Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisi aamuvirkun (tyttö 1 v 4 kk) jatkamaan unia?

19.03.2007 |

Nyt on päästy niin pitkälle, että tyttö nukkuu yhtäjaksoiset unet 20.30-6 ja päiväunet 11.30-14. Huoleni on, että päiväunet keskeytyvät joskus naapuruston ääniin, jolloin tyttö herää mielettömän kiukkuisena. Lisäksi vaikuttaa siltä, että sellaiset 11-12 h vuorokaudessa ei varmaankaan ole riittävä unimäärä näin pienelle lapselle.

Aamulla haetaan maitopulloa ja joskus nukahtaa vielä pariksi minuutiksi ja useimmin ei enää ollenkaan.

Me vanhemmat vaan aletaan olla ihan loppu, kun joka päivä herätään noin aikaisin. Päikkäreihin ei itsellä ole mahdollisuutta isoveljen takia ja ilta on ainoaa " omaa aikaa" eli olisi kiva saada se muutama tunti olla ihan rauhassa. Yleensä olen unilla vasta klo 23 ja ei meinaa riittää. Olen päivisin äksy lapsille, kun väsyttää : (

Mikä siis avuksi? Tuntuu, ettei edes väsymys tasaa rytmiä ollenkaan. Jos siirrymme takaisin kaksiin päikkäreihin, niin iltapäivän unet menevät niin myöhäiseksi, että sitten tulee taas iltanukutus tosi hankalaksi. Ja yöunet taas menevät katkonaisiksi.

Tietysti pitää nyt olla kiitollinen noista yhtäjaksoisista unista, kun pitkä unikoulu on takana (pari kuukautta). Ja tietysti imetyksen lopettaminen kuukausi sitten vaikuttaa tähänkin asiaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli aikanaan kaikkein helpointa, kun hyväksyi, että esikoinen nyt vain herää kuudelta aamulla. Ja opin menemään (poikkeusiltoja lukuunotamatta) ajoissa nukkumaan - kyllä meillä edelleen mennään miehen kanssa n. kymmenen aikoihin petiin - ei tätä arkea muuten jaksaisi.

Meidän poika heräsi nimittäin ihan vastasyntyneestä alkaen kuudelta aamulla. Viime syksynä hetki siskonsa syntymän jälkeen jätti päiväunia pois ja nukkui aamulla joskus peräti kahdeksaan (samoin siskonsa...), mutta nyt on palattu takaisin päiväuniin - ja kuudelta heräämiseen -- molemmat lapset nousevat kuuden aikaan. Pojalla nyt ikää 2 v 9 kk ja tyttö on melkein 6 kk.

Ikä voi tehdä teillä tehtävänsä ja lapsi " oppii" nukkumaan aamulla pidempään - niin useimmille käy - mutta ei kaikille. Sinuna nauttisin vain niistä katkottomista öistä (jos teillä kerran niitä on) ja opettelisin nousemaan kuudelta. Meillä kun molemmat lapset edelleen herättelevät (pienempi syö yöllä) - ja vanhempikin huutelee pari kertaa lähes joka yö...

Vierailija
2/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on tosin nyt jo 1v11kk, mutta samanlainen ollut koko ikänsä (no, paria ekaa kuukautta lukuun ottamatta). On myös yhtä vähäuninen kuin teidän tyttönne, mistä olen myös ollut välistä huolissani. Kehitys on kuitenkin ollut ihan normaalia, joten nyt ajattelen, että tällainen tapaus hän nyt sitten vaan sattuu olemaan!

Valitettavasti mulla ei ole mitään viisastenkiveä tähän asiaan, mutta muutama juttu kuitenkin, joista s a a t t a i s i olla apua.

* Nukkuuko tyttö pinniksessä (ts. pääseekö itse pois)? Täältä palstalta sain kerran itse vinkin, että jos lapsella ei ole herätessään mikään hätänä eikä hän itke, niin kokeilkaa olla antamatta mitään palveluita liian aikaisin aamulla. Me tehtiin näin suunnilleen koko viime kesä (kun neiti alkoi herätä klo 5), eli hänen herättyään esitettiin nukkuvia eikä vastattu kutsuihin (tai tietysti vastattiin, jos oli hätä! mutta muuhun höpinään ja peuhaamiseen ei). Joskus tyttö saattoi peuhata aikansa, mutta nukahti sitten vielä uudestaan. Enää tämä ei meillä toimi, koska siirryttiin isompien lasten sänkyyn, josta hän pääsee tietysti pois ja mönkii väliimme touhuamaan.

* Pimennysverhoa kannattaa kokeilla, kun aamut valkenevat koko ajan aikaisemmin.

* Jossain vaiheessa meillä auttoi - hetkellisesti tosin - se, että laitettiin (=nukutettiin) tyttö yöunille a i e m m i n kuin siihen saakka oltiin tehty. Jostain syystä unta riitti silloin sen jakson ajan pidempään aamullakin. Mutta vaikutus ei ollut pysyvä..

* Pakko vaan sopeutua! Niin, tää on ehkä se vaikein kohta. Itsekään en meinaa malttaa käydä nukkumaan tarpeeksi aikaisin, vaikka viisaintahan se olisi. Luulen, että meidän neitimme vaan nyt on temperamentiltaan aamuvirkku, ja sitä perustosiasiaa emme pysty muuttamaan miksikään.

Tsemppiä!

Ompunäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 1v3kk nukkuu yöunet heräämättä, mutta meidän mielestämme liian lyhyet... Eli n.19.30-05. Aluksi ajattelin, että kyseessä on vain joku aikaisin heräämisen vaihe, koska sitä ennen tyttö nukkui 12-tuntisia unia, mutta nyt tätä on jatkunut jo 5kk, joten enpä enää vaiheeksi luokittelisi. Nyt tyttö saa vuorokaudessa unta yleensä 11,5 tuntia.

Minä olen kanssa asiaa murehtinut ja täältä kysellyt neuvoja, mutta toistaiseksi emme ole saaneet unia pidennettyä/myöhennettyä. Joskus tyttö herää jo neljän maissa, silloin ovat kyllä vitsit vähissä... Olen vain tullut siihen tulokseen, että tälle lapselle riittää lyhyemmät unet kuin monille ikätovereilleen, valitettavasti. :(

Olenkin viime aikoina koittanut vaan hyväksyä sen tosiasian, että meillä herätään näin aikaisin. Menen nukkumaan viimeistään klo 21, vaikka oma aika ja etenkin parisuhdeaika jää tosi vähälle. Koitan ajatella, että aikansa kutakin... Tyttö oli jo vauvana huono nukkumaan, ensimmäiset puoli vuotta heräili tunnin-parin välein kaikki yöt (meilläkin unikoulua takana), silloin menin samaan aikaan vauvan kanssa yöunille että sain tarpeeksi unta. Ja nyt en muistele sitä enää kauhulla. :)

Toivotaan pidempiä aamu-unia meille kaikille!

Vierailija
4/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanikäinen tyttö samassa rytmissä, nukahtaa 20-20.30 ja herää kuuden, joskus onnekkaasti puoli seitsemän maissa. Isosiskonsa ei myöskään enää nuku päiväunia.

Meillä sopeudutaan. Aikuiset nukkumaan kymmeneltä. Joskus venähtää kyllä pidemmäksi mutta yritys on tämä. Nykyään jaksan ihan hyvin, kun yöt meilläkin hyviä ja keskeytyksetöntä unta saan silloin. Väsytilanteissa laitan päivällä, taaperon päiväuniaikaan, 4-vee siskon katsomaan videota ja nukahdan sohvalla vähän aikaa. Kymmenen minuutinkin torkut auttavat jaksamaan.

Meillä on muuten pimennysverhot käytössä ympäri vuoden -> ei ole ollut vaikutusta ainakaan tähän asti.

Mutta siis. Parempi mielestäni sopeutua lapsen tavoille kuin yrittää muuttaa niitä. Se on ainakin oma kokemukseni, suoraan sanoen kaikki uudelleenrytmitykset ovat meidän lasten kanssa menneet aina niin pieleen kuin vain voi. Ja niin, isosiskokin oli puoli seitsemältä herääjä aikoinaan. Nyt neitiä nukuttaa vaikka kuinka myöhään, kun antaa vain nukkua :-)

Sitten ainakin yksi ilonpilkahdus: kellon siirto kesäaikaan ;-) Tosin se on vain kosmeettinen ratkaisu ongelmaan, mutta tuntuu kuitenkin paljon paremmalta, kun kello on lävähtänyt jo seiskaan, kun neidin aamuhuuto " isäjaäiti!" kuuluu.

Vierailija
5/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvä pointti tuo kellon siirto. Voi olla, että auttaa vain pari päivää, mutta voi siitä olla pidempiaikaistakin hyötyä. Ja ehkä siinä kellonsiirron paikkeilla voisi koittaa siirtää nukkuma-aikaa 15 minuutilla, mutta eipä sille varmaan väliä kuitenkaan ole. Kuten joku huomautti, niin jopa aikaisempi nukkuma-aika voi auttaa.

Meilläkin on pimennyskaihtimet joka makkarissa, mutta ne on valkoiset ja kyllähän sieltä reunoilta jo päivä pilkottaa aamusella.

Pitää vain yrittää päästä aikaisemmin nukkumaan illalla.

Ja tietysti iloita siitä, että nyt on yöt yhtenäiset. Kyllähän meillä on tähän asti heräiltykin pitkin yötä.

Vierailija
6/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikko heräsi 5-6 välillä, sitten teimme niin et menin aikaisemmin usein nukkumaan niin jaksoin herätä ja mies valvoi illalla, sitten tasaantui. Esikolla ikää nyt 3v9kk ja nukkuu 20-7

Kuopus nyt 2v6kk heräsi viime keväänä myös aikasin ja nukkumaan meno venyi mutta kun ahnkimme pimennys verhon meni taas ajoissa nukkumaan, Nyt kun tulin eilen 6 aamullatöistä niin kuopus heräs siihen ja isi nousi :-) viimesitäänklo 7 kuopuskin herää.

itse lepään kun kuopus nukkuu niin esikko vieressä sohvalla ja katsoo videoita ja minä huilaan. Meillä molemmat vanhemmat tekee 3 vuorotyötä

Vierailija
7/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan pitää olla kunnon valoa läpi päästämätön rullaverho.

Meillä on sälekaihdinten lisäksi IKEAN pimennysrullaverhot - ja meillä ainakin on auttanut kun keväällä ja kesällä muuten aamut aikaistuu...

Vierailija
8/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta väri on valkoinen ja vaikka niistä ei valo pääse läpi, niin ehkä reunoilta tuleva valo sitten niistä vähän enemmän hohtaa, kuin tummemmista.

Esikoisella myös aikanaan aikaistui aamuheräämiset ja sen jälkeen hankittiin pimennysverhot joka makkariin. Kyllä se on auttanutkin ja itsekin nukun paremmin kesäisin.

Vierailija
9/9 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne helpottuu, kunhan aikuiset pääsee kääntämään kellonsa lasten jo valitsemaan rytmiin.