Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö teitä ällöttänyt ostaa vanha talo?

Vierailija
08.05.2025 |

Mä haluaisin ostaa talon. Budjetti ei riitä rakentamiseen tai uudehkoon taloon, joten vähän vanhempaa pitää katsella. Mutta jotenkin mua oksettaa vanhat talot. Se mielikuva miten siellä on joku perhe asunut ties useamman vuosikymmenen omissa pieruntuhnuissaan. Talo on nähnyt kaikki ihmisten likaisimmat tavat ja salaisuudet. Yök. 

Yksi mahdollinen vaihtoehto on ostaa sellainen joka on jo remontoitu tosi kattavasti ja sitten siihen tietenkin kaikki pinnat uusiksi. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan! Upea ja aikansa luomus.

Tämän päivän valikoimasta ei todellakaan tulisi hankittua sielutonta pahvitaloa. Ja rahallisesti ei olisi mahdollista piirrättää arkkitehdilla ja rakennuttaa tällaista. Tämä on tässä 50 vuotta ollut ja tulee kestämään seuraavatkin 50 vuotta.

Yleinen pakettitalolaatu ei tule kestämään. Toki edelleen tehdään laadukkaitakin kohteita, mutta oma talous ei niihin yllä.

Vierailija
22/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa se talo ennen sinne muuttamista. Näin me teimme. Tai siis tilasimme siivousfirman tekemään niin perusteellisen siivouksen kuin osaavat. Hyvä tuli ja talo oli puhdas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusikaan ei ole kauaa uusi. 

Vierailija
24/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ällöttänyt, itse asiassa rakastan vanhoja taloja. Ei ne pierut seiniin ja lattiaan imeydy, eikä talo ole tietoinen olento joten se ei näe kenenkään salaisuuksia. 

Rakastat vanhoja taloja? Tervetuloa katsomaan sellaisia missä minä työssäni käyn (kotihoito). Talossa alkuperäistä pinnat ja kaikki suoraan 70-luvulta ja sukat tarttuu kiinni lattiaan. Oranssissa tai vihreässä vessassa onneksi niin hämärä valaistus ettei näe mitä kaikkea kamalaa siellä on. Ap 

Jos sukat tarttuu lattiaan, on lattia likainen, en minä toki likaisuutta rakasta, en vanhassa enkä uudess atalossa. Mutta vanhaakin taloa voi yhtä lailla siivota ja pitää puhtaana kuin uutta. Kotihoidon asiakkailla varmaan usein kyky huolehtia talosta on heikentynyt, joten siinä mielessä ymmärrettävä tuo tilanne heidän kodeissaan. Mutta ei se vanhojen talojen vika ole.

Vierailija
25/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusikaan ei ole kauaa uusi. 

Sinnekin on rakentamisaikana kaikenlaiset persvakomiehet ja -naiset levitelleet paskojaan.

Vierailija
26/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten kun ostat niin siivous lattiasta kattoon ja salvialla energiapuhdistus.

Energiapuhdistus 🤣 Kaikkea hömppää sitä uskotaan 🙄

27/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun vuokralla asunnos, joka on melkein yhtä vanha ku mä 😃 Ei ällötä yhtää 

Vierailija
28/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ällöttänyt, itse asiassa rakastan vanhoja taloja. Ei ne pierut seiniin ja lattiaan imeydy, eikä talo ole tietoinen olento joten se ei näe kenenkään salaisuuksia. 

Rakastat vanhoja taloja? Tervetuloa katsomaan sellaisia missä minä työssäni käyn (kotihoito). Talossa alkuperäistä pinnat ja kaikki suoraan 70-luvulta ja sukat tarttuu kiinni lattiaan. Oranssissa tai vihreässä vessassa onneksi niin hämärä valaistus ettei näe mitä kaikkea kamalaa siellä on. Ap 

Kotihoitaja haaveilee upouudesta talosta? Ei ihme ettei budjetti riitä. 

Lähihoitajan palkkaus kohossa ilman lisiä on nykyään jo 3000€ paremmalla puolella. Siihen lisät, summa on helposti 3700€.

Toki tämä on tämän hetkisen keskipalkan alapuolella reippaasti, mutta kyllä tuollakin palkalla pariskunta helposti ostaa (saa lainaa siis) yhdessä uuden pahviliiterin.

Vierailija
29/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan taloni, huonekaluni ja ison osan vaatteistanikin käytettyinä. Mieluummin hyvä käytetty kuin halpis uusi, joka jää tänne pyörimään riesaksi kuoltuanikin.

Vierailija
30/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin itseäni äärest hölmönä, jos ostaisin Suomessa uuden talon, kallis ja huonoa laatua. 

Ai. Me olemme rakentaneet 3 taloa vain siksi että tiedämme miten hyvin ne on tehty.

Kerrostaloasunnot tietty eri juttu.

Vierailija
31/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme muuttaneet useasti työn perässä.  Yksi talo on itse rakennettu, eli oli uusi.  Kolme taloa on ostettu, joista yksi oli yli 100v. vanha hirsikoulu. Nykyinen talomme on 80-luvulta aivan ihanalla paikalla rantatontilla.  Yksi rivari-asunto , joka oli kauheassa kunnossa, mutta hieno paikka, ostettiin.  Se rempattiin ja siivottiin perusteellisesti, hyvä tuli.

Vierailija
32/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin asiakkaan luona kuuskytluvun alkuvuosina rakennetussa puutalossa. Viivyin kaksi tuntia. 

Lopun iltaa piti tuulettaa vaatteitani ulkona, kun se tetrakloorianisolin haju meinas viedä tajun.

Kaikissa se ei niin tunnu, mutta tuo paikka oli kyllä melkoinen.

Vierailija
33/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kammottaa myös. Mutta ei likaisuuden, vaan jotenkin tunteiden tasolla. 

Talo on "nähnyt" kärsimystä, kuolemaa, surua, pettämistä. 

En mieti pahan hengen tai kummitusten tasolla, mutta jotenkin se vaan on epämiellyttävää. 

En myöskään ostaisi käytettyä sänkyä. 

Ei mulla ole kylässä tai hotellissa ongelmia yöpyä, mutta oman haluaisin olla käyttämätöntä

Vierailija
34/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse pierutuhnu.🤪

Vierailija
35/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi talo ja auto olisivat kivoja. Mutta niin on elämä ilman talo- tai autolainaakin.

Vierailija
36/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten ajatelleet, että käytetyissä autoissakin on piereskelty? Kuinka kukaan voi ostaa niitä?

Vierailija
37/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun talossa, joka on 100 vuotta vanhempi kuin minä. Aivan ihanaa. Se on ihan itsestä kiinni miten siitä talosta huolehtii.

Vierailija
38/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla Euroopassa asutaan taloissa, jotka on rakennettu jopa satoja vuosia sitten. Olen itse yöpynyt Saksassa gasthausissa, joka oli rakennettu 1600-1700-luvulla, en muista enää tarkkaan. Kun rakennetaan kivestä, kestää seinät periaatteessa ikuisesti.

Meillä joku 1950-luvulla tehty puutalo on vanha.

Vierailija
39/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha talo on mätä ja uusi homehtuu heti takuun jälkeen.

Vierailija
40/50 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan talon ostaja varautuu ja varaa rahaa siihen, että tekee remppaa taloon ennen omaa muuttoaan. 

Yleensä kyllä vanhoissa taloissa ja asunnoissa, uusi omistaja jotakin aika perusteellista remppaa tekee.