Saako mielestänne täysi-ikäinen eli 18vuotias mennä kaverin kanssa laivalle ilman kertomista vanhemmille, jos asuu vielä kotona?
Kommentit (52)
Tietenkin saa..pitäähän se päästä irroittelemaan kunnolla ja dokaamaan..
No ei se viisasta ole, mutta ok jos tällainen elämäntapa on sovittu. Silloin ei turhaan ilmoiteta poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki asu kotonaan?
Ne, joilla on koti, yleensä asuvat kotonaan. Asunnottomat eivät.
Tottakai saa mennä. Koheliasta tietty kertoa, ettei tule pariin yöhön kotiin, mutta ei tarvitse kertoa missä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kokemuksesta tiedän, että varmin tapa saada se nuori muuttamaan pois kotoota, kun niuhottaa tämmöisistä asioista.
Oma sisko muutti pois varmaan kahdessa päivässä, kun isäni aikanaan alkoi tämmöisiä vaatimuksia esittämään.
Jonkun 10 vuotta vanhemman jätkän luokse se muutti. Ei varmasti ollut se toivotuin lopputulos isälleni.
Eikö teitä lapsia olisi huolettanut ollenkaan, jos vanhempia ei olisi näkynyt kotona pariin päivään?
Tämä. Jos mun nuori lähtisi laivalle kertomatta, niin saattaisipa olla, että äitikin ottaisi ja lähtisi ja jättäisi laittamatta rahaa tilille. Kas kummaa jääkaappikin olisi tyhjä, ja pakastin sulatettu ja tyhjä.
Mähän oon jo vähintään kaksinkertainen aikuinen, mitä se nuorelle kuuluu, mihin äiti menee, mihin äiti muuttaa tai miten äiti rahansa käyttää.
No tietty hyvä mainita.
Ton tärkeyttä ei nyt välttmättä itse 18 vee tajua vasta kun on itse vanhemman roolissa.
Ikäraja risteilylle on useimmiten 20 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kokemuksesta tiedän, että varmin tapa saada se nuori muuttamaan pois kotoota, kun niuhottaa tämmöisistä asioista.
Oma sisko muutti pois varmaan kahdessa päivässä, kun isäni aikanaan alkoi tämmöisiä vaatimuksia esittämään.
Jonkun 10 vuotta vanhemman jätkän luokse se muutti. Ei varmasti ollut se toivotuin lopputulos isälleni.
Eikö teitä lapsia olisi huolettanut ollenkaan, jos vanhempia ei olisi näkynyt kotona pariin päivään?
Tämä. Jos mun nuori lähtisi laivalle kertomatta, niin saattaisipa olla, että äitikin ottaisi ja lähtisi ja jättäisi laittamatta rahaa tilille. Kas kummaa jääkaappikin olisi tyhjä, ja pakastin sulatettu ja tyhjä.
Mähän oon jo vähintään kaksinkertainen aikuinen, mitä se nuorelle kuuluu, mihin äiti menee, mihin äiti muuttaa
Voi jestas että sä olet typerä!
Höpö kysymys ap, aamun eka trolli, luule.
Mutta kyllä samassa taloudessa asuvien nuorten aikuistenkin, olisi aina hyvä ilmoittaa muille, minne on lähdössä.
Jos jotain sattuu illan ja yön aikana tuolle hlölle, tietää ainakin mihin ja milloin hlö on kotoaan lähtenyt.
Ja kuten tiedetään, mitä tahansa ja missä tahansa, voi näinä aikoina ihmisille sattua.
Pahoinpidellään, raiskataan, ryöstetään, jopa tapetaan. Ja kadotaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mähän oon jo vähintään kaksinkertainen aikuinen, mitä se nuo
Kasva aikuiseksi
Tottakai kuuluu kertoa ja sopia kun kerran kotonaan vielä asuu. Yhteiset pelisäännöt.
Jos se vanhemmille sopii, että ei tarvitse mitään ilmoittaa, niin sitten mutta sellaisia vanhempia ihmettelen. Jotain on silloin pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin? Jos ei nuori osaa muuten toimia ihmisen tavoin, niin on mun mielestä vanhemman, jopa täysi-ikäisen lapsen vanhemman, velvollisuus näyttää, että miltä tuntuu, jos toinen ei toimi aikuisen tavoin. Jotain on saattanut kasvatuksessa jäänyt huomioimatta, jos lapsi näin toimii.
Ajatus on sinänsä täysin absurdi oman lapsen kanssa. Joka kyllä on menevä. Illalla juhlimassakin ollessaan lähettää viestin, jos baari/ yökerho vaihtuu illan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki asu kotonaan?
Ne, joilla on koti, yleensä asuvat kotonaan. Asunnottomat eivät.
18 vuotias voi olla jo opiskelija tai töissä, jolloin hänellä saattaa olla pieni asunto, samallakin paikkakunnalla, jossa oma lapsuuskoti on.
Joten eivät kaikki asu vanhempien kodissa.
Yleensä sitä on tapana kantaa läheisistään vähän vastuutakin. Kukin kertoo minne menee ja milloin ja keiden kanssa. Näin on aina tehty ja varsinkin nykyään se on entistäkin tärkeämpää kun maailma on tullut kylään Suomeenkin.
Kantsii kattoo peiliin, jos nuori jättää kertomatta.
Hyvä kertoa, että on x päivää reissussa. Missä ja kenen kanssa ei tarvitse kertoa.
Kun oma täysi-ikäinen lapsi asui vielä meidän kanssa, niin hän laittoi baari-iltoina viestin, jos meni kaverin luo yöksi. Kyllähän se toi mielenrauhaa, kun aamulla ei tarvinnut ihmetellä onko jotain sattunut, kun lapsi ei ollut kotona. Hyvin harvoin viestiin edes heräsin, näin sen sitten seuraavana aamuna. Ei minun tarvinnut sen enempää tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut haukkumiselle?
Lähinnä asian ydin on se että sinulla ei ole velvollisuutta asuttaa 18 vuotiasta. Jos asuu luonasi, voit luoda säännöt. Jos ei kelpaa, oven paikka löytynee.
Meidän taloudessa kukaan ei lähde yön yli reissulle ilman, että siitä on juteltu/kerrottu etukäteen. Ihan peruskäytöstapoja ja toisten huomioimista mielestäni.