Kokopäivätyön palkka 1430 euroa. Kuulostaako hyvältä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt kovin hyvältä kuulosta, mikä matalapalkka-ala kyseessä?
Harjoittelija avustaa ilmasto-ohjelman tiimiä. Syksyllä painopisteisiin kuuluvat nielupolitiikka, terässektorin päästöjen vähentäminen sekä ilmastovastuullinen sijoittaminen. Harjoittelijan työtehtäviin kuuluu muun muassa Suomen ja EU-tason ilmastopolitiikan seuraaminen, YK:n ilmastokokoukseen (COP30) liittyvien tapahtumien järjestelyt sekä erilaiset tiedonhakutoimeksiannot.
Harjoittelijan palkka on erikseen. Monella alalla harjoittelu tehdään täysin ilmaiseksi. Tyttäreni aloittaa pian työharjoittelun AMK- opintoihin liittyen. Harjoittelupaikka maksaa palkkaa 700€/kk.
Tuo 1400 on harjoittelijan palkakaksi siis hyvä.
Vierailija kirjoitti:
"Okei eli kyseessä on harkkapaikka eikä varsinainen työsuhde. Olisit heti sanonut. Korkeakouluharjoittelijan palkka on yleensä tuota luokkaa, voi olla vähemmänkin. Itse tein aikanaan palkatonta harjoittelua 3kk. Sairaanhoitajilla taitaa myös olla pakollinen palkaton harjoittelujakso 8h/päivä. Paikallisista, mielenkiintoisista paikoista käydään kova kilpailu, kyllä mä lähtisin tohon jos olisi oman alan hommia ja tarve saada jalkaa oven väliin."
Onko sillä merkitystä millä nimikkeellä paikka on ilmoitettu, kun kuitenkin tehdään täyttä työpäivää ja ihan oikeita työtehtäviä itsenäisesti?
Ap
Emt, eivät nuo kuulosta miltään vastuutehtäviltä. Ja voit myös sopeuttaa omaa työtahtiasi palkkaan, eli ottaa rennommin.
Herättää ajatuksia että kannatti kituuttaa ja opiskella 9 vuotta kun palkka alkaa numerolla 6.
Harkkapalkaksi on ok. Jos olisi kyse oikeasta itsenäisestä työstä niin ei olisi ok.
Mä tein töitä tuolla nettopalkalla. Tekisin vieläkin mutta oli määräaikainen. Nyt olen työtön.
Thaimaasta tuleville marjanpoimijoille ihan ok. Sillä elää koko suku vuosikaudet kuin kuninkaalliset.
Suurin osa korkeakouluharjotteluista on kokonaan palkattomia, 3-12 kk orjatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin huonoa palkkaa saa olla missään. Eihän se tee edes yhdeksää euroa tunti. Ehkä jossain nuorten kesätyössä
Ei olekaan, aloittaja valehtelee
Minä hain muutama vuosi sitten erään suurlähetystön viisumivirkailijaksi. En muista palkkaa tarkkaan, mutta max. 1300 euroa se oli kokopäivätyöstä.
Joskus tein määräaikaisia töitä, palkka 15OOe/kk nettona, kerrytti eläkettä ja sain sitten taas ansiosidonnaisen päivärahan, mulla kannatti kun muuta ei ollut tarjolla. Nyt olen eläkkeellä. N64v
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuohon rahaan pitäs tehdä?
Mä tein hoitoapulaisen töitä palvelukodeissa.
Kuulostaisi hirveälle, ei tuolla tule Suomessa toimeen.
Saisin ansiosidonnaista verojen jälkeen 1700€ 25% veroprosentilla, että tiukkaa tekisi jos työt loppuisi.
Ei ole mistään kotoisin. Yrittäjänä voisin tehdä töitä, jos käteen jäisi tuon verran, mutten tekisi mitään työtä vieraalle tuolla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
saan eläkettä tuon verran...
Minä satasen vähemmän nettona, pärjää jotenkuten kun on oma koti ja pienet asumiskustannukset.
Minulle tarjottiin 1400 euron palkkaa 10 tunnin työpäivillä ja viikonloppuna myös töitä. Omaa autoa olis pitänyt käyttää ja ostaa bensat myös. 1400 euroa brutto palkka, seurakunnan työhaastattelussa olin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt kovin hyvältä kuulosta, mikä matalapalkka-ala kyseessä?
Harjoittelija avustaa ilmasto-ohjelman tiimiä. Syksyllä painopisteisiin kuuluvat nielupolitiikka, terässektorin päästöjen vähentäminen sekä ilmastovastuullinen sijoittaminen. Harjoittelijan työtehtäviin kuuluu muun muassa Suomen ja EU-tason ilmastopolitiikan seuraaminen, YK:n ilmastokokoukseen (COP30) liittyvien tapahtumien järjestelyt sekä erilaiset tiedonhakutoimeksiannot.
Harjoittelijan palkka on erikseen. Monella alalla harjoittelu tehdään täysin ilmaiseksi. Tyttäreni aloittaa pian työharjoittelun AMK- opintoihin liittyen. Harjoittelupaikka maksaa palkkaa 700€/kk.
Tuo 1400 on harjoittelijan palkakaksi siis hyvä.
Tämäkin nyt riippuu ihan siitä "harjoittelun" luonteesta. Jos kyseessä on opintoihin liittyvä harjoittelu, johon työnantaja ei edes voi valita itse mielestään sopivaa hakijaa, on ihan ymmärrettävää, että palkka/korvaus on pieni tai olematon. Jos taas kyseessä on ihan tavallinen työ, johon etsitään tavallisen rekryprosessin kautta alan opiskelijaa "harjoittelijaksi", riippuen tehtävien vaativuudesta pitää sen palkankin sitä vastata, että edes saa ketään sopivaa töihin.
Itse tein harjoittelijana reilun vuoden ennen valmistumista töitä yli 3000 euron kuukausipalkalla. Käytännössä ihan samoja hommia, mitä vastavalmistuneetkin, ja jatkoin samoissa hommissa myös valmistuttuani pienellä palkankorotuksella ja tittelinmuutoksella.
Soskuttamalla saa enemmän, joten ei jatkoon.
Jos on fyysisesti raskastatyö huono palkka.
The only fears we have to fear is these fears itself.
Onhan toi yhden kokopäivän palkaksi ihan hyvä.
Jos tuo on parin kuukauden harkkaripesti niin ok. Mutta selvittäisin harkan aikana kaikkien mahdollisten kyseisen firmassa työskentelevien verotiedot ja kauanko ovat olleet talossa -> onko kannattavaa jäädä kyseiseen taloon odottelemaan ylennyksiä.