. Arvostella ei saanut.
Vierailija kirjoitti:
Pula-ajan makarooniloora.
Joku voisi syyttää rahan puutetta; itse syytän osaamattomuutta. Enemmän se hävikki tulee kalliimmaksi kuin panostaa enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko itse makaroni unohtunut ja vuoka vain työnnetty uuniin tarkastamatta, että kaikki komponentit ovat mukana? Olen käsittänyt, että näissä kouluruokaloissa ei käytetä keitettyä makaronia vaan se laitetaan raakana sekaan. Olen itsekin tehnyt usein tuon laatikon raaasta makaronista ja siitä on aina tullut hyvää.
Makaronilaatikko koostuu pääosin huimasta määrästä aineksia: makaronia ja jauhelihaa. Jos jompikumpi noista pääsee unohtumaan, ehkä keittiö on väärä paikka työskennellä?
Kyllä oli monissa kouluissa navetta. Ainakin maalla oli ja tästä kertoi minun rehtori aikoinaan, kun itse olin koulussa eli yli viisitoista vuotta sitten . Ei niitä lehmiä 2000 luvulla enää ollut