Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärykalvo puhjennut, korva vuotaa ja särkee. Ei antibioottia

Vierailija
13.05.2025 |

Minulla ollut lapsesta asti korvatulehduksia. Korvia on putkitettu, tehty pallolaajennus, antibioottikuureja ym. Ei mikään uusi ongelma sinällään, ikää nyt 30v.

Terveyskeskus on sitä mieltä ettei lääkkeitä tarvita. Aika hoitaa.. onko tämä nykylinja tulehtuneen, särkevän, vuotavan korvan kanssa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykyisin vältetään antibiootteja, enemmän haittaa kuin hyötyä, otat kuurina tav särkylääkettä, sitte osta aussilampaanvillaa, tee tuppo ja laita korvaköytävän päähän, vanha konsti, etin jos löydän sen vinkin, ite oon tehny, auttaa

Eikö tulehduksiinkaan enää määrätä lääkkeitä? 

Antibiootti tepsii vain bakteeri-infektioihin. Korvatulehduksen aiheuttaa virusinfektio. Antibiootti ei auta viruksiin. Tämä on edelleen täysin voimassa olevaa tietoa ja opetettiin ainakin jo 1970-luvulla peruskouluissa. Luulisi opetetun sinullekin.

Tulehduskipulääke kipuun ja kuumeeseen.

Vierailija
22/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy yksityisellä. Olin itse muutama vuosi sitten jonossa päivystykseen korvatulehduksen vuoksi ja se tärykalvo poksahti siinä odotusaulassa. Kipu oli jäätävä, meni niskatkin jumiin siitä raastavasta tunteesta. Sain antibiootit ja mulle nousi vielä kuumekin samana iltana 40 asteeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenäsuihkeen käyttäminenkään ei ole huono idea, se on yhteydessä korvakäytävään. Itse ihettelin kun korvakipuunkin sitä suositeltiin. Apteekista saa myös tulehdusta parantavia korvatippoja (en tiedä voiko siihen korvaan mitään tippoja laittaa, jos on reikä tärykalvossa).

Vierailija
24/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenhän korvatulehdusten hoitona nimenomaan oli puhkaista tärykalvo. Otat tulehduskipulääkettä nyt vain kuurina sen 3 kertaa päivässä tai mitä pakkauksessa lukeekaan. Tulehduskipulääke myös parantaa tulehdusta sen lisäksi, että lievittää tulehduksesta aiheutuvaa kipua.

Vierailija
25/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tausta, nyt vuoden aikana ollut 4 korvatulehdusta ja nolla antibioottia.  Nykyään suositellaan korvanhuuhtelua, jota saa apteekista. Olen lentänyt puhjenneella korvalla nyt kaksi kertaa, jolloin on ollut kipeä. Ota etukäteen kasa buranaa, kyllä sä selviät. Tsemppiä.

Vierailija
26/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tausta, nyt vuoden aikana ollut 4 korvatulehdusta ja nolla antibioottia.  Nykyään suositellaan korvanhuuhtelua, jota saa apteekista. Olen lentänyt puhjenneella korvalla nyt kaksi kertaa, jolloin on ollut kipeä. Ota etukäteen kasa buranaa, kyllä sä selviät. Tsemppiä.

Älkää jättäkö mitään oman korvahuuhtelun varaan, ellei tiedä että pelkkä huuhtelu ok. Lapsilla se ei automaattisesti poista ongelmia, ei siis ehkä aikuisillakaan. Lekurin on hyvä katsoa korva-asiat kuntoon.

Vierailija
27/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nenäsuihkeen käyttäminenkään ei ole huono idea, se on yhteydessä korvakäytävään. Itse ihettelin kun korvakipuunkin sitä suositeltiin. Apteekista saa myös tulehdusta parantavia korvatippoja (en tiedä voiko siihen korvaan mitään tippoja laittaa, jos on reikä tärykalvossa).

Tulehdus paranee itsekseen, eikä puhjenneeseen korvaan panna yhtään mitään. Ne korvatipat on lievästi puuduttavia ja auttavat kipuun tulehduskipulääkkeen ohella.

