Treenaan seuraavat 30 vuotta joka toinen päivä, onko tässä järkeä?
Toisen keskustelun innoittamana tulin ajatelleeksi seuraavaa:
Olen nyt 55-vuotias, eli elän hyvällä/huonolla tuurilla vielä 30 vuotta. Olen treenannut salilla viimeiset neljä vuotta kolmesta neljään kertaa viikossa. Sitä ennen treenasin epäsäännöllisemmin, kunnes tajusin, että jos haluan pysyä toimintakykyisenä ja hyvässä kunnossa, on pakko treenata enemmän, koska lihas surkastuu vanhemmiten.
Käytän kuntosalimaksuihin n. 300 e vuodessa. Jos elän vielä sen 30 v. tulen käyttäneeksi rahaa treenaamiseen 9000 euroa loppuelämäni aikana. Onhan se aika paljon rahaa, mutta varsinainen ongelmani on tämä:
Aionko oikeasti käydä koko loppuelämäni ajan puskemassa rautaa salilla joka toinen päivä, kesät talvet, loputtomiin? Mitä järkeä siinä on? Se vie aikaa, se vaatii valtavan sitoutumisen, ja siitä tulee sairaan tylsää. Mieti, että pusket sitä samaa stanan tankoa vielä vuonna 2055. Oikeasti?
Miten kauan te muut ajattelitte vielä maksaa kausimaksuja ja käyttää aikaa ainoasta elämästänne treenaamiseen?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Noh, olen 60 enkä ole koskaan käynyt salilla. Vanhempani elivät 90 vuotiaiksi, elivät kotonaan loppuun saakka eivätkä sen kummemmin mitään treenanneet koskaan.
Totta, tuo on yksi tapa, että antaa vaan rapistua. Tunnen paljon vanhuksia jotka eivät treenaa. Mutta eikö elämä ole kuitenkin parempaa, jos on vahva ja aktiivinen?
ap
Kyllähän sitä liikkua pitää, mutta mielestäni ei ole pakko rautaa puskea. Jos tosiaan omia vanhempiani ajattelen, niin olivat aivan toimintakykyisiä. Äitinikin pyöräili, marjasti, möyri puutarhassa ym. loppuun saakka.
Miksi maksaa itsensä kipeäksi siitä, että tekee asiaa, josta ei pidä? Liikuntaharrastuksia on tuhansia erilaisia. Minä olen hyvässä kunnossa ja harrastan päivittäin liikuntaa, vaikken ole käynyt salilla kahteenkymmeneen vuoteen. Raudan puskeminen ei edes auta muuhun kuin lihasten ylläpitoon, esim. sydän- ja keuhkoterveyttä se ei juuri edistä.
Hmmm... haluanko olla muiden autettavana vai pystyä elämään normaalisti? Vaikea valinta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaa itsensä kipeäksi siitä, että tekee asiaa, josta ei pidä? Liikuntaharrastuksia on tuhansia erilaisia. Minä olen hyvässä kunnossa ja harrastan päivittäin liikuntaa, vaikken ole käynyt salilla kahteenkymmeneen vuoteen. Raudan puskeminen ei edes auta muuhun kuin lihasten ylläpitoon, esim. sydän- ja keuhkoterveyttä se ei juuri edistä.
Olet aivan oikeassa. Kuitenkin vanhemmiten ne on juuri lihakset, jotka antaa periksi, erityisesti reisilihakset. Vanhuksilla lihasvoiman treenaaminen on kaikkein tärkeintä, tästä on tutkimustietoa. Reisien lihasvoima vaikuttaa tasapainoon ja toimintakykyyn enemmän kuin mikään muu yksittäinen asia.
Siksi pelkkä koirien kanssa kävely on itsepetosta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Kuitenkin vanhemmiten ne on juuri lihakset, jotka antaa periksi, erityisesti reisilihakset. Vanhuksilla lihasvoiman treenaaminen on kaikkein tärkeintä, tästä on tutkimustietoa. Reisien lihasvoima vaikuttaa tasapainoon ja toimintakykyyn enemmän kuin mikään muu yksittäinen asia.
