Treenaan seuraavat 30 vuotta joka toinen päivä, onko tässä järkeä?
Toisen keskustelun innoittamana tulin ajatelleeksi seuraavaa:
Olen nyt 55-vuotias, eli elän hyvällä/huonolla tuurilla vielä 30 vuotta. Olen treenannut salilla viimeiset neljä vuotta kolmesta neljään kertaa viikossa. Sitä ennen treenasin epäsäännöllisemmin, kunnes tajusin, että jos haluan pysyä toimintakykyisenä ja hyvässä kunnossa, on pakko treenata enemmän, koska lihas surkastuu vanhemmiten.
Käytän kuntosalimaksuihin n. 300 e vuodessa. Jos elän vielä sen 30 v. tulen käyttäneeksi rahaa treenaamiseen 9000 euroa loppuelämäni aikana. Onhan se aika paljon rahaa, mutta varsinainen ongelmani on tämä:
Aionko oikeasti käydä koko loppuelämäni ajan puskemassa rautaa salilla joka toinen päivä, kesät talvet, loputtomiin? Mitä järkeä siinä on? Se vie aikaa, se vaatii valtavan sitoutumisen, ja siitä tulee sairaan tylsää. Mieti, että pusket sitä samaa stanan tankoa vielä vuonna 2055. Oikeasti?
Miten kauan te muut ajattelitte vielä maksaa kausimaksuja ja käyttää aikaa ainoasta elämästänne treenaamiseen?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Olen 2 kertaa elämässäni käynyt maksullisella salilla, ei ole mun juttu. Treenaan muuten. Lihasvoiman on oikeasti tärkeää kun vanhenee, jalkalihakset, käsilihaksia, vatsalihakset ja selkälihakset. Myös aivoja pitää treenata. Ei ole mitään mieltä olla hyväkuntoinen dementikko.
Hyvä kommentti, kiitos tästä.
Liikkuminen muuten treenaa myös aivoja. Tanssin sanotaan olevan parasta aivotreeniä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Toimintakyvyn ja lihakset saa pidettyä yllä monipuolisella liikunnalla, jos salilla käynti tökkii.
Eikä siellä salillakaan tarvitse kai joka toinen päivä käydä? Itse olen käynyt salilla kerran viikossa puolitoista vuotta ja painot ovat tuplaantuneet, vaikka kaikissa ohjeissa sanotaan, että vähintään kaksi kertaa viikossa pitää treenata. Kieltämättä nyt tuntuu, että kehitys on hidastunut, mutta mitä väliä? Lihakseni ovat kuitenkin paremmassa kunnossa kuin sillä puutarhuri-marjanpoimijalla, joka hänkin on vanhanakin toimintakykyinen, ainakin mitä omia isovanhempieni elämää seurasin.
Ei kai jatkuvasti tarvitse kehittyä? Nyt vain ylläpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimintakyvyn ja lihakset saa pidettyä yllä monipuolisella liikunnalla, jos salilla käynti tökkii.
Eikä siellä salillakaan tarvitse kai joka toinen päivä käydä? Itse olen käynyt salilla kerran viikossa puolitoista vuotta ja painot ovat tuplaantuneet, vaikka kaikissa ohjeissa sanotaan, että vähintään kaksi kertaa viikossa pitää treenata. Kieltämättä nyt tuntuu, että kehitys on hidastunut, mutta mitä väliä? Lihakseni ovat kuitenkin paremmassa kunnossa kuin sillä puutarhuri-marjanpoimijalla, joka hänkin on vanhanakin toimintakykyinen, ainakin mitä omia isovanhempieni elämää seurasin.
Ei kai jatkuvasti tarvitse kehittyä? Nyt vain ylläpitoa.
Olen itse tosiaan vasta 55, mutta olen jo tajunnut sen, että vanhemmiten voiman säilyttäminen on kuin juoksisi kilpaa kovenevaan vastatuuleen. Ei enää riitä se ponnistus, mikä riitti kolmevitosena, nyt ponnistella kovemmin että pääsee samaa vauhtia kuin nuorena. Siksi en oikein hyväksy näitä vastauksia, että "kyllä se puutarhan hoitelu ja kahvilassa istuskelu riittää".
ap
Olen nyt 69 v. nainen ja eläkkeellä, työssäoloaikanani en harrastanut muuta liikuntaa kuin työmatkat kävellen (n. 3 km suuntaansa). Eläkkeelle jäätyäni pudotin painoani melkein 20 kg ja painonpudotuksen aikana harrastin reipastahtista kävelyä 6 päivänä viikossa (10 000 askelta/päivä) ja kotona tuli tehtyä jotain jumppaliikkeitä ja hulavanteen pyöritystä. Kävelen edelleen tuon saman askelmäärän ja pyöritän sitä hulavannetta ja lisäksi olen käynyt vajaat 3 v. kuntosalilla 2 kertaa viikossa (julkinen serktori/senioripassi ja huokea hinta) Kehonkoostumusmittauksissa olen käynyt pari kertaa vuodessa ja olen saanut todella hyvät pisteet mittauksissa ja lihaskuntoni on nyt hyvä. Tämä nyt todistakoon sen, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa huolehtimaan terveydestään ja lihaskunnostaan ja 2 kertaa viikossa tehdyllä kuntosalitreenillä saa hyviä tuloksia aikaan jos sen lisäksi harrastaa jonkun verran muutakin liikuntaa.
