Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa syntyy vuosittain lapsia, joita äidit eivät tienneet odottavansa

Vierailija
10.05.2025 |

Kaiken se kestää, kaiken se nielee, hyväuskoinen suomalainen mies: https://yle.fi/a/74-20160047

Heh he he heh heh, heh heh hee.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestä aivan vieras ajatus tuollaiset oireettomat raskaudet. Oon jokaisessa raskaudessa oksentanut kymmeniä kertoja päivässä puoleen väliin saakka ja joutunut olemaan tiputuksessa. Pahoinvoinnin hellittäessä alkaa kauheat liitoskivut niin, että kävely on lähes mahdotonta. 

Sinulla ei taida olla mielenterveysongelmia?

Vierailija
22/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestä aivan vieras ajatus tuollaiset oireettomat raskaudet. Oon jokaisessa raskaudessa oksentanut kymmeniä kertoja päivässä puoleen väliin saakka ja joutunut olemaan tiputuksessa. Pahoinvoinnin hellittäessä alkaa kauheat liitoskivut niin, että kävely on lähes mahdotonta. 

Sinulla ei taida olla mielenterveysongelmia?

Mitä ihmettä? :D Mistä niin päättelit? Minulla ei kyllä mitään mielenterveysongelmia ole. Olen vain kärsinyt jokaisessa raskaudessa hyperemeesistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole raskaana, mutta mahassa möyrii kuin vauva. Todellisuudessa olen todella allerginen juureksille ja niistä tulee aivan jäätävät vatsanväänteet. Liikkeet näkyvät selvästi vatsan päälle. Jos nyt tulisin raskaaksi, en huomaisi mitään selvää eroa tässä asiassa.

Vierailija
24/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan totta, että monissa tapauksissa mt-ongelmia on. Tiedostetaan raskaus, mutta kielletään se omassa mielessä aivan loppuun saakka.

Jokainen raskaus on erilainen. 

Kun omaa lasta yrittämällä yritin, niin tuli luettua paljon raskauskeslusteluita, joissa ihmiset kertoivat alkuraskauden oireistaan.

Oli repäidykipuja, nippailuja, rinnat niin arat että "siitä viimeistään tiesi" jne.

Kun oma raskauteni alkoi, hämmästelin miten ei tuntunut oikeastaan miltään. Oli vatsakipua, joka olisi hyvin voinut olla kuukautiskipua. Pieni vuoto jos olisi ollut, niin olisi mennyt täysin läpi kuukautisina. Rinnat eivät olleet lainkaan kipeät, enkä edelleenkään tiedä miltä nämä kuuluisat repäisykivut tuntuvat 

Vierailija
25/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että monissa tapauksissa (ei kaikissa, esim vastaaja nelonen ei kuulostanut tältä) mukana täytyy olla mt-ongelmia. Raskauden loppupuolella lapsen liikkeistä ei voi erehtyä. Mikä muu se voi olla kuin vauva, jos esim. mahanahkaasi vasten puskee jalka?

Entäpä kun lilkkeitä ei ole? Minä tiesin olevani raskaana. Pois jääneet menkat olivat ainoa raskausoire. Vauva oli koko ajan erittäin vähäliikkeinen. 10 liikettä tunnissa oli täyttä utopiaa- hyvä jos tuli 10 liikettä päivässä ja nekin hädin tuskin havaittavia.

Viimeisen kolmen viikon aikana liikkeitä ei tuntunut ollenkaan. 39+5 todettiin kuolleeksi. Oli olkut kuolleena pari päivää. Sain syytöksiä miksen ollut tullut näytille kun ei liiku. Miksi olisin mennyt kun se oli vauvan normaali olotila. Tuon kolmen viikon aikana kävin viikoittan neuvolassa ja sydänäänet olivat normaalit. Mainitsin myös liikkeiden puuttumisesta mutta se kuitattiin tilan puutteella.

Kaikki vauvat ei siis todellaan potki ja riehu niin että äiti huomaisi ne.

Vierailija
26/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolme tapausta:

- teinityttö oli raskaana ja tavallaan tiesi, mutta oli lamaantunut kauhusta. Ei halunnut selvittää sitä edes tekemällä testiä. Asia paljastui, kun ei pystynyt enää peittelemään tilannetta ja äiti huomasi kasvaneen mahan. Oli jossain viikolla 30 siinä vaiheessa. Ikää 15.

- 20-vuotias paljastui raskaana olleeksi, kun lapsi alkoi syntyä. Epäilen, että olisi jotenkin tiennyt asiasta, mutta koti oli tosi vanhanaikainen ja konservatiivinen. Tn. ei uskaltanut sanoa vanhemmilleen, kun oli kyllä poikakaveri, muttei ollut naimisissa. Kertoi sitten tämmöisen tarinan, että yllätyksenä tuli. 

