Onko sinun kukaan sukulainen/läheinen tehnyt itsemurhan?
Onko sinulla sukulainen, ystävä tai muu tuttava esim. työkaveri tehnyt itsemurhan? Oliko se yllätys vai ei yllätys?
Mun serkku teki 30.vuotiaana itsarin ja se oli yllätys kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Kommentit (41)
Onko suomessa ketään jonka joku läheinen ei olisi tehnyt itsemurhaa? Kaksi läheistä ja monta puolituttua.
Ystäväni serkun (jonka siis tunsin) lapsi, jota en ollut koskaan tavannutkaan, nimen olin vain kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Veli teki 34-vuotiaana. Oli sairastanut masennusta jo kymmenisen vuotta, eikä terapiasta eikä oikeastaan lääkkeistäkään, eikä esim. sähköhoidosta, ollut apua. Lääkkeistä jonkin verran neuroleptit turrutti, mutta hän ei pitänyt elämää niiden vaikutuksen alaisena elämisen arvoisena. Sähköhoito vei vaan tilapäisesti muistin, ei auttanut masennukseen. Miedommat SSRI, SNRI jne lääkkeet yhtä tyhjän kanssa, sivuvaikutuksena esim. mirtatsapiini lihotti kymmeniä kiloja.
Itsemurha ei ollut yllätys, hän oli siitä jo pidempään puhunut. Mutta vain minulle loppuaikoina. Vanhemmat ei kestäneet ajatusta, ja alkoivat hössöttää ja hätäillä ja yrittää saamaan osastolle, joten hän ei kertonut heille mitään nähtyään aikaisemmin sen reaktion. Itse tavallaan hyväksyin hänen ratkaisunsa, kun näin ettei mistään kerran ole apua ja hänen olonsa on jatkuvasti sietämätön. En koskaan toki sanonut, että mulle on sitten ookoo jos teetkin sen, mutt
Olen pahoillani veljesi menetyksestä ja hänen puolestaan. Tässä tulee mieleen olisiko häntä voinut auttaa psykedeeliterapia (mm. LSD, psilosybiini joita uudelleen alettu myös lääketieteessä tutkia masennuksen ja ptsd:n hoidossa)
Serkku n. 25-vuotiaana. Hänellä taisi olla jotain mielenterveysongelmia, mikä sitten johti tähän.
Ex yritti kolmesti, muttei onnistunut. Lopulta en tiedä, olisiko ollut parempi, että olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni.
Otan osaa.
Niin minunkin. Uskon että hän voi hyvin ja tapaamme rajan takana. Se auttaa minua jaksamaan.
Kiitos osanotosta, mutta en usko jälleennäkemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni hirttäytyi kotitalossaan.
Itse olen löytänyt yhden itsemurhan tehneen nuoren miehen. Asui samassa kerrostalossa ja päätti päivänsä vintillä.
MITEN TEKI? JÄIKÖ KIRJE TAI VIESTEJÄ?
Äitini serkku on nuorena tappanut itsensä ja oli kuulemma tästä jo lapsesta lähtien puhunut. Lisäksi koulukaveri tappoi itsensä alle kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa ei ole luonnollisia kuolemia ollenkaan. Kaikki vuorollaan ovat tehneet itsemurhan. Kuka myrkyllä, kuka ampumalla ja joku hyppäämällä korkealta. Että sellaista.
Täällä sama. On ampumista, hirttämistä, hukuttautumista, lääkkeitä.
Kolme sukulaista.
Masennus tuntuu olevan geeneissä.
Setä ja useampi ystävä
Niistä jo aikaa.
Tänäkin talvena on ollut kolmet hautajaiset kun mieheni tuttavat päättäneet päivänsä.
Rekkaa päin ajanut nainen oli hakenut apua mutta sai vain läjän lääkkeitä.
Miehiltä oli mennyt ensin työ sitten parisuhde.
Isoäitini serkku. Parikymppinen nuori nainen. Hyppäsi Sörnäisissä kerrostalon 3. kerroksen parvekkeelta. Tämä tapahtui 40-luvulla. Juttua oli Hesarissakin ihan nimen kanssa ja syynä kuulemma mustasukkaisuus. Siihen aikaan lehdissä kerrottiin auliisti itsemurhan tekijöiden nimet,osoitteet ja mahdolliset motiivit.
Pari työkaveria on tehnyt itsemurhan, molemmat hyppäsivät junan alle, ystävän mies hirttäytyi. Surullisia juttuja!
On. Useampi läheinen ja monta puolituttua. Läheisin äitini. Oli ja ei ollut yllätys. Alkoholisti, joten siinä mielessä ei ollut yllätys.
Äiti yritti, mutta onneksi tajusin hakea apua vaikka olin 12-vuotias ja hän selvisi siitä nipin napin hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti yritti, mutta onneksi tajusin hakea apua vaikka olin 12-vuotias ja hän selvisi siitä nipin napin hengissä.
Oletteko koskaan keskustelleet asiasta nyt kun olet aikuinen? Onko äitisi kiitollinen, että pelastit hänet?
Enoni vähän päälle kolmikymppisenä. Minulle oli silloin lapsena yllätys, mutta myöhemmin kun olen asiasta enemmän kuullut, niin ei ollut aikuisille täysin yllätys. Oli ollut mielenterveysongelmia jo pidempään ja niiden takia oli eläkkeellä. Ei jättänyt mitään viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen löytänyt yhden itsemurhan tehneen nuoren miehen. Asui samassa kerrostalossa ja päätti päivänsä vintillä.
MITEN TEKI? JÄIKÖ KIRJE TAI VIESTEJÄ?
Mummoni hirttäytyi eikä tietääkseni jättänyt mitään kirjettä tai viestejä.
Tämä nuori mies oli hänkin hirttäytynyt kerrostalon vintille Turussa. Kotiavaimet olivat jääneet vintin oven ulkopuolelle. Viesteistä en tiedä. Soitin paikalle poliisit ja lyhyen kuulemisen jälkeen sain poistua paikalta.
Ei kauhean läheistä, yhden serkun poika. Ampui itsensä 23-vuotiaana. Kärsi mielenterveysongelmista, äiti ja äidinisä olivat evankeelisia uskovaisia, jotka helvettiä manailivat koko ajan eikä pojan pää sellaista kestänyt. Kyseinen äidinisä oli muuten ollut jonkin aikaa mielisairaalassa 50-luvulla, kärsi karmeasta mustasukkaisuudesta (voi tätiparkaa). Serkunpoika oli saanut eläkepaperit vain hiukan ennen ampumista, se taisi masentaa entisestään. Kauhean surullinen tapaus kaikin puolin.
Itse olen löytänyt yhden itsemurhan tehneen nuoren miehen. Asui samassa kerrostalossa ja päätti päivänsä talon vintillä.
Lähipiiristä (työ/opinnot yms.) löytyy useampikin itsemurhaan päätynyt. Pääasiassa nuoria tai keski-ikäisiä miehiä. Mutta myös naisia.