Mä kävin koronaan asti 3-4x vko tanssitunnilla ja lisäksi salilla 1-2x vkossa. Kun oli palaamassa treeneihin minulta löytyi 54v vakava sairaus, niin en voi tolleen enää treenailla. Nyt teen joka päivä pienen kotijumpan sekä kävelylenkin. Mulla on käsipainot ja kuminauha venyttelyyn sekä hulavanne, ne riittää mulle. Enemmän mun treenit on tai chi -tyylistä. Tanssitunteja kaipaan, mutta mun kunto ei vielä riitä. Toivon pääseväni vielä vaikka salsaan, mutta etenen pikku hiljaa.
Mun mielestä kunnon ylläpitämisessä on järkeä, mutta pitäisikö sun valita laji, josta tykkäät?
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin koronaan asti 3-4x vko tanssitunnilla ja lisäksi salilla 1-2x vkossa. Kun oli palaamassa treeneihin minulta löytyi 54v vakava sairaus, niin en voi tolleen enää treenailla. Nyt teen joka päivä pienen kotijumpan sekä kävelylenkin. Mulla on käsipainot ja kuminauha venyttelyyn sekä hulavanne, ne riittää mulle. Enemmän mun treenit on tai chi -tyylistä. Tanssitunteja kaipaan, mutta mun kunto ei vielä riitä. Toivon pääseväni vielä vaikka salsaan, mutta etenen pikku hiljaa.
Mun mielestä kunnon ylläpitämisessä on järkeä, mutta pitäisikö sun valita laji, josta tykkäät?
Hyviä pointteja. Kyllä minä tykkään salitreenistä. Mutta mieti että tekisit samaa kolmekymmentä vuotta, samassa paikassa, samojen treenikavereiden kanssa, loputtomiin. Jotenkin se ajatus lannistaa. Aionko oikeasti tehdä tätä aina?
Jos en tee, heikkenen ja haurastun. Eli pakko on tehdä. Ajatteleekohan kukaan muu näin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja. Kyllä minä tykkään salitreenistä. Mutta mieti että tekisit samaa kolmekymmentä vuotta, samassa paikassa, samojen treenikavereiden kanssa, loputtomiin. Jotenkin se ajatus lannistaa. Aionko oikeasti tehdä tätä aina?
Jos en tee, heikkenen ja haurastun. Eli
Ajattelee. Olen 40 ja mietin ihan täsmälleen samaa. Olen 10 vuotta jo harrastanut, vielä olis varmaan se 40 vuotta jäljellä. Näitä samoja puntteja, vuodesta toiseen. Kyllähän se pistää miettimään. Mutta aion jatkaa, aion pysyä toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en tee, heikkenen ja haurastun. Eli
Kai sitä iän myötä väistämättä heikkenee. Toimintakykyisyyden ja 20-vuotiaan suorituskyvyn välissä on kuitenkin aika laaja skaala. Hyvin harva tekee salitreeniä joka toinen päivä, mutta aika moni on kuitenkin toimintakykyinen kuolemaansa saakka. Treenaa hetki fiiliksen mukaan ja katso mikä vaikutus sillä on kuntoon. Tollasella pakkopullamenolla tuskin jaksatkaan kolmeakymmentä vuotta, ja helposti käy niin, että liikkuminen jää kokonaan.
Vähempikin riittää,vaikka kerran viikossa lihasryhmä suhteellisen raskaasti.Välillä pitempi lepotauko ettei hermosto rasitu liikaa.
Ajattelee. Olen 40 ja mietin ihan täsmälleen samaa. Olen 10 vuotta jo harrastanut, vielä olis varmaan se 40 vuotta jäljellä. Näitä samoja puntteja, vuodesta toiseen. Kyllähän se pistää miettimään. Mutta aion jatkaa, aion pysyä toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään.
Rohkaisevaa että ajattelet samoin.
Ehkä vähän outoa, mutta luin tänään kirjan missä 25 vuotta teeseremoniaa harrastanut kertoi miten hän toistaa samaa rituaalia päivästä toiseen ja kokee saavansa siitä mielenrauhaa ja vahvuutta.
Ehkä voisi ajatella että saman toistaminen ei olekaan tympeää ja pakonomaista, vaan vahvistavaa ja taitoa lisäävää?
ap
Vierailija kirjoitti:
En maksa salimaksuja. Treenaan ulkosalilla ja kotona.
Ihan hyvä, mutta riittääkö se? Minun ongelmani on, että en tule tehneeksi kotona yhtä kovalla intensiteetillä. Hissuttelen vaan ja odotan koska voin lopettaa.
Ei toimi.
ap
Ehkä auttaa, että ei mieti tulevaa kolmeakymmentä vuotta, vaan esim seuraavaa kuutta kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä auttaa, että ei mieti tulevaa kolmeakymmentä vuotta, vaan esim seuraavaa kuutta kuukautta.
Tämäpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksa salimaksuja. Treenaan ulkosalilla ja kotona.
Ihan hyvä, mutta riittääkö se? Minun ongelmani on, että en tule tehneeksi kotona yhtä kovalla intensiteetillä. Hissuttelen vaan ja odotan koska voin lopettaa.
Ei toimi.
ap
Ai jaa,iso osa ei tee siellä salilla mitään hyödyllistä.
Olen nyrkkeillyt itsekin. Sisältyykö nyrkkeilytreeneihisi voimaharjoittelua, kuten punnerruksia, kyykkyjä, leuanvetoja yms.? Jos sisältyy, käytännössä treenaat siis voimaa.
ap