- vajaa 50-vuotias usean lapsen äiti, ylipainoinen. Aiemmat lapset oli jo aikuisia, elämä ja avioliitto kunnossa. Luuli vaan olevan vaihdevuosioireita ja kuukautisethan jää useilla tuossa vaiheessa pois. Lisäksi liikapainoa oli se 40kg, joten maha oli iso muutenkin. Raskaus paljastui jossain 35 viikolla, kun maha vaan turposi ja turposi. Meni tutkimuksiin ja yllätyksekseen heistä tuli keski-ikäisenä pienen vauvan vanhempia. Shokkihan se oli, mutta olivat kyllä aivan innoissaan vauvasta ja hemmottelivat tuon lapsen melkein pilalle suuressa rakkaushyökyaallossa, kun "heitä tämmöisellä vielä siunattiin". 

Vierailija
27/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä on kyllä jännä ilmiö. Yksi kaveri kertoi kerran, että hänen tyttärensä kaveri oli saanut tällaisen yllätysvauvan (nuorena, tyyliin just 18-vuotiaana). Tuo tyttö oli käynyt kaverin kotona edellisenä päivänä synnytyksestä, ja ei kuulemma olisi ikinä voinut kuvitella, että hän olisi raskaana. Hoikka tyttö, litteä vatsa. En kaksi kertaa raskaana ollessa tajua, mihin se vauva oikein mahtuu, mutta kyllä se uskottava on.

Minäkään en käsitä, miten joku ei huomaisi olevansa raskaana, mutta kyllä näitä kuitenkin olemassa on, niin ei sitä voi kuin uskoa. Varmasti monen kohdalla siitä kyse, että jotenkin alitajuisesti kieltää raskauden mahdollisuuden?

Mutta ei se raskaus aina päällepäin tosiaan näy. Olen myös nähnyt hoikkia ja pienikokoisiakin odottajia (raskaudestaan tietäviä), joilla ei juuri ole vatsaa ollut, enkä todellakaan olisi uskonut ulkomuodosta, että synnyttäisi viikon päästä, kuten eräänkin tutun kohdalla kävi.

Jos on pitkä, lapsi voi mennä "selkärankaa myöten" eikä vatsa juuri pullistu. Ja joillakin vain on pienikokoinen vauva ja vähän lapsivettä, tai sen muotoinen vartalo, ettei juuri erotu. Tiedän myös ylipainoisen äidin, josta ei yhdenkään lapsen kohdalla nähnyt eroa raskaana ollessaan.

Vierailija
28/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole raskaana, mutta mahassa möyrii kuin vauva. Todellisuudessa olen todella allerginen juureksille ja niistä tulee aivan jäätävät vatsanväänteet. Liikkeet näkyvät selvästi vatsan päälle. Jos nyt tulisin raskaaksi, en huomaisi mitään selvää eroa tässä asiassa.

Et varmaan kuitenkaan syö juureksia kuin vahingossa silloin tällöin? Jos olisit raskaana, niin vauva potkisi jatkuvasti. Kyllä sinä eron silloin huomaisit. 

Vierailija
29/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan frii-kanavalla pyörinyt ohjelma aiheesta. Eivät ole tietäneet raskaudesta ja vauva syntynyt yllättäen. Ilmeisesti sijainti on ollut kohdussa eri paikassa kuin normaalisti joten vatsakaan ei ole tullut suuremmin esille. Siis ulkolainen ohjelma ja ihan normaali ihmisiä.

Vierailija
30/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko olla syömättä niitä juureksia.

Vierailija
31/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä kyllä kasvikset alkaa potkimaan 👍

terv. mummo 70v.

Vierailija
32/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä lapset usein FAS-lapsia tai onko toksoplasmoosia/listeriaa paljon?

Vierailija
33/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa näistä on vaikeasti päihdeongelmaisia. Vankilassa tulee vastaan äitejä joilla raskaus jo pitkällä mutta mielenkiinto ollut huumeissa joten ei ole tajuttu kehon muutoksia. Niin surullista kaikille.

Sääli että sellaisillakin naisilla on oikeus tehdä lapsia. Kelvottomat miehet karsiutuu useimmiten geenipoolista, mutta entäs ne kelvottomat naiset?

