HS: Suomi ei ole lottovoitto
https://www.hs.fi/feature/art-2000011133686.html
Työväenluokan mies ei tutkimusten mukaan ole tyytyväinen elämäänsä Suomessa. Raha ei riitä. Onko näin? Onko työväenluokkalaisella miehellä asiat huonommin kuin vaikkapa keskiluokan miehillä? Mikä erottaa?
Kommentit (208)
Enpä tiedä, itse duunarina saan 3600e/kk duunarina putkitöillä ja olen vielä aika aloittelija, moni vanhempi työkaveri tienaa sen 60 000 vuodessa. Kyllä näillä itse ainakin pärjään.
Se, että Suomeen syntyminen olisi lottovoitto, on kyllä eräänalinen myytti, kuten myös uskomus maailman parhaasta terveydenhoidosta. Suomalaisilla on aina ollut ihme vimma pitää kotimaisuutta jonain laadun takeena. Itse siirsin esim. hammashoidon ulkomaille ja 15 vuotta sitten, kun huomasin saavani hyvää hoitoa muualla jopa edullisemmin ja ilman jonotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, itse duunarina saan 3600e/kk duunarina putkitöillä ja olen vielä aika aloittelija, moni vanhempi työkaveri tienaa sen 60 000 vuodessa. Kyllä näillä itse ainakin pärjään.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Paikallinen sopiminen on jo voimassa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eikä riitä edes ruokaan.
Eli pitää alkaa tehdä avoimia työhakemuksia missä palkkatoive on alle tessin.
Netissä on juttu, kuinka osa taloyhtiöistä ei saa remonttilainaa putkiremonttiin edes pääkaupunkiseudulla.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan niin pätevänä pystyt päättelemään sen, että koko Suomen työttömät eivät voi tehdä putkitöitä, ja että ne paskemmatkin hommat on pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjan hinnat, ja Romanian tulotaso.
Miten helvetissä tässä vielä lapsen elättäis, kun juuri ja juuri riittää palkka edes omaan elämiseen?
Tämä! Ei se, että kaupassa on kallista, tee tästä hienompaa maata, vaan paskemman, jos kansan tulotaso ei mätsää. Ollaan muututtu noloksi itäblokkimaaksi, kauas muista pohjoismaista. Sivistysmaa huolehtii kaikista, ei vain herroista.
Afrikassa lisäännytään kyllä. Ja Lähi-idässä.
Perussuunarimieshän tienaa saman verran kuin lääkäri, esim putkimies tai joku kylmäasentaja. Perusduunarinainen ei.
Miksi nämä peruaduunarimiehet valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan putkari jolla on vähääkään kokemusta tee millään tessin mukaisella palkalla ainakaan näin pääkaupunkiseudulla. Kohta on vielä tällä alalla hyvät ajat kun rakennus lähtee nousuu ja liian vähän tekijöitä.
Kaupan alalla saa palkkaa 1300 netto, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä. Soviteltua saa 140 lisäksi. Vuokra 800 ja pitää olla auto, jotta pääsee vuorotöihin.
Työtunteja ei saa enempää. Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä.
Työnantajat ei työvuoroja sovittele eli hankala tehdä toista työtä, kun ei voi olla töissä kahdessa paikassa samaan aikaan.
Ravintola sama juttu.
Suomessa 600000 vieraskielistä. Suuri osa pk-seudulla. Nostamassa asumisen hintaa. Tätä voi vihervassarikin miettiä vuokra-asunnossaan.
Suomessa ilmainen koulutus. Ei voi kun itseään syyttää jos ei opiskele kunnon ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan putkari jolla on vähääkään kokemusta tee millään tessin mukaisella palkalla ainakaan näin pääkaupunkiseudulla. Kohta on vielä tällä alalla hyvät ajat kun rakennus lähtee nousuu ja liian vähän tekijöitä.
Ei talous lähde nousuun.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat senkun vähenevät ja asuntoja vapautuu.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon hallitusohjelman (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Lisäksi joudut hoitamaan töiden ohella omat eläkkeellä olevat vanhempasi.
Vierailija kirjoitti:
Perussuunarimieshän tienaa saman verran kuin lääkäri, esim putkimies tai joku kylmäasentaja. Perusduunarinainen ei.
Miksi nämä peruaduunarimiehet valittaa?
Ei se työnteko ole herkkua, vaikka siitä hyvän palkan saisikin.
Kaikki palvelut kotiin maksaa eläkeläiselle.
Joko omaiset siivoavat eläkeläisen kodin tai kodin siivous on ostettava yksityiseltä siivousyritykseltä.
Myös 97-vuotiaana.
Suomessa ei ole valtion palkkalistoilla työntekijöitä jotka siivoaisivat eläkeläisten koteja ilmaiseksi.
Meiltä on myös vapaus lähteä mielestään parempiin maihin ihan vapaasti. Jostain syystä ei mitään suurta muuttoliikettä ole näkyvissä.
Vierailija kirjoitti:
Joko omaiset siivoavat eläkeläisen kodin tai kodin siivous on ostettava yksityiseltä siivousyritykseltä.
Myös 97-vuotiaana.
Suomessa ei ole valtion palkkalistoilla työntekijöitä jotka siivoaisivat eläkeläisten koteja ilmaiseksi.
Myös kotihoito käynnit maksavat eläkkeen suuruuden mukaan, kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa ja auttavat pukemisessa, kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla.
Muut palvelut on ostettava erikseen kuten kodin siivous, kauppapalvelu, pyykkipalvelut, turvapuhelinpalvelu, kylvetyspalvelut, lämmin ruoka palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Myös 97-vuotiaana.
Monilla eläkeläisillä olisi kyllä varaa maksaa viikkosiivojalle, mutta omaiset vinkuvat yhteiskunnalta apua, että jäisi perintöä enemmän.
Tämä! Ei se, että kaupassa on kallista, tee tästä hienompaa maata, vaan paskemman, jos kansan tulotaso ei mätsää. Ollaan muututtu noloksi itäblokkimaaksi, kauas muista pohjoismaista. Sivistysmaa huolehtii kaikista, ei vain herroista.