alhainen verenpaine ja " painavat jalat"
Ensimmainen raskauteni on ihan alussa (8+1) ja kavin ensimmaista kertaa laakarilla, kun oli niin heikko olo, etten jaksanut menna toihin. Laakarini totesi, etta minulla on alhainen verenpaine. Onko muilla ollut alhaista verenpainetta ja mistahan se johtuu ja voiko sille tehda mitaan? En kysellyt kauheasti laakariltani, silla asun ulkomailla enka aina oikein saa selvaa, mita se seta mongertaa. Ja senkaan takia en niin kysellyt, kun han on yleislaakari ja menen talla viikolla gynekologille ja kyselen siella sitten kaiken, kun mieheni tulee mukaan.
Lisaksi se laakariseta kysyi, onko minulla ollut " painavan" tuntuiset jalat. Ja kun vastasin myontavasti han kysyi heti peraan, onko vanhemmillani ollut suonikohjuja. Ja kun vastasin tahankin myontavasti, han totesi, etta minullakin saattaa sitten tulla suonikohjuja. En oikein kasittanyt, etta oliko niilla " painavilla" jaloilla jotain tekemista suonikohjujen tulon kanssa. Onko teilla kokemusta suonikohjuista ja miten niita voisi estaa?!
Kiitos kaikista vastauksista.
Moikka
Itsellä aina ollut alhainen verenpaine ja sama tahti jatkuu tässä raskauden aikanakin. Asialle ei varsinaisesti voi (enkä tiedä kannattaakokaan) tehdä mitään. Jotkut sanovat suolaa, kahvia salmiakkia lakua jne. Eipäs ole tepsinyt. Alhainen verenpaine on oikeastaan aika positiivinen asia, jos nyt ei ole sairaalloisen alhainen, esim. ylä ja alapaine kohtaa, (mitä käsittääkseni tapauksessasikaan ei ole, muuten siihen olisi puututtu).
Raskauden aikanahan monella nimenomaan korkea verenpaine muodostuu ongelmaksi. Alhainen verenpaine ei ole vaarallinen, ainoa oire mikä itselläni on aina ollut (ja raskauden alkuvaiheessa korostuneesti) on huimaaminen/pyörtyily. Sen kanssa selviää hyvin kunhan asian tiedostaa. Voimattomuus/väsyneisyys liittynee ennemminkin alkuraskauden oireisiin kuin verenpaineeseen.
Painavista jaloista en tiedä mitään, itse en ole niistä kärsinyt ja suvussani ei suonikohjuja ole, joten minulle todettiin, ettei niitä todennäköisesti minullekaan tule.
Jaksamisia :)
Rouvaii 27+4