Millaista apua akateeminen työtön voi saada työkkäristä?
Olisiko jollain ihan omakohtaista tietoa asiasta? Jos on akateemisesti koulutettu ja joutuu työttömäksi, niin millaista tukea tai apua tai neuvontaa voi työkkäristä saada? Itsellä tuo tilanne kohta edessä, asuinpaikka Pk-seutu. Täällä on toki avoimia paikkoja ja niitä haen, mutta muitakin hakijoita on todella paljon enkä ole ollenkaan ainoa akateeminen työtön täällä tällä hetkellä. Saako työkkäristä jotain akateemisiin aloihin liittyvää työnhakuneuvontaa tai työllistymiskursseja? Tulityökurssille tai vastaavalle ei ole nyt tarvetta.
Kommentit (28)
Ap kai sä voit tehdä myös muita hommia kuin akateemisia hommia vai oletko niin nirso ettet halua tehdä kuin sitä helppoa istumatyötä?
Päädyt samoille pahvikursseille muiden työttömien kanssa. Siellä harjoitellaan CV.n kirjoitusta ja työhakemuksen tekoa sekä teamsin käyttöä. Kaikki työttömät niputetaan yhteen ja kuvitellaan että tämä toimii, samat neuvot kaikille.
Akateeminen voi hakeutua yksityisten työkkäripalvelujen piiriin missä saa eliittiluokan palvelua. Ei enää tunkkaisia odotustiloja, pomputtelua ja karensseja, vaan asiakastyytyväisyys.
Vierailija kirjoitti:
Ap kai sä voit tehdä myös muita hommia kuin akateemisia hommia vai oletko niin nirso ettet halua tehdä kuin sitä helppoa istumatyötä?
Kyllä muutkin työt voisi käydä, oikeastaan olisi jopa ihan hauskaa välillä tehdä hetki jotain ihan muuta ja vähemmän vastuullista. Mutta realiteetti on se, että minulla ei ole mitään muuta työkokemusta kuin oman alan, sitä on kylläkin yli 10 vuotta. Eli en osaisi olla esim kassana tms vaan minut pitäisi siihen opettaa. Ja eräs sairaus estää monet fyysiset työt, ei onneksi kuitenkaan mitään toimistotyyppisiä töitä. Mutta olen käsittänyt, että täällä on helposti yli 400 hakijaa esim. kaupan kassaksi. Siitä joukosta valitaan joku joka osaa sen työn ja haluaa olla siinä työssä vuosia, ei tällaista akateemista kuin minä. Eli todellisuudessa niiden muiden hommien työnantajat on nirsoja, en niinkään minä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Päädyt samoille pahvikursseille muiden työttömien kanssa. Siellä harjoitellaan CV.n kirjoitusta ja työhakemuksen tekoa sekä teamsin käyttöä. Kaikki työttömät niputetaan yhteen ja kuvitellaan että tämä toimii, samat neuvot kaikille.
Onko tämä sinun omakohtainen kokemus viimeajoilta Pk-seudulta? Vai vain olettamus? Ap
Virkailijat tuntuvat tietävän asioista vielä vähemmän kuin työtön.
Saksan kääntäjälle tuputettiin paikkaa espanjan kääntäjänä.
Tulityökurssi voisi olla hyvinkin kiinnostava.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei sinänsä haittaa jos ne nyt ehdottaa minulle jotain mihin koulutukseni ei sovi tyyliin juuri saksan kääntäjälle espanjan kääntäjän työtä. En vain hae sitä. Haen toki vähintään neljää sopivaa paikkaa kyllä, se mikä vaaditaankin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sinun omakohtainen kokemus viimeajoilta Pk-seudulta? Vai vain olettamus? Ap
Oma kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muutkin työt voisi käydä, oikeastaan olisi jopa ihan hauskaa välillä tehdä hetki jotain ihan muuta ja vähemmän vastuullista. Mutta realiteetti on se, että minulla ei ole mitään muuta työkokemusta kuin oman alan, sitä on kylläkin yli 10 vuotta. Eli en osaisi olla esim kassana tms vaan minut pitäisi siihen opettaa. Ja eräs sairaus estää monet fyysiset työt, ei onneksi kuitenkaan mitään toimistotyyppisiä töitä. Mutta olen käsittänyt, että täällä on helposti yli 400 hakijaa esim. kaupan kassaksi. Siitä joukosta valitaan joku joka osaa sen työn ja haluaa olla siinä työssä vuosia, ei tällaista akateemista kuin minä. Eli todellisuudessa niiden muiden hommien työnantajat on nirsoja, en niinkään minä. Ap
Sinähän se nirso olet kun työpaikka ei kelpaa sinulle. Miksi et halua olla vuosia siinä työssä? Kai sinä ilmoitat työnantajille että sinä et halua olla työssä vuosia vai oletko niin rotta ettet ilmoita sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei sinänsä haittaa jos ne nyt ehdottaa minulle jotain mihin koulutukseni ei sovi tyyliin juuri saksan kääntäjälle espanjan kääntäjän työtä. En vain hae sitä. Haen toki vähintään neljää sopivaa paikkaa kyllä, se mikä vaaditaankin. Ap
Ei haittaa mutta auttaako? Ehdottavat paikkaa, johon sinulla ei oke pätevyyttä.
