Minkälainen hakemus kannattaa tehdä "hanttihommiin"?
Jos on kyseiseen työtehtävään todella ylikoulutettu ja -kokenut. Jätänkö cv:stä jotain pois vai menenkö pelkällä hakemuksella?
Kommentit (6)
"Olen valmis tekemään mitä vain, milloin vain ja millä palkalla vain."
🔧 1. Tiivis ja rehellinen hakemus riittää
Jos työ on lyhytaikainen tai ei vaadi erityistä osaamista, pelkkä napakka hakemus saattaa riittää etenkin jos työnantaja ei ole nimenomaan pyytänyt CV:tä.
Esimerkki:
Hei,
Olen työhaluinen ja motivoitunut tarttumaan ripeästi toimeen. Minulla on taustaa muilta aloilta, mutta haen nyt käytännönläheistä työtä, jossa pääsen nopeasti auttamaan ja oppimaan uutta. Olen oma-aloitteinen, tarkka ja valmis työskentelemään fyysisissä tehtävissä.
Haen tätä paikkaa, koska arvostan suoraa työntekoa ja haluan pysyä aktiivisena. Olen heti käytettävissä.
Ystävällisin terveisin,
[Nimesi]
📄 2. CV:stä voit karsia ylimääräistä
Jos lähetät CV:n, jätä pois:
Erittäin korkeat koulutukset (esim. tohtorintutkinto, ellei ole relevanttia)
Pitkät listaukset asiantuntijatehtävistä
Julkaisut, seminaarit, johtotehtävät jne.
Sen sijaan korosta:
Käytännön työkokemusta
Fyysistä tai rutiiniluonteista työtä (jos olet tehnyt sellaista)
Luotettavuutta, tarkkuutta, reipasta asennetta
💡 3. Tuo esiin asenne ja syy haulle
Tärkeintä on, että työnantaja ymmärtää, miksi haet juuri tätä työtä, vaikka olisitkin koulutukseltasi "liian pätevä".
Voit esimerkiksi sanoa:
"Haluan tällä hetkellä tehdä suoraviivaista, konkreettista työtä."
"Etsin töitä, joissa voin pysyä aktiivisena ja tuoda hyötyä nopeasti."
"Olen valmis tarttumaan mihin tahansa tehtävään."
Teet tottakai videohakemuksen, jossa vedät kunnon Kokoomus-hymy naamalla kunnon sössötykset dynaamisesta tiimipelaajasta, jolla on ihan helvetin moinen nälkä ja sisäinen vtun ambitio päästä kiinteistöhuoltajan apupojan sijaiseksi tekemään kesäpätkän.
P.s. haistakaa paska koko valtiovalta.
Vierailija kirjoitti:
Täytät vain vuokrafirman sähköisen hakemuksen.
Lomakkeessa kysytään koulutusta ja työkokemusta. Ja nämä kaikki pitäisi siis listata yksitellen järjestelmään ellei halua laittaa rastia ruutuun "minulla ei ole työkokemusta".
Ap
Täytät vain vuokrafirman sähköisen hakemuksen.