Eiköhän narkkimuijan lapsen isä ole yhtälailla narkkiukko, eikä mikään yrityksen pääjohtaja joka tekee tiliä myös mallina

Vierailija
34/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä usein kirjoitellaan ja mun lapsettomat ystävät välillä panikoivat, että MITÄ JOS ovat tietämättään raskaana. Kun siitä oli juttua ja kun raskaana voi tulla menkatkin ja vatsa pysyä litteänä ja olla oireeton ja ja.

Haluan nyt lohdutuksena sanoa, että vaikka tämä on mahdollista, se on hyvin harvinaista. Suurimmalla osalla naisista raskausoireet ovat hyvin selvät, tulee selvä raskausvatsa, kuukautiset jää pois. Koska yllätysvauvoista kirjoitetaan näin, se kertoo ilmiön olevan poikkeuksellinen. Jos menkat ovat myöhässä 2 viikkoa ja raskaustesti nega, todennäköisempi selitys on hetkellinen kiertohäiriö kuin raskaus ja yllärivauva. 

Vierailija
35/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus jutusta:

"Ajattelin, ettei minulla ole muuta ulospääsyä kuin synnyttää lapsi ja palata sen jälkeen omaan elämääni."

Miksi oi miksi koskaan näissä vastaavista tapauksista tehdyissä artikkelissa ei sitten koskaan käy noin? Aina kun tulee artikkeli yllätysvauvan synnytyksestä niin ne päättyvät kuten tämänkin artikkelin naisen tapaus eli että hän päätyy lopulta kuitenkin pitämään vauvan.

Haluaisin lukea kerrankin artikkelin että nainen oli tietämättään raskaana, synnytti yllätysvauvan, antoi sen pois ja palasi takaisin omaan elämäänsä eikä joutunutkaan olemaan äiti. 

Pelkäävät tuomiota. Tuomitseehan palsta Valiksenkin, joka antoi raiskauksesta alkunsa saaneen lapsen adoptioon.

Vierailija
36/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisessa pöllyssä pitää olla, jos ei yhdeksän kuukauden aikana huomaa olevansa raskaana. Jos lapsi on terve, siis syntyy terveenä, kyllä hän ilmoittelee itsestään jo viimeistään kolmen kuukauden kuluttua. Usein jo kuukautisten pois jäädessä asiantila selviää useimmalle naisihmiselle. 

Vierailija
37/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi näin. Olen omenalihava ja käytän vain legginsejä sekä löysiä paitoja. Kuukautiskierto on epäsäännöllinen ja närästys vaivaa. Olin vähän päälle parikymppinen enkä tiennyt,ettei minulla ns ollut toimivaa ehkäisyä kun olin kipeänä oksentanut e-pillerit tai näin lääkäri ainakin selitti. Että olisi pitänyt jonkin aikaa käyttää kondomia.

En ihmetellyt yhtään,kun kuukautisia ei tullut ja närästi sillä se oli normaali olotilani. Vaatteet ei kiristäneet missään vaiheessa kun tosiaan käytin vaan leggisejä, joissa kuminauhavyötärö. Aloin epäillä jotain kun huomasin että tupakka maistui pa""lta ja tomaatit himoitti mutta sitten ajattelin vain,että syönhän minä pillereitä enkä tehnyt testiä.

Virtsis-epäilttynä lopulta sairaalaan ja selvisi,että synnytys oli käynnissä. Terve poika tuli ja alusta asti tiesin,etten voi  häntä pois antaa. Ero tosin tuli sillä ex ei vauvaa hyväksynyt.

Vierailija
38/48 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt odottavani ennen kuin testissä oli viiva. Kuukautiskierron ollessa mitä sattuu tai olematon tiesin, että en voi päätellä siitä yhtään mitään, joten vuosia testasin neljästi vuodessa, jotta mahdollinen raskaus ei ehdi edetä kovin pitkälle huomaamatta. 

Vierailija
39/48 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko nainen olla tiineenä siten että kuukautiskerto silti toimii?

Osalla naisista on epäsäännöllinen kuukautiskierto. Osalla ovat luonnostaan niukat menkat. Raskaana olevilla voi tulla hieman veristä vuotoa kun pitäisi olla kuukautiset. Niukkamenkkainen ei välttämättä erota sitä, että mikä ero on niukoilla menkoilla ja raskausajan niukalla verenvuodolla.

Raskaana ollessaan ei naisella voi olla pisaraakaan kuukautisvuotoa. /ChatGPT

Vierailija
40/48 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri ei tiennyt raskaudestaan kunnes vatsakipujen takia meni lääkäriin ja synnyttämään. Hänellä ei useita kuukautisia ole ollut elämässään, joskus myöhemmin jopa lääkkeillä aiheutettiin kuukautiset. Sai vain sen yhden lapsen.