Ah ihanaa olla teinin äiti
Pari tuntia sitten tuli halaamaan ja toivottamaan hyvää äitienpäivää. Siitä hetken päästä suuttui, kun sanoin, että ei lähde ennen ruokaa minnekään. Karjui mulle, että olen maailman huonoin äiti ja toivotti mulle maailman huonointa äitienpäivää kera kaikkien tuntemiensa kirosanojen. Sitten meni ovet paukkuen omaan huoneeseen jatkamaan angstiaan. Tunti sitten oli ruoka ja ruokailemaan tuli ihan hyvällä mielellä ja pyysi anteeksi ja halasi. Lopuksi itsekin nauroi sille, miten hän ei itsekään pysy perässä, että milloin on vihainen ja milloin taas ei. Nyt lähti kavereille ja laitto mulle vielä viestin, jossa sanoi että ei tarkoittanut huonoa äitienpäivää sillon oikeasti. Eihän tässä mihinkään lintsille tarvitse lähteä kun on vuoristorata omasta takaakin.
Kommentit (36)
Meillä teini on kuin Kaurismäen elokuvasta. Ei varmaan edes tiedä äitienpäivästä. Haki ruokaa ja kirjoittaa tuolla esseetä.
Sun syy kun kielsit lähtemästä. Kuka vaan suuttuis siitä.
Onko kaverit muka ulkona? Eiköhän kaikki ole kotona juhlimassa äitienpäivää.
Ei kuulosta tutulta. Joku teidän kommunikaatiossa on pielessä. Tykkäät määräillä vähän joka asiasta?
T. Kolmen lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta tutulta. Joku teidän kommunikaatiossa on pielessä. Tykkäät määräillä vähän joka asiasta?
T. Kolmen lapsen äiti
Just parasta ja turvallista et on äiti, aikuinen jolle tunteet voi näyttää.
Murrosikäisen käytöstä, oikein normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
Minusta tää on tosi väsynyt argumentti, että jos murrosikäinen ei raivoa jatkuvasti eikä vihaa vanhempiaan, niin hän ei vaan uskalla näyttää tunteitaan. Olen vahvasti eri mieltä. Jokuhan sen näytettävän raivon aiheuttaa ja usein se aiheuttaja on vanhempien epäreilu käytös.
Ps. Huutaminen ja raivoaminen on opittu tapa
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
No höh. Mä olin just tollanen tulivuori teininä kun taas sisarus kiltti tasainen tapaus. Samat vanhemmat, sama kasvatus.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
Minusta tää on tosi väsynyt argumentti, että jos murrosikäinen ei raivoa jatkuvasti eikä vihaa vanhempiaan, niin hän ei vaan uskalla näyttää tunteitaan. Olen vahvasti eri mieltä. Jokuhan sen näytettävän raivon aiheuttaa ja usein se aiheuttaja on vanhempien epäreilu käytös.
Olet pihalla kuin lumiukko.
Tunteet vetää kuin vuoristorataa murrosikäisillä teinareilla.
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
Tää on niin vauvapalstaa. Lapset on kauheita ja niitä pitää koko ajan niin hlevetsisti kasvattaa ja rangaista ja komennella. Aikuinen ei voi näyttää asiallista esimerkkiä ja antaa teinille päätäntävaltaa näinkin yksinkertaisessa asiassa, kuin milloin teinillä on nälkä.
kohta kolmaskin teini on täällä aikuinen, eikä meillä ole ikinä ollut mitään tuollaisia ihme raivoamisia. Varmaan just siksi, kun heillä on aina ollut myös oma ääni, enkä mä ole ollut joku ääliö komentelija.
Vierailija kirjoitti:
Hölöpätipöppöötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
No höh. Mä olin just tollanen tulivuori teininä kun taas sisarus kiltti tasainen tapaus. Samat vanhemmat, sama kasvatus.
Eri
Ei sisaruksilla ole koskaan täysin sama kasvatus, koska he eivät ole sama henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölöpätipöppöötä.
Oletan, että vastaat teinisi kommentteihin myös samalla tyylillä. Ei mikään ihme, että raivostuttaa :)
Sellaisia ne tytöt ja muutenkin naiset ovat. Koko ajan huutavat ja kiroilevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
Voi zees mitä lässytystä. Tuollainen että käyttäydyt mulkusti lasta kohtaan ja saat siitä raivot, ei ole mitään parasta ja turvallista.
Mutta ainahan sitä voi itselleen uskotella moista.
Lapsen kanssa voi myös alusta asti olla kunnioittava ja keskusteleva, ja pitää silti järkevät ja hyvät rajat. Eikä kenenkään tarvitse huutaa ja riehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
Normaalia molemmat. Mun teinit ei myöskään raivonneet, mutta näen silti ihan normaalina tuon raivonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
Se että vanhempi on uuden tilanteen edessä, ja käskee ja komentaa isompaa lasta kuten pikkulasta komennetaan. Nuori rähähtää siitä ja näin opettaa vanhemmalle miten häntä tulisi puhutella. Vanhemman mielestä teini on kuitenkin ihan pikkuvauva vielä ja jatkaa vauvana pitämistä. Mitä nopeammin vanhempi antaa nuorelle tilaa ja alkaa kohtelemaan häntä kuin nuorta eikä kuin pikkulasta niin sitä vähemmillä raivoamisilla päästään.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia ne tytöt ja muutenkin naiset ovat. Koko ajan huutavat ja kiroilevat.
Huutaminen ja kiroileminen on naiselle voimauttavaa ja keino sanoutua irti patriarkaalisista sortorakenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen lapsen äiti
Se että vanhempi on uuden tilanteen edessä, ja käskee ja komentaa isompaa lasta kuten pikkulasta komennetaan. Nuori rähähtää siitä ja näin opettaa vanhemmalle miten häntä tulisi puhutella. Vanhemman mielestä teini on kuitenkin ihan pikkuvauva vielä ja jatkaa vauvana pitämistä. Mitä nopeammin vanhempi antaa nuorelle tilaa ja alkaa kohtelemaan häntä kuin nuorta eikä kuin pikkulasta niin sitä vähemmillä raivoamisilla päästään.
Rähähtäminen on mahdollista koska vanhempi ei halua rangaista huonokäytöksistä teiniä vaan sallii rähähtämisen siihen vedoten, että "lapsella on oikeus tunteisiinsa".
Tiedän tunteen! Hyvää äitienpäivää.