Miten pääsee kuntoutustuelle?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on skitsofrenia ja sillä kuulemma pääsee yleensä vaikka suoraan pysyvälle eläkkeelle, mutta kun olen myös autisti niin ei onnaa edes kuntoutustuki: en kehtaa valehdella, että käyttäisin mömmöjä, mikä on kelalla edellytyksena psyykenongelmien kohdalla. Kun ole high-functional ja oppinut maskaamaan jo autismista neurotyypillistä, niin en joudu psykoosieni takia sairaalahoitoon vaan hoidan ne itse omalla tavallani.
Kykyprofiilissani korostuu verbaalinen lahjakkuus, joten työhakemusten askartelu valehtelematta ei tuota vaikeuksia. Nähdään työelämässä!
Mitä se valehtelu auttaa? Kyllä hoitava taho näkee oletko hakenut lääkkeesi apteekista vai et ja labroissa viimeistään huomataan ettet ole lääkkeitä syönyt.
Onko sinä aikana siis jotain kuntoutusta vai onko se vain sanahelinää?
en tiedä. mut sen tiedän että eräs varakas perhe on saanut vuosikymmenet kelan tukia. Ensin tietty op-tukea, sittwn lapsilisät ja hoitotuet, sitten välillä työttömyyttä puoliso kerrallaan ja toisen puolisin sairauden myötä rahaa ropisee. Asuvat tikava okt (ihan tavallinen lähiö ei HKi) on kallis auto ja molempien isät varoissaan. Etenkin toisen vanhempi järjestänyt talouden näille, koska kumpikaan tästä parista ei ole kyvykäs töissä tienaamaan sitä elintasoa. Se on reissua reissun perään ja kallit vaattet, kokoajan talossa pientä laittoa. Mutta niin se kela vaan antaa karkkirahaa näille. Ymmärrän niin hyvin että halutaan leikata, mutta mikä on kun leikkaukset osuu vääriin kohteisiin?
Aikoinaan nää tyypit ilmiannettiin kun lapset pieniä mol vnhmt työttöminä/hoitovapaalla ja todellusuudessa isovanhemmat rahoitti kaiken. Asuivat tuolloin tosin rivarissa ei niin halutulla alueella, kärsimys kuulemma sekin. Jotenkin niin että järkättiin tuloja jonkun holding-yhtiön kautta ja sit Kela kyllä mietti... Mut tästä jo 10 v ja ny uudet tuet tulilla. En tiiä miten boomerit kanavoi rahaa mutta sokeakin näkee että elintaso ei tule tuista. Niillä ostetaan LV-laukkuja! Ongelma on et niillä jotain superrikkaita sukulaisia ja vertaavat itsensä niihin ja katsova olevansa oikeutettuja tukiin.
Ravaamalla erikoislääkäreillä ja todistuksia. En usko että kaikki jaksaa aina uudelleen sitä rumbaa ja selittelyä, vaikka olis mitkä vaivat. Se on liian stressaavaa ja nostaa sykettä liikaa. Vaikka lekurilla muuten kävisi joskus.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveydellisillä syillä pääsee helposti.
Jos on nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kelan tuilla valmiiksi niin et tule pääsemään vaikka olisit puoleksi kuollut. Nimim. Kokemusta on. Ja sitä paitsi ei pääse jos on autisti olen itse autisti ja ei pääse. Olen myös mielisairaus ei pääse kun pitäisi olla masentunut. Paniikkihäiriö ei riitä kela ei tunnista sitä edes sairaudeksi.
Näillä siis ei pääse, mutta millä pääsee? Tosi moni sanoo olevansa täälläkin kuntoutsutuella joten kai sinne jotenkin pääsee
Minä "pääsin" työkyvyttömyyseläkkeelle vuonna 2020. Sitä ennen taistelin kuntoutustuella maksamisesta 7 vuotta joka kolmas kuukausi. Tarkoittaa sitä, että kuntoutustuki myönnettiin vain 3kk ajaksi kerrallaan, eli jatkuva hakemusrumba päällä. Välillä sitä ei edes myönnetty ja jäit vailla mitään tuloja. Tiedoksenne, ettei sossukaan auta silloin kun tukipäätöstä
Juuri tuon vuoksi minä en uskaltanut hakea kuntoutustukea enkä edes lähteä kuntoutukseen, vaikka lääkäri määräsi. Yritän olla mahdollisimman huomaamaton ja elää työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa. Viime vuodet ovat olleet niin kammottavia, että en enää kestä yhtään väliinputoamista ja rahatta jäämistä. Sossu selittää, että kyllä täydentävää saa sitten jälkeenpäin, kun hakee, mutta kokemus kertoo minulle, että sossu vetää maton jalkojen alta siinä missä Kelakin. Tulis kuula ja tappais. Siis minut.
