Lapsia ei kuulemma tehdä tarpeeksi, mutta kenellekään ei riitä töitä
Eikö tässä ole aika iso ristiriita? Työttömyys kasvaa jatkuvasti, mutta silti itketään kun ihmiset eivät tee lapsia. Miksi niitä lapsia pitäisi tehdä? Lisää työttömiä elätettäväksi?
Kommentit (71)
Kuka näin sanoo? Jotkut yksittäiset raivopäiset eläkeläiset medioissa?
Ei kannata kuunnella dementikkojen juttuja. Ei työpaikoista tai synnyttelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän päättävässä asemassa olevat poliitikot mm
Normaalistihan ihmiset itse tekevät itselleen hommia jos niitä ei muilla ole tarjota. Vain Suomessa kansa odottelee, että joku antaa hänelle työpaikan. Siinä työpaikassakin kiinnostaa oikeasti vain palkka, ei niinkään minkään tuottavan tai edes järkevän työn tekeminen. Enkä sano, etteikö palkkaa pidä maksaa, mutta ei se voi olla minkään toiminnan prioriteetti.
Suomessa oli yli 550t työtöntä työnhakijaa 3/2025
https://www.tyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?ssid=250509172655…
Maaliskuussa 2025 avoimia työpaikkoja oli Suomessa 46 334. Tämä on 22 % vähemmän kuin samalla ajanjaksolla vuonna 2024, jolloin avoimia työpaikkoja oli 59 209.
Nettomaahanmuuton määrä kasvaa vuosittain jatkuvasti, viime vuonna tuli 50 000 (nettomaahanmuutto).
Vierailija kirjoitti:
Normaalistihan ihmiset itse tekevät itselleen hommia jos niitä ei muilla ole tarjota. Vain Suomessa kansa odottelee, että joku antaa hänelle työpaikan. Siinä työpaikassakin kiinnostaa oikeasti vain palkka, ei niinkään minkään tuottavan tai edes järkevän työn tekeminen. Enkä sano, etteikö palkkaa pidä maksaa, mutta ei se voi olla minkään toiminnan prioriteetti.
Suomessa hommien teko itselleen johtaa vaan siihen, että saa verottajan ja muut viranomaiset peräänsä, ja joutuu maksamaan paljon enemmän kuin mitä sillä hommien teolla tienasi.
Kaikenlaista säätelyä pitäisi purkaa todella paljon jos haluttaisiin, että ihmiset elättäisivät itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, voi mennä vaikka kadunkulmaan laulamaan ja keräämään rahaa hattuun. Tai voi maalata postikortteja ja kaupitella niitä torilla. Monissa muissa maissa porukka myy kadunkulmissa vaikka mitä matkamuistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voi mennä vaikka kadunkulmaan laulamaan ja keräämään rahaa hattuun. Tai voi maalata postikortteja ja kaupitella niitä torilla. Monissa muissa maissa porukka myy kadunkulmissa vaikka mitä matkamuistoja.
Onko verot, eläkemaksut ja katutilan/toripaikan vuokra maksettu? Ovatko kirjanpito, pankkiasiat ja firman muut paperit kunnossa? Useimmilla asiakkailla ei ole käteistäkään, joten korttimaksulaitteet tarvitsee myös. Jotta itse maalatulla postikortilla tienaa, niin hinnoittelu menee väkisin korkeaksi ja asiakkaat ovat harvassa. Suurin osa ihmisistä ei edes kävele kaduilla ja toreilla vaan menee autolla Prismaan ostoksille. Prismasta saa postikorttejakin, mikäli joku nyt sellaisia vielä lähettää eikä vaan laita kuvaviestiä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän päättävässä asemassa olevat poliitikot mm
Kukaan ei pakota kuuntelemaan heitä siltikään. Itsemääräämisoikeus on perustuslaillinen eli kukaan ei tule sinuun siementä istuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletkos, että naapuri on anteliaampi kuin työkkäri? Tuskinpa vaan. Ja työkkäri ei katso hyvällä yrityspuuhasteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hommien teko itselleen johtaa vaan siihen, että saa verottajan ja muut viranomaiset peräänsä, ja joutuu maksamaan paljon enemmän kuin mitä sillä hommien teolla tienasi.
Kaikenlaista säätelyä pitäisi purkaa todella paljon jos haluttaisiin, että ihmiset elättäisivät itse itsensä.
Tarvittaisiin perustulo. Jo ammatinharjoittajan asiakaskunnan rakentaminen vaatii sen verran aikaa ja vaivaa, että harjoittajan on saatava muutakin tukea kuin pari kuukautta starttirahaa.
20 000 lasta on lastensuojelun asiakkaana. Huolehditaan näistä ensin.
Niitä ihmisiä tarvitaan asuntosijoittajien asuntoihin, joita pankit ovat rahoittaneet ja rakennusliikkeet rakentaneet. Asuntobisneksellä on iso vaikutus Suomen kansantalouteen.
Vierailija kirjoitti:
Uhreina siis. Lastensuojelulla on uhreja, vain lasu itse nimittää näitä "asiakkaikseen". Vähän niinkuin r aiskaajakin nimittää tekosiaan "seksiksi", uhri on eri mieltä.
Lapsia tehdään juuri se määrä, minkä vanhemmat kokevat oikeaksi määräksi. Jos se ei päättäjille riitä, niin heillä on itsellään aina mahdollisuus lisääntyä kuin puput ja näyttää vähän mallia.
Vierailija kirjoitti:
Lasuttelun vähentäminen olisi aika keskeinen säästökeino valtiolle näinä aikoina. Rahaa säästyisi runsaasti, ja samalla lasunpelon vanhemmille aiheuttama stressi vähenisi, jolloin ihmiset uskaltaisivat tehdä enemmän lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kela ja sossu maksaa onneksi elämisen joten työpaikka ei ole mikään pakollinen suomessa jos haluaa lapsia.
Ei maksa jatkossa. Yleistuki tulee.
Ennen kuin viittii hankkia lapsia, kannattaa hankkia sen verran iso osakesalkku, että voi elellä sen tuottamilla pääomatuloilla mahdollisen/todennäköisen työttömyyden ajalla.
Kukaan ei ole vastannut siihen kysymykseen miksi päättäjät haluavat ihmisten tekevän lisää lapsia kun ei näille enää riitä töitä tulevaisuudessa
Kela ja sossu maksaa onneksi elämisen joten työpaikka ei ole mikään pakollinen suomessa jos haluaa lapsia.