Osoittaa, etteivät ymmärrä akateemisen(kaan) työn sisällöstä mitään tuossa tapauksessa.
Työkkäristä saa karenssia ihan tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olin potkua cv :hen kurssilla.Kouluttaja 59 v entiben työtön asentaja ja 21 v harjoittelun hr assarina tehnyt nuori.Muut osanottajat olivat alkoholisoitunut portsari, mt- ongelmainen lähäri, työtön narkki, alkoholisoitunut trukkikuski ja mie.
Työllisyysalueiden ydinosaamista on fanipiirin palkkaaminen työllisyysjohtajattaren ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No auttaako tuo? Kts otsikkosi.
Omakohtaisesti oletan, että saattanee olla vähän eroa siinä missä päin jää työttömäksi. - Tarkoitan, että luulen työkkäreiden kyvyt ja mahdollsiuudet ottaa koppi ja avittaa meitä akateemisa työttömiä riippuu nyt aiempiaa enemmän asuin seudusta/ alueesta.
Tämä siksi, että työkkärin palvelut siiertyivät vuoden vaihteessa valtiolta kunnille.
Tämän hetksien asuinkuntani työkkäri varmaan tekee parhaansa. Mutta toisaalta parhaiten työkkärin kanssa on aina mennyt kun ei ole tarvinnut olla tekemisissä. En usko tässä suhteessa tapahtuneen muutosta. Aika näyttää.
Mutta en usko, että ainakaan kaikkein pienemmillä kunnilla on kykyä tai mahdollsiuutta tarjota akateemiselle kuin lämmintä kättä tai temppukoulutuksia; ellei sitten ole valmis kokonaan muuttamaan suuntaa ja alaa tyyliin maisterista lähihoitajaksi.
Temppukoulutusella tarkoitan esim. CV:n teko ja työnhaku kursseja, joilla on varmaan yleisesti hyvä tarkoitus mutta, ainakin itse olen kokenut ne melkein enempi kiusantekona kuin kursseina, joista olisi ollut erityistä apua/ tulkea työnsaannissa, Mutta tuskin niistä on mitään erityistä haittakaan on ollut.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli sä olet tai jos olet oikeasti työtön niin sun kommentti sen jo kertoo sen tukia pitääkin leikata. Akateemisuus tai korkeakoulutus ei pitäisi tarkoittaa sitä ettei hae niitä alhaisemman tason töitä vaan pitäisi hakea niitä töitä mitä on tarjolla.
Oma kokemus vuosien takaa. Olin assarina yliopistolla ja väittelin luonnontieteistä. Virka lopetettiin kun olin äitiyslomalla. Hain akat 6kk työvoimakurssille. Sain pysyvän asiantuntijaviran ja olen matkustellut ympäri maailmaa.
Ei niin mitään. Olin viime vuonna 6 kk työttömänä, virkailijat eivät selvästikään edes ymmärtäneet paljon mitään alani työmarkkinoista tai työnkuvasta. Työkkäristä oli lähinnä haittaa, kun asenne sieltä on se, että työtön on joku huijari, joka pitää yrittää saada jostain nalkkiin. Lopulta työllistyin lähinnä työkkärin tempuista huolimatta. Ilman heitä olisin luultavasti työllistynyt nopeammin.