Vierailija
28/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patterin vieressä nukkuminen lisää korvatulehduksia koska hengität lämmintä ja kuivaa ilmaa. Suurin osa lasten korvatulehduksia toistuvista korvatulehdusta voi johtua patterin vieressä nukkumisesta.

Vierailija
29/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se antibiootti sen korjaisi? Voi huoh mitä taulapäitä taas linjoilla :D

Toivottavasti ap ei onnistu mankumaan enää ainoatakaan turhaa antibioottikuuria. 

Vierailija
30/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenhän korvatulehdusten hoitona nimenomaan oli puhkaista tärykalvo. Otat tulehduskipulääkettä nyt vain kuurina sen 3 kertaa päivässä tai mitä pakkauksessa lukeekaan. Tulehduskipulääke myös parantaa tulehdusta sen lisäksi, että lievittää tulehduksesta aiheutuvaa kipua.

Ei se paranna tulehdusta vaan lievittää oireita sen verran, että pystyy nukkumaan ja olemaan. Elimistö parantaa tulehduksen ihan itse. Virustulehduksia voi vältellä hyvällä käsihygienialla ja voi vähentää muiden tartuttamista käyttämällä oireisena maskia.

Korvatulehdukset on viruksen aiheuttamia  eikä niihin ole eikä tarvita muuta hoitoa kuin oireiden lievittäminen ibuprofeenilla tai parasetamolilla.

Älkää helvetissä tukkiko onteloitanne räällä, jonka itse työnnätte sinne niistämällä, koska se aiheuttaa sitten välikorvan ja sivuontelotulehduksen.

Eli älkää niistäkö, ryystäkää. Vaikka inhottaa, se on ainut riskitön tapa poistaa lima. Nenäliina on hyvä vetiseen nuhaan, voi pyyhkiä sen tipan pois nenän päästä.

Heikkoa on edelleen rahvaan terveys-, hygienia- ja aseptiikkaosaaminen.

Vierailija
31/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle vaan.

Vierailija
32/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityislääkäri voisi antaa lääkemääräyksen.

Voi myös itsehoitona kokeilla pumpulituppoa, johon muutama tippa teepuuöljyä (korvaan) tai valkosipulikäärettä (korvan päälle).

E I

Ei mitään korvan lähellekään.

Tässä tapauksessa, tausta huomioiden, yksityislääkärille.

Lainaa vaikka raha. Ei summa niin valtava ole. Terveys on tärkeä.

Vierailija
33/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo tärykalvon puhkeaminen omadiagnoosi? Jos lääkäri on katsonut korvaasi ja on sitä mieltä, että antibiootti ei tässä tilanteessa auta, niin sillä mennään. Vai onko niin ettet päässyt lääkäriin ollenkaan?

Pääsin kyllä. Olen lähdössä lomalle ensi viikolla. Särkevän vuotavan korvan kanssa pelottaa lähteä. Siksi haluaisin varmuuden vuoksi lääkkeet

Lentämällä? Tarvitset lääkäriltä lentoluvan. Jos korvassa on reikä, niin painetta ei sinne tule, mm uutta tasapaino voi mennä. 

Lääkäri vain sanoi ettei lentämiselle ole estettä.

ap.

Varmaan juuri siksi kun tärykalvossa on reikä. Paine korvassa pääsee tasaantumaan reiän kautta eikä painevaihtelu aiheuta kipua.

Vierailija
34/34 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nykyisin vältetään antibiootteja, enemmän haittaa kuin hyötyä, otat kuurina tav särkylääkettä, sitte

osta aussilampaanvillaa,

MISTÄ UIDUSTA SITÄ NYT KIPEENÄ LÄHDEN OSTAMAAN

OLETKO HULLU

tee tuppo ja laita korvaköytävän päähän, vanha konsti, etin jos löydän sen vinkin, ite oon tehny, auttaa

PISTÄ TUPPO PERS.EESEES.