Siksi pelkkä koirien kanssa kävely on itsepetosta.
ap
Kuka sanoi, että kävelen? Maastojuoksen, pyöräilen, uin, hiihdän... Sitä paitsi suomalaisten yleisin kuolinsyy on sydän- ja verisuonisairaudet, eikä suinkaan huono lihaskunto. Itsepetosta sekin on heilutella rautaa ja uskoa, että urheilee.
Sydän- ja verisuonisairaudet johtuvat voittopuolisesti huonosta ravinnosta: liikaa vääränlaista rasvaa ja huonoja hiilareita ja ylipäätään liikaa ruokaa. Kun syö hyvin, kuten minä, ongelma ei ole sydän- ja verisuonisairaudet, vaan ongelma on heikko lihaskunto. Tämä on jossain määrin yksilöllistä, ja sinä saatat olla luonnostaan vahva, itse olen tyyppiä narukäsi ja riukureisi.
Minun kaltaiselleni lihasvoiman ylläpito on se kriittinen tekijä. Siihen ei riitä kardiotreeni.
ap
Toimintakyvyn ja lihakset saa pidettyä yllä monipuolisella liikunnalla, jos salilla käynti tökkii.
Eikä siellä salillakaan tarvitse kai joka toinen päivä käydä? Itse olen käynyt salilla kerran viikossa puolitoista vuotta ja painot ovat tuplaantuneet, vaikka kaikissa ohjeissa sanotaan, että vähintään kaksi kertaa viikossa pitää treenata. Kieltämättä nyt tuntuu, että kehitys on hidastunut, mutta mitä väliä? Lihakseni ovat kuitenkin paremmassa kunnossa kuin sillä puutarhuri-marjanpoimijalla, joka hänkin on vanhanakin toimintakykyinen, ainakin mitä omia isovanhempieni elämää seurasin.
Vierailija kirjoitti:
On siinäkin elämänasenne.
Ihan hyvä vastaus. Ehdota parempaa elämänasennetta, mammakulta.
Iän mukana tasapaino heikentyy, eli lihaskunto muuttuu hyvin tärkeäksi.
Hyvin käytettyä rahaa.
Välineet voi ostaa kotiin. Sali ei ole välttämättömyys painoharjoitteluun.
Joka toinen päivä on minun makuuni liian harvoin, mutta makuja on monia.
Muista myös aerobinen treeni.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01079
"Cooper ym. osoittivat meta-analyysissään alhaisen lihasvoiman lisäävän ennenaikaisen kuoleman riskiä selvästi iäkkäillä."
"Lihasvoiman säilyminen onkin tarpeen, jotta vanhus selviytyy päivittäisistä askareistaan itsenäisesti."
Kävely ja salilla lihasten treenaus eivät ole ainoita liikuntamuotoja. Itse nyrkkeilen, juoksen ja pelaan mm tennistä. Talvella hihdän. Ihan hyvässä kunnossa olen 55 vuotiaaksi.
Sydän ja verisuonikuolemat johtuvat suurelta osin kylmän ilmaston kuormituksesta joka on vanhoille usein liikaa ja vie hengen. Kyykkääminen thms ei kumoa pakkasen verisuonia supistavaa vaikutusta joten leutoon ilmastoon eläköityminen lisää elinvuosia enemmän kuin keski-iän pakonomainen jumpaaminen.
Olen 2 kertaa elämässäni käynyt maksullisella salilla, ei ole mun juttu. Treenaan muuten. Lihasvoiman on oikeasti tärkeää kun vanhenee, jalkalihakset, käsilihaksia, vatsalihakset ja selkälihakset. Myös aivoja pitää treenata. Ei ole mitään mieltä olla hyväkuntoinen dementikko.
En maksa mitään liikunnastani ja olen tikimmässä kunnossa, kuin 80% salikävijöistä. Kotoa löytyy mm. kahvakuulia ja leuanvetotanko. Juoksemassa käyn kun huvittaa, välillä ulko "salilla". Mitä tekisin mieluummin liikuntaan käytetyllä ajalla?Selaisin internetiä, jota jo muutenkin teen liikaa, eli yli tunnin päivittäin?
Noh, olen 60 enkä ole koskaan käynyt salilla. Vanhempani elivät 90 vuotiaiksi, elivät kotonaan loppuun saakka eivätkä sen kummemmin mitään treenanneet koskaan.