Skitsofrenialle voi päästä kuntoutustuelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kelan tuilla valmiiksi niin et tule pääsemään vaikka olisit puoleksi kuollut. Nimim. Kokemusta on. Ja sitä paitsi ei pääse jos on autisti olen itse autisti ja ei pääse. Olen myös mielisairaus ei pääse kun pitäisi olla masentunut. Paniikkihäiriö ei riitä kela ei tunnista sitä edes sairaudeksi.
Näillä siis ei pääse, mutta millä pääsee? Tosi moni sanoo olevansa täälläkin kuntoutsutuella joten kai sinne jotenkin pääsee
Mene ensin vakituiseen työhön, ja siitä kuntoutustuella, on neuvoni tää.
Riittäisi, jos pääsisi edes palkattomaan työkokeiluun näyttämään, että ei ole työkykyinen. Mutta mikään työnantaja ei ota työkyvytöntä riesoikseen edes ilmaiseksi.
Ainakin rikkomalla itsensä töissä siihen kuntoon että on kulumia ja välilevyn pullistuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveydellisillä syillä pääsee helposti.
Jos on nuori.
No kappas vaan, ei ole vielä ollut luultavasti työelämässä. Eihän nyt parasta työikäistä päästetä eläkkeelle, vaikka jalat olisi poikki.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin rikkomalla itsensä töissä siihen kuntoon että on kulumia ja välilevyn pullistuma.
Älä unta näe.
Vierailija kirjoitti:
Ole autisti
Autismin lisäksi pitää olla älyllinen kehitysvamma, jotta voi päästä kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle.
Pelkkä autismi ei oikeuta mihinkään tukiin. Ja autistilla kaikki mielenterveyden ongelmat katsotaan olevan osa autismia, joten niitä ei huomioida kuntoustuessa.
Nimi pitää olla Hemmi, Ali Baba tai Kunta Kinte.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on skitsofrenia ja sillä kuulemma pääsee yleensä vaikka suoraan pysyvälle eläkkeelle, mutta kun olen myös autisti niin ei onnaa edes kuntoutustuki: en kehtaa valehdella, että käyttäisin mömmöjä, mikä on kelalla edellytyksena psyykenongelmien kohdalla. Kun ole high-functional ja oppinut maskaamaan jo autismista neurotyypillistä, niin en joudu psykoosieni takia sairaalahoitoon vaan hoidan ne itse omalla tavallani.
Kykyprofiilissani korostuu verbaalinen lahjakkuus, joten työhakemusten askartelu valehtelematta ei tuota vaikeuksia. Nähdään työelämässä!
Morjestellaan! Täysin samalla pakalla vedetään myös täällä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä "pääsin" työkyvyttömyyseläkkeelle vuonna 2020. Sitä ennen taistelin kuntoutustuella maksamisesta 7 vuotta joka kolmas kuukausi. Tarkoittaa sitä, että kuntoutustuki myönnettiin vain 3kk ajaksi kerrallaan, eli jatkuva hakemusrumba päällä. Välillä sitä ei edes myönnetty ja jäit vailla mitään tuloja. Tiedoksenne
Nykyään taitaa päästä enää jos on vaikea tai psykoottinen masennus, skitsofrenia, skitsoaffektiivinen häiriö tai kaksisuuntainen mieliala häiriö. Tai sitten pitää olla vaarallinen muiden hengelle ja/tai terveydelle. Sitä ennen tietenkin pitää ravaa vuosia/vuosikymmeniä psykologilla, psykologisissa testeissä ja vetää kymmentä eri lääkkettä, mistä mikään ei toimi. Ellei ole sitten ihan todella pahat oireet, niin sillon napsahtaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
ADHD ja autismi potilaat pääsee 100% varmasti
Höpö höpö. Kuule moni lääkäri ja juristikin on kirjolla ja työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD ja autismi potilaat pääsee 100% varmasti
Höpö höpö. Kuule moni lääkäri ja juristikin on kirjolla ja työelämässä.
Moikka vaan, näillä mennään :)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos ei ole työkykyä.
Sitä ei ole.
Minä "pääsin" työkyvyttömyyseläkkeelle vuonna 2020. Sitä ennen taistelin kuntoutustuella maksamisesta 7 vuotta joka kolmas kuukausi. Tarkoittaa sitä, että kuntoutustuki myönnettiin vain 3kk ajaksi kerrallaan, eli jatkuva hakemusrumba päällä. Välillä sitä ei edes myönnetty ja jäit vailla mitään tuloja. Tiedoksenne, ettei sossukaan auta silloin kun tukipäätöstä odotetaan. Ja olen ollut onnettomuudessa ja suurelta osin liikuntakyvytön ja kärsin hermosäryistä lopun elämäni 24/7. On hulluutta että vaaditaan erikoislääkärin lausununtoja terveydentilasta, jotka Kelan lääkäri voi sitten surutta mitätöidä näkemättä sinua koskaan.